روشهای کاهش وزن و لاغری موضعی را بشناسیم

لاغری و کاهش وزن

روشهای کاهش وزن و لاغری موضعی را بشناسیم

نقش چای سبز در لاغری چیست ، آیا مصرف چای سیاه موجب لاغری و کاهش وزن میشود ، چه غذاهایی برای کاهش وزن و لاغری مناسب است ، وزن ایده آل را بدون رژیم های سخت تغذیه ای بدست آورید ، برنامه موثر رژیم درمانی و کاهش سایز را در خانه به اجرا درآوریم ، آشنایی با نکات مهم در لاغری و رژیم غذایی مناسب ، با چه برنامه غذایی لاغر شویم :

نخوردن صبحانه کافی موجب می‏شود احساس گرسنگی کنید و همین دلیل موجب می‏شود که در وعده غذایی ناهار به سراغ خوراکی‏های حجیم تر و بیشتر بروید . اگر می‏خواهید وزن خود را کاهش دهید خوردن صبحانه مفصل و کامل، بهترین راه برای شروع کاهش وزن است .

عدم خوردن صبحانه به اندازه کافی
مصرف یک صبحانه‏ کامل و مقوی حاوی پروتئین و چربی‏های مفید می‏تواند موجب احساس سیری طولانی مدت (تا ظهر) شود . نخوردن صبحانه کافی موجب می‏شود احساس گرسنگی کنید و همین دلیل موجب می‏شود که در وعده غذایی نهار به سراغ خوراکی‏های حجیم تر و بیشتر بروید .

استفاده فراوان از روغن در هنگام پخت تخم مرغ
تخم مرغ یک وعده‏ی غذایی ساده، آسان، لذیذ، سرشار از پروتئین و کامل است. این ماده غذایی یک انتخاب خوب برای صبحانه سالم است البته سعی کنید با روغن و کره زیاد آن را نپزید .

مصرف غذاها بصورت بسته بندی
علی رغم اینکه غذاهای بسته بندی شده سالمی وجود دارد اما استفاده از غذاهای خانگی روش بهتری برای اطمینان یافتن از عدم وجود سدیم و قند زیاد و سایر مواد مضر است .

صرف یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات فراوان
کربوهیدرات به معنی کالری و انرژی است. این ماده مغذی مهم، بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‏باشد. دقت کنید که کربوهیدرات را نیز به مانند سایر مواد مغذی به اندازه استفاده کنید. گاهی وعده صبحانه شما حاوی کربوهیدرات زیادی است. شاید خوراکی‏هایی که شما فکر می‏کنید سالم و مفید است حاوی کربوهیدرات زیادی باشند.

با خوردن پروتئین (همانند تخم مرغ و مغزها) به اندازه متعادل همراه با وعده غذایی صبحانه، صبحانه‏ی خود را سالم تر کنید. حتی الامکان از کربوهیدرات‏های ساده همچون دونات، نان سفید و … استفاده کنید زیرا هضم و تجزیه این مواد در بدن زمان بیشتری می‏خواهد .

استفاده از خامه و شکر فراوان همراه با قهوه
حتی تصور نمی‏کنید که تغییر در مقدار قهوه و شکر و خامه همراه با آن چقدر می‏تواند تفاوت ایجاد کند. در حالی که مصرف قهوه به خودی خود کالری زیادی ندارد اما در صورت مصرف با شکر و خامه کالری زیادی را جذب بدن می‏کند .

همچنین پژوهش‏هایی نشان داده است نوشیدن چایی ممکن است به کم کردن وزن و کاهش چربی وزن کمک می‏کند. این در شرایطی است که برخی از انواع چای در این زمینه بسیار موثرتر از سایر است. در ادامه مطلب، به آشنایی با برترین چایی‏ ها در زمینه کاهش چربی شکم و وزن می‏پردازیم .

چای پوئر
چای پوئر، نوعی چای سیاه رنگ چینی تخمیر شده است. معمولا این نوع چای را پس از صرف یک وعده غذایی می‏نوشند و طعمی شبیه به خاک دارد که با افزایش مدت نگهداری طعم آن بیشتر می‏شود .

برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده است که ممکن است چای پوئر روی کاهش تری گلیسیرید خون و همچنین قند خون تاثیر گذار باشد. علاوه بر این، تحقیقات در دو دسته حیوانی و انسانی نشان داده است که ممکن است این نوع چایی در کاهش وزن بسیار موثر باشد .

در طول یک پژوهش با حضور ۷۰ مرد، شرکت کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند که گروهی از عصاره چای پوئر و گروهی دیگر از دارونما استفاده کنند. پس از سپری شدن ۳ ماه از تحقیقات، افرادی که از چای پوئر استفاده کرده بودند نسبت به گروهی که از دارونما استفاده می‏کردند، یک کیلوگرم بیشتر وزن کم کردند .

