مهمترین علائم پرکاری تیروئید چیست

مهمترین علائم پرکاری تیروئید چیست

هایپر تیروئیدیسم و یا پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید مقدار بیش از حدی تیروکسین (هورمون تیروئیدی) ترشح کند، چنین اتفاقی باعث سرعت گرفتن سوخت و ساز بدن شما می شود که نتیجه آن کاهش وزن ناخواسته و ضربان قلب بالا و نامنظم است. درمانهای زیادی برای پرکاری تیروئید انجام می شود، بعضا پزشکان از دارودرمانی و برخی دیگر از ید رادیواکتیو برای درمان استفاده می کنند، در مواقعی لازم است تا قسمتی و یا همه غده تیروئید برداشته و جراحی شود. تیروئید، غده‌ای در قسمت جلوی گردن است که متابولیسم و عملکرد طبیعی بدن، مانند تبدیل غذا به انرژی را کنترل می‌کند. پرکاری تیروئید بیشتر در زنان رخ می‌دهد تا مردان. این مسئله در هر سنی از جمله سنین جوانی بروز می‌کند. به هر حال، معمولا در ۴۰-۲۰ سالگی ظاهر می‌شود. در ادامه مهمترین علائم پرکاری تیروئید و سپس روش های تشخیص و روش های درمانی این بیماری آمده است.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین علائم و نشانه های پرکاری تیروئید خواهیم پرداخت :

درد مفصلی و عضله، مشکلات تونل کارپ و تاندون : درد در ناحیه عضلات و مفصل ها، ضعف دست ها و گرایش به ایجاد مشکل تونل کارپال در دست ها، تونل تارسال در ران ها و التهاب پلانتار در پاها، همه می توانند از علائم مشکلات تیروئید تشخیص داده نشده باشند.

علائم پوستی و شکنندگی در موها : بسیاری از بیماران مبتلا به هایپرتیروئیدیسم ( پرکاری تیروئید ) به دلیل تعریق بالا دچار قارچ های پوستی می شوند، آنها حلقه های ساه پوست را در اطراف چشمشان تجربه می کنند و همینطور دچار شکنندگی و ریزش مو می شوند. در اکثر بزرگسالان و سالخوردگان این بیماری بدون علائم و یا با علائم مختصری از جمله افزایش ضربان قلب، عدم تحمل گرما و خستگی بیشتر از فعالیتهای روزانه بروز می کند. دلایلی که ممکن است شما را به پرکاری تیروئید مبتلا کند.

زود رنجی در خلق و خو : تحریک پذیری و زودرنجی که بر اثر پرکاری تیروئید ایجاد میشود معمولا در خانم های جوان بیشتر بروز میکند. فرد ممکن است نتواند با استرسها و فشارهایی که در اطرافش وجود دارد کنار بیاید. همچنین ممکن است نسبت به انتقادهایی که از او میشود حساسیت غیرطبیعی و بیش از حد نشان دهد و خیلی زود از کوره در برود. حتی ممکن است بدون هیچ علت واضحی گریه کند. عدم تمرکز حواس نیز میتواند با بیماری پرکاری تیروئید مرتبط باشد.

افزایش اشتها : در پرکاری تیروئید به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن فرد با افزایش اشتها مواجه می شود که این افزایش اشتها در تیروئید پرکار موجب افزایش وزن بیمار نیست بلکه تنها بر روی متابولیسم بدن تاثیر گذار است.

بی نظمی عادت ماهیانه و مشکلات باروری : کم کاری تیروئید معمولاً موجب سنگین تر شدن، دردناک تر شدن و بیشتر شدن عادت ماهیانه می شود و در پُرکاری تیروئید معمولاً عادت ماهیانه بسیار کوتاه، سبک و دیر به دیر خواهد شد. مشکلات تیروئیدی که تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند ممکن است منجر به ناباروری نیز شوند.

به سختی خوابتان می برد : یکی از شکایات بیماران تیروئید پرکار این است که آنها نمی توانند به خوبی بخوابند و دچار مشکل هستند، این موضوع در بین بیمارانی که به موسسه تصویربرداری تیراد مراجعه می کنند و معمولا به عنوان بیمار هایپرتیروئیدیسم تشخیص داده می شوند مشهود است.

اختلال شناختي : پرکار بودن غده تيروئيد قدرت تمرکز را کاهش مي دهد و کم کاري نيز فراموشي ايجاد مي کند. با درمان بيماري، بيمار به سرعت از لحاظ ذهني هوشياري بيشتري پيدا مي کند. بيشتر خانم ها فکر مي کنند که اين حالت يکي از علايم يائسگي است در حالي که نشانه اختلال تيروئيد است.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com