بهترین نحوه برخورد والدین با یک فرزند نوجوان چیست

بهترین نحوه برخورد والدین با یک فرزند نوجوان چیست

پیدا نکردن فضایی مناسب برای گفتگو، معمولا نگرانی و دغدغه ذهنی والدینِ نوجوانی است که زبان مشترکی با فرزندشان پیدا نکرده و در ارتباطاتشان نیز دچار مشکل شده اند. گاهی عدم آشنایی با نحوه صحیح برخورد با یک نوجوان، باعث می شود پدر و مادرها فرسنگ ها از فرزندشان دور بیفتند، فاصله ای که شاید هرگز نتوان آن را جبران کرد. فرزند شما دیگر یک کودک نیست، او دیگر سال‌های نوجوانی و جوانی‌اش را می‌گذراند،یک روز می‌بینید که خیلی مودب و خوش رفتار است و روز دیگر در خود فرو رفته و اخلاق خوشی ندارد. او دیگر به مسایل متفاوتی فکر می‌کند و از شما توقعات تازه‌ای دارد. برقراری ارتباط با نوجوانان مهارتی قابل یادگیری است. این روزها دیگر روش‌هایی مانند غُر زدن، تنبیه کردن، موعظه کردن و حق‌السکوت دادن برای تعامل والدین با نوجوانان مؤثر نیست. نوجوانی دوره‌‌‌ی تعیین‌ کننده‌ای است که هوشیاری والدین را می‌طلبد.

در اینجا به بیان برخی از بهترین روش ها در نحوه برخورد والدین با فرزند نوجوان خواهیم پرداخت :

عدم رفتار صحیح به علت نداشتن شناخت کافی از دوران نوجوانی : دلیل بیش تر مشکلات خانواده ها در رفتار با فرزندان نوجوان شان، این است که با خصوصیات و ویژگی های دوره نوجوانی آشنا نیستند. همین آشنا نبودن، منجر می شود تا باور نکنند که فرزندشان با ورود به دوره نوجوانی احساس می کند، بزرگ شده است و می تواند برای خودش تصمیم بگیرد. اگر والدین بپذیرند که یک سری از رفتارهای جدید نوجوان شان، اقتضای سن آن هاست، واکنش هایشان به این رفتارهای جدید، واکنش منطقی و صمیمانه خواهد بود. مثلا اگر والدینی ببینند که نوجوان شان چرت می زند و به این درک برسند که او به جز کم خوابی هیچ مشکلی ندارد برای این موضوع با او به جر و بحث نمی پردازند که آرامش خود و نوجوان شان را به هم بزنند. اما معمولا بسیاری از والدین در این دوران با فرزندان شان بسیار سخت گیرانه برخورد می کنند که همین رفتار باعث می شود ارتباط بین والدین با فرزند قطع شود.

پاداش دادن به رفتار خوب : برای رفتار با نوجوانان پاداش را فراموش نکنید. پاداش، نتیجه‌ی بهتر و سریع‌تری از تنبیه دارد و باعث می‌شود نوجوان احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد. وقتی ما از دست فرزندمان بابت انجام ندادن تکالیفش ناراحت هستیم تنبیه جواب نمی‌دهد. اتفاقا فرزندتان به خاطر پیش‌داوری منفی‌ای که دارد منتظر همین تنبیه از طرف شماست. پس دست نگه دارید. بیشتر روی نقاط قوتش تمرکز کنید و به او پاداش بدهید. به جای اینکه فرزندتان را به‌ خاطر گرفتن نمره‌ی کم در ریاضی سرزنش کنید یا اجازه ندهید با دوستانش بیرون برود، به‌خاطر کارهای خوبی که انجام می‌دهد به او پاداش بدهید. وقتی مسئولیت‌پذیری‌ او را می‌بینید یا وقتی نمره‌ی خوبی در ریاضی می‌گیرد به او پاداش بدهید، رفتار محبت‌آمیز داشته باشید و او را ببوسید.

برقراری روابط دوستانه : دوران بلوغ، مرحله سازنده‌ای ست که دیدگاه فرزندتان نسبت به آینده شکل می‌گیرد. سعی کنید مطابق روز با جریان فکری و علایق فرزندتان همراه شوید و با او در مورد موضوعات مورد علاقه اش مانند مد و فشن، اخبار مربوط به سلبریتی‌ها و افراد مشهور، اخبار فیلم و تکنولوژی مانند یک دوست صمیمی صحبت کنید و با علاقه به حرف هایش گوش کنید. از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک با او در ارتباط باشید تا بتوانید از علایق و فعالیت‌های روزانه او آگاه شوید.

توجه به علایق فرزند نوجوان : فرزندان علائق و استعدادهایی جدا از والدین خود دارند. اگر والدین بخواهند فرزندشان را مطابق با علایق خود تربیت کنند به جایی نخواهند رسید و در نهایت یکی از طرفین آسیب می‌بیند. پس بهتر است علائق فرزندتان را پیدا کرده و او را حمایت کنید تا هویت شخصی مخصوص به خود را پرورش دهد. فرزندانی که از طرف والدین خود حمایت می‌شوند بیشترین میزان رشد و شکوفایی را تجربه می‌کنند.

برخورد مثبت با او داشته باشید : وقتی با نوجوان روبرو می­ شويد حتی اگر از او عصبانی هستید، نه با حرکات بدنتان و نه با زبانتان نبايد با او مواجه شويد يعني او نبايد احساس کند که شما مي­ خواهيد به او حمله، تنبیه، قضاوت يا او را ارزیابی کنيد. عبارات و کلماتی هم که استفاده می­ کنید بايد همه مثبت باشند، تشویقی برای تغییر باشد؛ ابتدا با یک نکته مثبت از نوجوانتان شروع کنيد، سپس مطلبی اصلي که مدنظرتان است بگوييد و در باره آن مسئله صحبت کنید و مجدد یک نکته مثبت بگویید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com