یک مطالعه دیگر روی موش‏ها مشخص کرد که عصاره چای پوئر دارای فواید ضد چاقی و توانایی جلوگیری از افزایش وزن است. پژوهش‏ها و تحقیقات انجام شده در مدت زمان اخیر، در مورد فواید عصاره چای پوئر بصورت محدود بوده و نیاز به تحقیقات بیشتر روی اثرات استفاده از این نوع چای است .

چای سیاه
چای سیاه نسبت به چای‏های دیگر همانند چای سبز، سفید و یا چای اولانگ اکسیداسیون بیشتری را تجربه می‏کند . به واکنش شیمیایی برگه‏ های چایی که در زمان در معرض قرار گرفتن با هوا صورت می‏گیرد و منجر به تیره شدن برگ چای شده و باعث این ویژگی متمایز کننده در چای سیاه می‏شود، اکسیداسیون گویند .

طبق مطالعات انجام شده روی چای سیاه نشان می‏دهد که این چایی در کنترل وزن بسیار تاثیر دارد .

نتایج پژوهشی با حضور ۱۱۱ نفر شرکت کننده نشان می‏دهد که مصرف ۳ فنجان چای سیاه در روز، به مدت ۳ ماه متوالی منجر به کاهش وزن و اندازه دور کمر در مقایسه با گروه کنترل ( که نوشیدنی کافئین دار دیگری مصرف می‏کردند) شده است .

برخی این نظر را دارند که تاثیرات ناشی از مصرف چای سیاه در کاهش وزن به دلیل وجود مقدار زیاد از فلاون‏ها (فلاون نوعی رنگدانه با خاصیت آنتی اکسیدانی است) در آن است .

همچنین نتایج پژوهشی دیگر که به مدت ۱۴ سال با حضور ۴۲۸۰ نفر انجام شد، نشان می‏دهد افرادی که فلاون‏های بیشتری از غذاها و نوشیدنی‏های خود همانند چای سیاه، دریافت کرده‏ اند از شاخص توده بدنی (BMI) کمتری نسبت به سایر افراد برخوردار بوده ‏اند .

با این وجود، این پژوهش فقط ارتباط بین شاخص توده بدنی (BMI) و مصرف فلاون را بررسی کرده بود. می‏بایست تحقیقات بیشتری برای تاثیر گذاری عوامل احتمالی دیگر، انجام شود .

چای سبز
یکی از شناخته شده ترین چایی‏ها، چای سبز است که شامل فواید بسیاری برای سلامتی افراد است . این چایی یکی از موثرترین چایی‏ها برای کاهش وزن است . طبق شواهد محکم و معتبر علمی مصرف چای سبز به کاهش چربی شکم و کاهش وزن کمک موثر می‏کند .

در طی یک پژوهش در سال ۲۰۰۸، تعداد ۶۰ نفر از افراد چاق به ۲ گروه تقسیم شدند و هر گروه می‏بایست یک رژیم غذایی استاندارد را برای مدت ۱۲ هفته رعایت می‏کرد . این رژیم غذایی به این گونه بود که گروهی از چای سبز و گروهی دیگر از دارونما استفاده می‏کردند .

در طول این مدت، بر طبق مطالعات، افرادی که از چایی سبز استفاده کرده بودند ۳/۳ کیلوگرم بیشتر نسبت به گروهی که از دارونما استفاده کرده بودند، وزن کم کردند .
تحقیقی دیگر نشان داده است افرادی که به مدت ۱۲ هفته از عصاره چای سبز استفاده کرده بودند متوجه کاهش چشمگیر وزن بدن، چربی بدن و اندازه دور کمر در قیاس با گروه دیگر، شده بودند.

این شاید به دلیل آن باشد که عصاره چای سبز حاوی مقدار زیادی کاتچین و آنتی اکسیدان‏های طبیعی است که می‏تواند روی چربی سوزی و سوخت و ساز بدن اثر بگذارد .

چای گیاهی
چایی‏ های گیاهی بوسیله گیاهان دارویی، میوه ها و ادویه‏ ها تهیه می‏شوند . این نوع از چایی‏ها، با نوع سنتی فرق دارند چون بطور طبیعی خالی از کافئین هستند و از برگ گیاه Camellia Sinensis تهیه نمی‏شوند . از جمله محبوب ترین چای‏های گیاهی می‏توان به چای زنجبیل، چای میوه گل رز، چای رویبوس و چای ترش اشاره نمود . ممکن است که مواد تشکیل دهنده و فرمولاسیون چای‏های گیاهی با هم متفاوت باشند، اما تحقیقات نشان می‏دهد این نوع چای‏ها در زمینه کاهش وزن و چربی سوزی می‏توانند موثر باشند .

در پژوهشی روی حیوانات، محققان به موش‏ها چای گیاهی خوراندند و دریافتند که وزن بدن موش‏ها کاهش یافته و استفاده از چای گیاهی به نرمال سازی سطوح هورمونی بدن‏شان کمک می‏کند .

منبع و ماخذ : nice-tn.com