چه رژیمی جهت کاهش فشار خون مناسب است

چه رژیمی جهت کاهش فشار خون مناسب است

اكثر افراد مبتلا به پُرفشاری علایمی ‌ندارند، اما این مشكل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود. در مغز این مشكل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند، در نتیجه سكته مغزی  بروز می‌كند. در چشم‌ها، پرفشاری سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی  و در كلیه‌ها نیز سبب نارسایی كلیه  می‌شود. ممكن است علایمی‌‌ از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز كند. مواردی از پُرفشاری كه در حد مرزی هستند، اغلب بدون درمان باقی می‌مانند. درمان غیردارویی شامل: ‌كاهش نمك  در رژیم غذایی، ترك سیگار،  انجام ورزش منظم و استفاده از روش‌های شل‌كردن عضلات است. داروهای ضد فشارخون نیز ممكن است تجویز شوند. در گذشته این گونه بیماری ها بیشتر در سنین بالا افراد را درگیر میکرد و جوان تر ها کمتر به فشار خون مبتلا میشدند اما امارها نشان می دهد افزایش فشار خون در جوان تر هم شیوع پیدا کرده است که بخش زیادی از آن به دلیل نوع تغذیه ، استرس ، اضافه وزن ، عدم تحرک می باشد . به هر صورت برای درمان فشار خون بالا علاوه بر مراجعه به پزشکان متخصص و انجام ورزش های مناسب تغییر نوع تغذیه و استفاده از مواد غذایی کاهش دهنده فشار خون هم می تواند موثر افتد. چاقی و اضافه وزن مسلماً با فشارخون بالا ارتباط دارد. شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق دو برابر و در افراد مسن و چاق ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. فشارخون بالا روزبه‌روز شایع‌تر می‌شود و این روزها دغدغه بسیاری افراد است. دارو می‌تواند به تنظیم آن کمک کند، اما عوارض‌جانبی این داروها ریسکی است که شاید خیلی‌ها نکنند. بهترین و سالم‌ترین راه‌ها همیشه راه‌های طبیعی هستند که در طولانی‌مدت فواید بسیار دیگری نیز برای سلامتی دارند.

حال در مورد غذاهای مفید و رژیم مناسب بیشتر بدانیم :

روغن ماهی : استفاده از روغن ماهی سبب کاهش فشارخون شده است. این اثر احتمالا بدلیل بهبودی در مکانسیم های وازودیلاتاتوری که مستقل ازاندوتلیوم هستندو کاهش غلظت ادهیژن مولکولهای محلول می باشد.

موز : موز پتاسیم فراوان دارد . پتاسیم باعث کاهش فشار خون میشود در نتیجه می توانید برای کاهش فشار خون موز را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

سیب زمینی : سیب زمینی حاوی مقادیر زیاید نشاسه است نشاسه فشار خون را کاهش میدهد . ضمن انکه سیب زمینی پتاسیم زیادی دارد که در کاهش فشار خون بسیار موثر است.

سبزیجات تازه : سبزیجات سبز مصرف سبزیجات تازه نظیر اسفناج، گشنیز و برگ‌های شنبلیله به کاهش فشار خون کمک می‌کند. اسفناج و گشنیز منبع پتاسیم است که کمبود آن موجب فشار خون می‌شود.برگ‌های شنبلیله نه تنها به کاهش فشار خون بلکه به درمان دیابت نیز کمک می‌کند.

شیر : شیر بدون چربی شیر فاقد چربی اگر در رژیم غذایی روزانه باشد یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش فشار خون است . شیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین D است که کمبود آن منجر به فشار خون می‌شود. برای نتیجه موثر تر بهتر است همیشه شیر گرم بنوشید. باید مطمئن باشید شیر فاقد چربی باشد ، چرا که چربی منجر به افزایش فشار خون می‌شود.

شکلات تلخ : شکلات تلخ حاوی فلاوونوئید است که به موجب پایین آوردن فشارخون سیستولی و همچنین دیاستولی می‌شود.

مصرف زیاد قند و شکر : به نظرمی رسد مصرف قند و شکر تصفیه شده در افزایش فشار خون مؤثر باشند در حالی که قندهای مرکب تمایل به کاهش فشار خون دارند.مصرف آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C که باعث بهبود اتساع عروق می شوند ولی به نظر نمی رسد مصرف ویتامین E در کاهش فشار خون مؤثر باشد.

عدم مصرف فست فود : مصرف غذاهای فست فود را به دلیل چاشنی و نمک فراوان نامناسب دانست و رعایت در مصرف برنج و نشاسته هم می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

مصرف سدیم : اگر نمک زیادی مصرف می کنید و علاقه زیادی به غذاهای شور دارید فشارخونتان بالا می رود. به خاطر اینکه خون فشار بیشتری به رگ های خونی وارد می کند. یک سوم بیمارانی که از پرفشاری خون رنج می برند نسبت به سدیم حساس هستند چون این ترکیب باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود.

سیر : معروف ترین و قدیمی ترین ماده غذایی برای کنترل فشارخون محسوب می شود. این ماده غذایی همچنین یک آنتی بیوتیک بسیار قوی است. مصرف روزانه یک تا دو حبه سیر (در صورت امکان حتماً خام باشد) باعث کاهش فشارخون و چربی خون می شود. اگر می توانید حتماً سیر را به صورت ناشتا میل کنید. الیسین موجود در این ماده غذایی خاصیت ضد فشارخون دارد و به شما در کنترل بیماری تان کمک می کند.

آناناس : آناناس سرشار از بروملین است. این آنزیم باعث حل شدن لخته های خونی شده و جریان خون را بهبود می دهد. توصیه می کنیم آب آناناس طبیعی میل کنید و یا تکه های این میوه را به صورت دسر مصرف کنید. مصرف حداقل یک مرتبه از این میوه باعث می شود از خواص آن در بهبود جریان خون استفاده کنید.

کلم : تمام خانواده کلم ها مانند بروکلی، کلم کیل یا کلم بروکسل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که از تخریب رگ های خونی جلوگیری کرده و سلامت آن ها را بالا می برند. شما می توانید با کلم ها انواع غذاها را تهیه کنید. کلم ها حاوی گلوکوزینولات ها بوده و به این ترتیب به کنترل فشارخون کمک می کنند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com