بهترین درمان جهت کشیدگی تاندون چیست

بهترین درمان جهت کشیدگی تاندون چیست

هر قسمت بدن که مفصل داشته باشد تاندون هم باید به خوبی کار کند اما گاهی دردهایی در بدن حس می‌کنیم که دلیل آن پارگی تاندون‌هاست و بهتر است نشانه‌های پارگی تاندون را بشناسیم. کشیده شدن شدید رباط (لیگامان) که به صدمهٔ کامل یا ناکامل منجر شود را کشیدگی رُباط می‌گویند. پیچ‌خوردگی یا در اصلاح عامیانه رگ به رگ شدن علت اصلی کشیدگی رباط است. زمانی که ساختمانی مانند رباط، جامعیت ساختمانی خود را از دست بدهد از واژه کشیدگی استفاده می‌گردد. رباط‌ها عامل اتصال استخوان در مفاصل هستند. مهمترین نقش رباط‌ها در بدن، ایجاد ثبات و پایداری در مفصل است. رباط‌ها و تاندون‌ها از نظر ساختمان بسیار مشابه‌اند. اما رباط‌ها معمولاً نسبت به تاندون‌ها پهن‌تر بوده و فیبرهای کلاژن در رباط‌ها متراکم‌تر هستند. برخی از انواع آسیب‌هایی که به تاندون‌ها وارد می‌شوند، عبارتند از پارگی تاندون، تنوسینوویت، تاندینوپاتی و التهاب تاندون یا تاندونیت. تاندونیت التهاب تاندون است و معمولا در قسمت‌های پایین‌تر بدن، بالای شانه‌ها، لگن، باسن و غیره رخ می‌دهد. برخی از علائم شایع التهاب تاندونعبارتند از درد، سفتی، توده، تورم، حساسیت، ضعف، و غیره. ممکن است در هنگام ورزش کردن، دچار تاندونیت شوید و این مشکل می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن مانند پاشنه، انگشتان، زانو، مچ دست، آرنج، شانه، و غیره را تحت تاثیر قرار دهد.

در اینجا به بیان برخی از موثرترین روش ها در درمان کشیدگی تاندون و یا التهاب تاندون خواهیم پرداخت :

استفاده از بانداژ الاستیک یا باند گرم برای تسکین درد : استفاده از باندهای الاستیک یا گرم برای کاهش میزان فشاری که روی عضلات آسیب‌دیده وارد می‌شود، بسیار موثر است. به کمک آن‌ها می‌توانید درد و تورم را تسکین دهید. به علاوه این روش همچنین به سرعت بخشیدن روند بهبودی نیز کمک می‌کند. باند الاستیک یا گرم همیشه در بازار موجود است. شما باید ساق پا و از مچ پا به پایین را را با یک باند الاستیک یا گرم بپوشانید. باید سعی کنید که پای‌تان را بالا نگه دارید تا جریان خون را به این ناحیه کاهش بدهید. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، باید حدودا به مدت چند روز یا تا زمانی که به طور کامل از تورم و درد خلاص شدید، پای‌تان را بسته نگه دارید. از سوی دیگر، شما باید از بیش از اندازه محکم بستن ناحیه‌ی آسیب‌دیده پرهیز کنید، زیرا این کار می‌تواند سبب شود که جریان خون ضعیف شود. حواس‌تان باشد که اگر درد یا علائم دیگر افزایش یافتند، باید باندپیچی پا را باز کنید.

اوزون درمانی : در اوزون درمانی از قدرت اکسیژن برای تحریک عضلات و تاندون‌های شانه جهت بهبود خود به خودی استفاده می‌شود. این روش برای تمام انواع دردهای اسکلتی عضلانی و مفصل از جمله التهاب تاندون شانه بسیار عالی است.

توانبخشی : بعد از درمان پارگی تاندون آشیل، چه با روش جراحی و چه غیر جراحی، برنامه توانبخشی شروع می شود که شامل ورزش های فیزیوتراپی برای تقویت عضلات ساق پا و تاندون آشیل است. بیشتر افراد طی چهار تا شش ماه بعد از درمان می توانند به سطح فعالیت قبلی خود برگردند.

ورزش های مناسب برای مچ پا : اگر ورزش‌هایی که متناسب با میزان تحمل درد توصیه شده اند، رعایت گردند، پس از مدتی علائم آسیب در مچ پا بهبود خواهد یافت.ورزش‌های زیر هر بار 10 مرتبه و سه تا چهار بار در روز تکرار شود. در حالی که نشسته‌اید و زانو‌ها و پا‌هایتان صاف است، پاهای خود را از ناحیه مچ به بالا و پایین حرکت دهید، در حالی که نشسته‌اید و زانو‌ها و پا‌هایتان مستقیم است، حوله‌ای دور پای آسیب دیده قرار داده و از حوله برای کشیدن پا به سمت بدنتان استفاده کنید، روی هر دو پا بایستید. بر روی پنجه پا‌هایتان، با قدرت بدنتان را بالا ببرید و سپس به آرامی پاشنه‌های پا‌هایتان را پایین بیاورید، بر روی پای آسیب دیده بایستید و در این حالت سعی کنید تعادل خود را به مدت یک دقیقه حفظ کنید.

ماساژ : ماساژ یکی دیگر از روش‌های درمانی خانگی برای التهاب تاندون زانو، مچ و سایر قسمت‌های بدن است که باید امتحان کنید! ماساژ ملایم برای افزایش گردش خون بسیار عالی است، چرا که عضلات را ریلکس نگه می‌دارد و تورم و سفتی را کاهش می‌دهد. برای انجام این روش درمانی، می‌توانید از روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن خردل یا روغن زیتون استفاده کنید.

استراحت: ممکن است پزشک از بیمار بخواهد تا مدتی پس از ابتلا به التهاب، کشیدگی یا پارگی تاندون شانه استراحت کرده و فعالیت‌هایی را محدود کند که شامل بردن دست بالای سر می‌شود. ضمناً گاهی پزشک پیشنهاد می‌کند تا بیمار برای محافظت از شانه و ثابت نگه داشتن آن دست آسیب دیده را به گردن بیاویزد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com