عوامل موثر در افت شنوایی در افراد کدامند

عوامل موثر در افت شنوایی در افراد کدامند

کم شنوایی های بدو تولد می تواند مادرزادی و ارثی و یا اکتسابی باشند. این اعتقاد وجود دارد که علت نیمی از کم شنوایی های مادرزادی عوامل محیطی و ژنتیک می باشد. دلایل غیر ژنتیکی کم شنوایی مادرزادی به چند گروه تقسیم می شوند که شامل عوامل قبل از تولد ، حین تولد، پس از تولد و دلایل ناشناخته می باشند. کاهش شنوايي ناشي از صدا، کاملا قابل پيشگيري است و يکي از اقدامات کنترلي، استفاده از گوشي حفاظتي مي باشد. لذا هدف از مطالعه حاضر تعيين عوامل موثر بر ابتلا به کاهش شنوايي شغلي کارگران و همچنين عوامل موثر بر استفاده از تجهيزات حفاظت شنوايي توسط کارگران مواجهه با صداي غير مجاز مي باشد.

در اینجا به بیان برخی از عوامل موثر در افت شنوایی خواهیم پرداخت :

عفونت های مادرزادی : از عوامل قبل از تولد می توان به عفونت های مادرزادی اشاره کرد. به طوری که گفته می شود سیتومگالوویروس شایع ترین علت کم شنوایی غیرژنتیکی می باشد و نوع کم شنوایی آن عمیق و دوطرفه و پیشرونده است. هم چنین دیگر عفونت های خانواده TORCH شامل توکسوپلاسموزیس، سیفلیس، سرخک، و هرپس منجر به کم شنوایی مادرزادی می شوند .این عفونت های ویروسی طی دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شده و باعث ایجاد کم شنوایی در نوزاد می شود.

پیر گوشی : پیرگوشی در واقع کم شنوایی تدریجی است که اغلب سالمندان به آن مبتلا می شوند اما هم اکنون سن ابتلا به آن کمتر شده است. طبق آ مارها حدود ۴۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دچار کم شنوایی می شوند و تا سن ۷۵ سالگی ۶۰ درصد به این عارضه مبتلا می شوند. پیرگوشی ابتدا در فرکانس های بالا رخ می دهد، به این معنا که فرد مبتلا ممکن است صدای بلند یک ماشین سنگین را بشنود اما صدای زنگ تلفن را نشنود. به عبارتی افراد مبتلا صداهای زیر را نمی شنوند.

ضربه به سر و گوش : در ضربات به سر و گوش احتمال آسیب به گوش داخلی و اعصاب گوش بسیار زیاد است. در اینگونه موارد، تغییر در فشار گوش و نشت مایع گوش مشاهده می شود. در بعضی از موارد عصب گوش آسیب می بیند و یا قطع می شود. درمان این نوع کم شنوایی حسی-عصبی بر عهده ی پزشک متخصص گوش است و در صورت آسیب دائمی به شنوایی، ادیولوژیست سمعک مناسب را تجویز می کند.

سرخچه : سرخچه مادرزادي معمولا با كاهش شنوايي حسي ـ عصبي دو طرفه و شديد تا عميق همراه است. از نظر شنوایی اشكال مختلف مثل: صاف و يكنواخت، منحني فرو رفته يا شيب دار خود را نشان مي دهد.

سر و صدای بلند : اگر شما حتی یک بار به کنسرت رفته باشید، می دانید که صدای بلند آن فضا سبب زنگ زدن گوش تان شده و برای ساعت ها فشار زیادی بر روی گوش هایتان وارد می آید. این احساس نشانه ای از آسیب دائمی به سلول های گوش درونی است. مطمئنا بعد از گذشت چند روز احساس خواهید کرد که همه چیز سرجای اول قرار گرفته اما هرگز نمی توانید این آسیب را درمان کنید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com