کدام مواد غذایی طبیعی خون ساز هستند

کدام مواد غذایی طبیعی خون ساز هستند

همه ی ما از اهمیت خون خبر داریم و میدانیم که کیفیت خون بخش بزرگی از سلامتی میباشد؛ برای همین دنبال خوراکی هایی میگردیم که یا خونمان را تصفیه کنند یا غلظت آن را کاهش دهند. کم خونی یا آنمی یکی از شایع ترین اختلالات در خون است و زنان را بیش از مردان درگیر می کند. شایع ترین علل کم خونی، کمبود آهن، کمبود ویتامین ب ۱۲ و کمبود اسید فولیک است. دلایل دیگری از قبیل شیردهی، بالا رفتن سن، اختلالات ارثی و … نیز در بروز این اختلال موثر هستند. همنطور که بیان شد معمولا خانم ها، به دلیل شرایط فیزیولوژیکی خاص، بیشتر در معرض کم خونی قراردارند و از آن جا که در سال های مفید زندگی هر ماه مقدار زیادی خون از دست می دهند، باید همیشه مراقب تغذیه خود باشند تا در شروع دفع مجدد بتوانند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنند.  در غیر این صورت و به مرور زمان دچار مشکلات متعدد از جمله بد خلقی ، ریزش مو،  دردهای بدنی و … می شوند . مصرف ترکیبات خاصی می‌تواند در درمان کم‌خونی به‌ ویژه در زنان بسیار مفید باشد. اما آن چه در طب سنتی به آن توجه می شود تنها مواد خوراکی نیست بلکه اصول شش گانه ای است که در حفظ سلامت و شادابی افراد موثر است. رنگ‌پریدگی ناخن‌های دست و پا یا بی‌‌حالی شما و بی‌رنگی پوست‌تان ممکن است نشانه‌های شایعی از یک بیماری شایع باشد. احتمالا آدم‌های اطراف شما وقتی این علائم ظاهری را می‌بینند، شما را به انجام یک آزمایش و باخبر شدن از میزان کم‌خونی‌تان تشویق می‌کنند.

برخی از علائم کم خونی آهن عبارتند از :

۱ – رنگ پریدگی زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم

۲ – خستگی زود رس

۳ – بی تفاوتی

۴ – سرگیجه و سردرد

۵ – خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

۶ – حالت تهوع

۷ – در کم خونی های شدید گود شدن روی ناخن

حال بهتر است با برخی مواد غذایی که برای کم خونی مناسب است آشنا شویم :

کنجد : شما می توانید شب ها همراه شام یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملا بجوید و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی برای تقویت مو‌، چشم‌، تخمدان ها و بیضه‌ها‌، بسیار مفید است‌. هر غذایی که برای اعضای تناسلی مفید باشد، برای چشم نیز مفید است. چون این دو اندام، لطیف‌ترین بخش غذاهای مصرفی روزانه را به سمت خود جذب می‌کنند.

برخی میوه ها مانند : آلبالو خون ساز است آن را پخته چرخ نموده صاف شده آن را کم در انواع کوکو استفاده کنید، گیلاس خون ساز هستند آن را چرخ نموده صاف نموده تفاله آنرا دور بریزید و صاف شده آن را در آب بصورت شرب مصرف شود، گلابی ،انگور و موز آن را چرخ نموده صاف نموده تفاله آنرا دور بریزید و صاف شده آن مصرف شود.

گوجه فرنگی: ویتامین سی موجود در آن برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است. ویتامین سی جذب آهن در بدن را افزایش می دهد. گوجه فرنگی غنی از ویتامین ای و بتاکاروتن برای تقویت سلامت پوست و مو نیز هست. برای افزایش جذب آهن در بدن، روزانه یک یا دو عدد گوجه فرنگی بخورید.

هویج : هویج خون ساز است مربای هویج بعنوان صبحانه مصرف شود و یا هویج پخته در کوکوها مصرف شود.

کره بادام زمینی: بادام زمینی یکی از منابع غنی از ویتامین E است که آنتی اکسیدانی قدرتمند بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را به میزان چشمگیری کاهش می ‌دهد. همچنین، بادام زمینی مقدار زیادی آهن دارد که برای بهبود و اصلاح عملکرد گلبول ‌های قرمز خون بسیار مفید و ضروری است. دو قاشق از کره بادام زمینی ۰,۶ میلی گرم آهن به بدن می رساند.

اسفناج: این سبزی تیره رنگ محبوب، بهترین گزینه غذایی گیاهی برای مبارزه با کم خونی است. اسفناج سرشار از کلسیم، ویتامین ب ۹، ویتامین های سی، فیبر، بتاکاروتن، و البته آهن است. فقط یک فنجان از اسفناج ۳,۲ میلی گرم آهن به بدن می رساند و ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به آهن را تامین می کند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com