تاثیر هوای آلوده بر پوست چیست

تاثیر هوای آلوده بر پوست چیست

دانشمندان در پژوهش های مختلف به این نتیجه رسیده اند که مواجهه مزمن با ذرات معلق موجود در هوا ناشی از ترافیک و آلودگی هوا ارتباط قابل توجهی با پیری زودرس پوست دارد.آلودگی هوا که دیگر جزئی از زندگی ما ایرانی ها شده حاصل ماشینی شدن دنیای امروزه ست و آثار زیان بار آن نه تنها قلب و ریه ها را مورد هدف قرار می دهد، بلکه بر دیگر اعضا بدن به ویژه پوست که بزرگترین ارگان بدن و مهم ترین سد دفاعی در مقابل عوامل بیماری زای محیطی است نیز اثر سوء در پی دارد. این روزها بیشتر خانم ها وقتی صورت شان را با مواد پاک کننده آرایش یا کرم پاک می کنند لایه کاملا سیاهی از روی پوست برداشته شده و به روی دستمال کاغذی و یا پنبه می چسبد. این نشان می دهد که دوده و آلودگی هوا روی پوست می نشیند و در زیبایی افراد اختلال ایجاد می کند. این را می توان در پوست افرادی که در مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا زندگی می کنند به وضوح دید. این افراد غالبا پوستی شفاف و سالم دارند.

با برخی از این مضرات بیشتر آشنا شویم :

اگرچه بسیاری از افراد چاره ای به جز ادامه روند زندگی خود در مکان های آلوده و پر از ریزگردها و آلاینده های شیمیایی ندارند اما جامعه پزشکی هشدارهایی را در این زمینه و به صورت جدی داده است. یکی از متخصصان در این باره اظهار داشته که این آلاینده ها راه خود را به پوست پیدا می کنند و توسط منافذ پوست جذب می شوند که در طولانی مدت می تواند آسیب هایی جدی را برای پوست به همراه داشته باشد. مواد سمی موجود در هوا می توانند سبب ایجاد چین و چروک، لکه های تیره و جوش بر روی پوست و در نهایت پیری زودرس پوست شوند. پوست با مسن شدن انسان، به طور طبیعی رطوبت کافی و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. اما آلودگی هوا یکی از دلایل اصلی صدمه به پوست است. زیرا مواد سمی موجود در هوا موجب پیری زودرس پوست صورت، گردن و دست ها می شود و دود و گردوغبار و آلودگی درون منافذ پوست جمع شده و پوست را تیره می کند. همچنین به مدت طولانی در معرض هوای آلوده قرار گرفتن، پوست را دچار حساسیت هایی مانند اگزما می کند. تصور بسیاری از مردم از آلودگی هوا محدود به دود و گرد و غبار است. اما حقیقت آن است که مفهومآلودگی هوا مواردی مانند ذرات شیمیایی موجود در هوا، ترکیبات شیمیایی در آلودگی‌های دودی صنعتی و مواردی از این قبیل را نیز در بر می‌گیرد. البته آلودگی هوا فقط مربوط به آلودگی‌هایی در مقیاس وسیع نیست، بلکه محدوده‌ی هوای اطراف ما نیز می‌تواند با مانند دود سیگار که هزاران سم را در خود دارد، آلوده شود و برای ما آلودگی هوا محسوب شود. پوست ما روزانه در معرض این آلودگی‌های شیمیایی قرار دارد و به هیچ عنوان از خطر آن‌ها در امان نیست. به همین دلیل لازم است تا از این موضوع آگاه باشیم و برای سلامت پوست خود تدابیری را بیندیشیم. بااین‌همه، با استفاده از محصولات مناسب برای مراقبت‌های پوستی می‌توانید از پوست‌تان به شیوه‌ای سالم مراقبت کنید.

در اینجا به بیان برخی روش ها و توصیه های بهداشتی در خصوص مراقبت از پوست خواهیم پرداخت :

ضدآفتاب : از آنجایی که آلودگی هوا لایه ازن را خراب می کند و در نتیجه رادیکال های آزاد و اشعه فرابنفش بیشتری با پوست تماس پیدا می کند و از طرف دیگر قرارگیری بیشتر در برابر اشعه فرابنفش نیز چین و چروک و سرطان های پوستی را افزایش می دهد بنابراین توصیه می شود هر روز حتی در روزهای ابری ضدآفتاب مناسبی را بر پوست صورت، گردن و دست بزنید.

تمیز نگهداشتن پوست : مهم ترین کاری را که باید برای پوست انجام داد، تمیز نگهداشتن هر روزه آن است و با استفاده از محصولات پاک کننده مناسب نوع پوست، می توان این کار را انجام داد. پاکسازی پوست، اصلی ترین بخش مراقبت از پوست است و تمام آلودگی ها و روغن های اضافی که داخل منافذ پوست می شوند را از روی پوست تمیز می کند. موثرترین پاک کننده های پوست صورت، بر اساس صابون نیستند. انواع متفاوت پوست، به محصولات مناسب خود نیاز دارند. یک پوست بسیار خشک باید با کرم های پاک کننده، پاکسازی شود و یک پوست حساس نیز به پاک کننده های بدون الکل نیاز دارد.

خوردن آب کافی : نوشیدن آب زیاد و کافی روزانه موجب می شود پوست آبرسانی شده و رشد سلول ها و گردش خون پوست بیشتر شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه نوشیدن آب آلاینده دار می تواند به پوست آسیب برساند بنابراین توصیه می شود از آب های سالم استفاده شود. آب موجب می شود که مواد سمی از بدن خارج شده و همچنین به جذب مواد مغذی توسط سلول ها، کمک کند. همچنین باعث می شود که دستگاه گوارش بدن به درستی کار کند. پوست بدن باید همیشه مرطوب و آبدار باقی بماند. نوشیدن آب کافی کمک می کند که آب از دست رفته بدن از طریق تعریق، بازیابی شود. بدین ترتیب پوست، تمیز و گوشتی به نظر خواهد رسید.

ویتامین های C و E : این ویتامین ها، آنتی اکسیدان های خوبی هستند و در برابر ایجاد رادیکال های آزاد در بدن ناشی از آلودگی هوا، مقاومت می کنند. این ویتامین ها در خوراکی هایی مانند میوه ها، سبزیجات، غذاهای دریایی و روغن های خوراکی یافت می شوند. ویتامین C، پوست را گوشتی و درخشان نگه می دارد. این ویتامین در غلات کامل، سیب ها، پرتقال ها و دیگر مرکبات یافت می شود. ویتامین E نیز از غشاءهای سلولی در برابر تخریب محافظت می کند. از این ویتامین می توان در روغن جوانه گندم، خردل، اسفناج، کلم بروکلی و کره بادام زمینی پیدا کرد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com