کدام مواد غدایی برای رشد کودک مفید است

کدام مواد غدایی برای رشد کودک مفید است

کودکان در مرحله بین تولد و بلوغ، نیاز به مکمل های مناسب از مواد مغذی نسبت به سنین دیگر دارند. هنگامی که نیاز انرژی و مواد مغذی برآورده می شود، کودکان می توانند سالم و مناسب رشد کنند. برای اطمینان از رشد کودکان یک رژیم غذایی مغذی و متعادل بسیار ضروری است. کودکان انرژی و مواد مغذی بالاتری نیاز  دارند  که متفاوت از بزرگسالان است. در مرحله رشد، بدن نیاز  به ویتامین ها و مواد معدنی خاص برای رشد مناسب دارد.شیوه زندگی و مشغله کاری والدین سبب شده است که زمان مناسبی برای  تغذیه سالم کودک نداشته باشند. اما فست فود و بسیاری از وعده های غذایی آماده  دارای مواد مغذی نیستند  و اغلب چربی و قند محتوای بالا سبب چاقی کودکان می شود. یکی از مشکلاتی همواره مادرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکل غذا نخوردن کودکان است؛ کودکانی که یا باید به زور به آن‌ها غذا بدهید یا به اصطلاح بد غذا هستند و غذاهای مقوی را دوست ندارند. تغذیه کودک مسئله مهمی است و در رشد جسمی و فکری او نقش پر رنگی ایفا می‌کند. بنابراین مادرها باید در زمینه خوراکی های مفید برای رشد کودک دقت کنند.

در اینجا به بیان برخی از بهترین مواد غذایی برای رشد کودکان خواهیم پرداخت :

شیر : شیر بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه کودکان است زیرا غنی از ویتامین D و مواد معدنی ارزشمند به خصوص فسفر و کلسیم است. این برای رشد و تقویت دندان ها، ناخن ها و استخوان ها در کودکان بسیار مفید است. همچنین تعداد زیادی مواد مغذی در شیر وجود دارد که برای رشد کودکان ضروری هستند و شامل پروتئین، ویتامین A، B، نیاسین، ید و روی می شوند. برای اطمینان از رشد و سلامت آنها حداقل دو لیتر شیر برای هر روز بنوشند. این ماده همچنین یک عنصر عالی است که می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد به خصوص در درمان مشکلات زیبایی از جمله نحوه رفع خشکی پوست بسیار مناسبند.

سیب زمینی شیرین : سیب زمینی شیرین به عنوان یکی از سبزیجات مغذی  است دارای   بتا کاروتن  قوی و کاروتنوئید های دیگر  است که برای بینایی ضروری است. همچنین، آنها منبع خوبی از ویتامین های A، C و E، پتاسیم، فولات، کلسیم، آهن و فیبر هستند.اکثر کودکان  طعم و مزه سیب زمینی شیرین را دوست ن دارند. شما می توانید  آن را  آب پز، کبابی و یا سرخ کرده بجای چیپس به کودک بدهید.

دانه‌های مقوی : دانه آفتابگردان، کنف، کتان و مانند آن به بچه‌ها کمک می‌کند که نیاز بدنشان به چربی خوب، منیزیم، پروتئین و فیبر را تامین کند. علاوه بر این که این دانه‌ها که از خوراکی های مفید برای رشد کودک است را می‌توان به صورت تنقلات استفاده کرد، می‌توانید از آن‌ها در سالاد یا سوپ هم استفاده کنید یا آن‌ها را به اسموتی‌هایی که درست می‌کنید اضافه کنید.

تخم‌مرغ : یکی از غذاهای مقوی و مناسب برای سلامت کودکان تخم‌مرغ است. درواقع تخم‌مرغ یکی از بهترین غذاها برای رشد کودکان است و به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً در رژیم غذایی کودک جای گیرد. تخم‌مرغ پروتئین بالایی دارد و مصرف پروتئین برای رشد کودکان مفید است. تخم‌مرغ سرشار از ویتامین ب است و این ویتامین به رشد مغز کودک کمک می‌کند. علاوه بر این اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین د، فولات، روی، آهن و سلنیوم هم در تخم‌مرغ پیدا می‌شوند. تخم‌مرغ را می‌توانید به شیوه‌های مختلف با غذاهای روزانه ترکیب کرده و به‌صورت غذایی مانند تخم‌مرغ پخته، املت، نیمرو، کوکو و … برای کودک آماده کنید. تخم‌مرغ پخته برای صبحانه کودک ایده آل است اما ممکن است بعضی از مادران با بی‌رغبتی کودکان نسبت به این غذا مواجه شوند.

سویا : سویا نیز برای رشد قد کودکان بسیار موثر است. سویا حاوی آهن، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌ و منبع کامل غذایی برای سلامتی بدن است. پروتئین سویا به رشد و تراکم استخوان ها کمک می‌کند و در نهایت باعث افزایش قد کودکان می‌شود.

غلات کامل : غلات کامل مانند نان دارای سبوس حاوی گلوکز هستند و انرژی مغز را بخوبی  تأمین می‌کنند. غلات کامل دارای ویتامین ۱ B نیزمیباشند  که برای بهبود عملکرد  دستگاه عصبی مفید بنظر میرسد.از غلات  جو هم بسیار مفید است و باعث تامین  انرژی و سوخت مغز میگردد. جو فیبر فراوانی دارد که باعث  سیری و پری کودک شده و از این رو مانع از هله هوله خوری کودکان  بخصوص  در مدرسه می‌شود. علاوه براین، منبع بسیار خوب ویتامین‌های گروه B و روی می‌باشد که نقش مهمی در عملکرد مغزی کودکان دارند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com