گواتر چیست

گواتر چیست

بیماری گواتر به علل مختلفی در بدن بروز کرده و درمان‌های دارویی و حتی جراحی نیز برای آن وجود دارد اما برخی درمان‌های گیاهی و خانگی در کنار این درمان‌ها به بهبود بیماری کمک می‌کنند. گواتر به تورم گردن بر اثر بزرگ شدن غده تیرویید گفته می‌شود. تیرویید غده ای کوچک در ناحیه گردن و مسئول ترشح دو هومون مهم T3 و T4 است. هورمون‌های ترشح شده توسط تیرویید همراه جریان خون در سراسر بدن حرکت کرده و وظایف مهمی چون سوخت و ساز بدن را کنترل می کنند. گواتر یکی از بیماریهای شایع است که به ویژه در نوجوانان ( سنین مدرسه ) از شیوع بالایی برخوردار است. گواتر در دختران جوان ودر افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می کنند شایعتر است.

حال در خصوص علت بروز این بیماری بیشتر بدانیم :

علت گواتر بخوبی مشخص نشده است. با این حال، هنوز هم در مناطقی از دنیا که کمبود ید وجود دارد، این موضوع اصلی ترین عامل بروز گواتر است. البته در برخی نواحی مصرف برخی مواد گواترزا (گواتروژن) مانند ترکیبات حاوی تیو سیانات یا پرکلرات یا برخی میکروب‌ها در آب به عنوان علل گواتر شناخته شده‌اند. ولی امروزه معتقدند برخی ایمونوگلوبولین‌ها (از مولکول‌های خون که در سیستم ایمنی فعال هستند) که محرک رشد غده تیروئید هستند، می‌توانند در بروز گواتر‌های غیر اندمیک نقش داشته باشند. در برخی تحقیقات نشان داده شده که در معرض تشعشع قرار گرفتن نیز می تواند منجر به ابتلا به بیماری گواتر شود. احتمال ابتلا به گواتر در هر فردی امکان پذیر بوده اما افرادی که در خانواده شان سابقه بیماری تیروئید دارند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. زنان بالا 40 سال که با نزدیک شدن به دوران یائسگی و نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر مستعد ابتلا به گواتر هستند.

با روش های درمانی گواتر آشنا شویم :

معمولا گواتر با دریافت ید کافی قابل درمان و پیشگیری است و به همین دلیل بعضی کشورها به نمک مصرفی ید اضافه می‌کنند. معمولا اگر گواتر با علایم مشهودی همراه نباشد، به خودی خود درمان می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد؛ در غیر اینصورت نیازمند درمان است.

دارو : درصورت وجود کم کاری تیروئید، برای شما هورمون تراپی با لووتیروکسین تجویز می شود. این روش نشانه های کم کاری تیروئید را کم کرده و با کاهش انتشار هورمون تحریک کننده تیروئید منجر به کوچک شدن اندازه ی گواتر می شود. اگر غده تیروئیدتان ملتهب شده باشد، آسپرین یا یک نوع کورتون برای درمان آن تجویز می شود. برای گواتر همراه با پرکاری تیروئید، داروهایی به منظور نرمال کردن سطوح هورمون ها دریافت خواهید کرد.

ید رادیواکتیو : در افراد مبتلا به گواتر سمی، RAI ممکن است لازم باشد. در این درمان که به صورت خوراکی است، ید از طریق خون به تیروئید رسیده و موجب از بین رفتن بافت اضافی می شود.

جراحی : برداشتن تمام یا قسمتی از غده تیروئید (تیروئیدکتومی کلی یا جزئی) گزینه ای است که اگر گواتر خیلی بزرگ شده باشد و باعث اختلال در تنفس یا بلع گردد، انتخاب می شود. در برخی موارد نیز اگر به دلیل ندول های موجود در تیروئید مبتلا به پرکاری شده باشید، جراحی پیشنهاد می شود. برای درمان سرطان تیروئید نیز جراحی کاربرد دارد. بسته به میزان تیروئید برداشته شده، ممکن است بعد از عمل جراحی به لووتیروکسین نیاز داشته باشید.

مراقبت در منزل : بسته به نوع گواتر، ممکن است نیاز به افزایش یا کاهش مصرف ید در رژیم غذاییتان داشته باشید. اگر گواتر کوچک است و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، ممکن است پزشک هیچ درمانی را برای آن در نظر نگیرد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com