بهترین روش های ضدعفونی کردن سطوح چیست

بهترین روش های ضدعفونی کردن سطوح چیست

میکروب‌ها، موجوداتی میکروسکوپی هستند که در همه جا از محیط کار گرفته تا تاکسی، پارک، مکان‌های عمومی و حتی خانه وجود دارند و به دلیل داشتن سازگاری بالا با محیط، مدت‌های طولانی می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند و سلامت افراد را به خطر بیاندازند. بهترین روش برای مقابله با آن‌ها، ضدعفونی کردن مداوم و دوره‌ای مکان‌های مختلف است. یکی از بهترین روش‌های برای پیشگیری از ابتلا به ویروس‌های مقاومی مثل کرونا که تا چند ساعت روز سطوح زنده می‌مانند ضد عفونی کردن و گندزدایی از سطوح است. واقعیت این است که ویروس کرونا بیشترین طول عمر را روی سطوحی که به خصوص با دست آلوده از عطسه و سرفه در ارتباط هستند دارد تا به صورت معلق در هوا. اگر در فروشگاه‌های بزرگ کار می‌کنید، مغازه‌دار هستید، راننده تاکسی هستید یا در مجموع شغلی دارید که با افراد زیادی سر و کار دارید برای سلامت خود و مراجعین بهترین کار این است که علاوه بر شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها، مرتب سطوح تماس و میز کار خود را ضدعفونی کنید.

در حالت کلی، اگر دست‌ها با ضدعفونی‌کننده الکلی، خوب و کامل تمیز شوند (بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، به‌طوری‌که تمامی نقاط دست‌ها اعم از بین انگشتان و زیر ناخن‌ها با محصول موردنظر تماس پیدا کند) و پس از آن دست‌ها در معرض هوا کاملا خشک شوند، تعداد باکتری‌ها، قارچ‌ها و برخی انواع ویروس‌های غلاف‌دار سطح پوست به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. سرد شدن هوا و رسیدن فصل‌های پاییز و زمستان، به دلیل افزایش برودت هوا، اغلب افراد در خانه و محیط کار با ویروس‌های آنفولانزا  و سرماخوردگی دست به گریبان خواهند بود. همه این افراد و اطرافیانشان نیز همواره به دنبال یک راه حل خوب برای از بین بردن ویروس‌ها ضدعفونی کردن خانه و محیط کار، و .. هستند. از طرفی در زمان بروز چنین شرایطی، به علت بسته بودن راه‌های ورود و خروج هوای تازه و تمیز مثل درب‌ها و پنجره‌ها و حضور افراد بیمار، میکروب زدایی کمی سخت است. اما برای از بین بردن باکتری‌ها باید هرچه سریع‌تر دست به کار شوید. با استناد به نتایج تحقیقاتی که در این زمینه  انجام شده، می‌توان گفت که علت بسیاری از  بیماری‌ها و مرگ و میر در سراسر جهان عفونت است. همان‌طور که می‌دانید انواع میکروب‌ها به‌راحتی توانایی سازگاری با محیط را دارند و به همین دلیل به شدت سلامت افراد را تهدید می‌کنند.

در اینجا به بیان برخی از روش های مناسب جهت ضد عفونی کردن دست و همچنین سطوح خواهیم پرداخت :

ضدعفونی کردن مسواک : شستن مسواک‌ها به مدت ۱ دقیقه پس از هر بار استفاده از آن، می‌تواند در نابود کردن میکروب‌ها مفید باشد. استفاده از سرکه و جوش شیرین هم، روش دیگری برای ضدعفونی کردن مسواک است. به این منظور، مسواک را چند دقیقه داخل سرکه قرار دهید یا یک شب تا صبح آن را درون محلول جوش شیرین و آب گرم بگذارید.

دستمال ضدعفونی‌کننده : دستمال‌های ضدعفونی‌کننده به‌طور معمول برای تمیزکردن سطوح مختلف استفاده می‌شوند، نه برای تمیزکردن دست‌ها. البته این محصولات هم حاوی ترکیباتی فعال نظیر کلرهگزیدین ، پوویدون آیوداین (povidone-iodine؛ نام دیگر آن بتادین است) و هیدروژن پراکسید هستند که برای ازبین‌بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها کارایی دارند. همچنین بعضی از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل هستند. اگر الکل موجود در دستمال موردنظر کمتر از ۴۰ درصد باشد، در شرایط کنونی و برای مقابله با کرونا کارایی نخواهد داشت. اگر در شرایطی اضطراری قرار گرفتید که نه به ضدعفونی‌کننده دست و نه به آب و صابون دسترسی داشتید، از دستمالی استفاده کنید که حداقل حاوی ۴۰ درصد الکل باشد. به‌هنگام استفاده از دستمال هم خیلی مراقب باشید؛ استفاده نامناسب از آنها نه‌تنها به از بین‌بردن میکرب‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه بدتر، به پخش‌شدن آنها دامن می‌زند.

ضدعفونی کردن محیط کار : بنا به شغلی که دارید روزانه با افراد زیادی در ارتباط هستید و در این شرایط ویژه که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است بای نسبت به تمیز و ضدعفونی کردن محیط کار جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان دقت زیادی به خرج دهید. فرقی نمی‌کند شما راننده تاکسی هستید و یا فزوشنده فروشگاه و یا حتی کارمند اداریو متاسفانه ویروس ممکن است هر جا در کمین شما باشد. قبل از هر چیز قانون شستن ۲۰ ثانیه‌ای دست‌ها نباید در محیط کار فراموش شود. وسایل و سطوحی که با آنها مرتب در ارتباط هستید را با محلول الکلی ۶۰ درصد ضدعفونی کنید. میز کار و کیبورد و موس، خودکار از وسایلی هستند که از آنها استفاده زیادی می‌شود.

ضدعفونی کننده هوا : ضدعفونی کننده‌های هوا به طور معمول مواد شیمیایی هستند که قادر به ضدعفونی میکروب‌های معلق در هوا هستند. به طور کلی تصور می‌شود که مواد ضدعفونی کننده تنها محدود به استفاده در سطوح هستند؛ اما این طور نیست. در سال 1928، یک مطالعه نشان داد که میکروب‌های موجود در هوا می‌توانند با استفاده از مایع سفید کننده رقیق، کشته شوند. یک ماده ضدعفونی کننده هوا باید به عنوان یک هواساز و یا بخار با غلظت کافی در هوا پراکنده شود تا بدین طریق تعداد میکروب‌های عفونی قوی موجود در هوا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کنند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com