چه عواملی باعث کاهش قدرت بینایی می شود

چه عواملی باعث کاهش قدرت بینایی می شود

قدرت بینایی از جمله موهبت هایی است که خداوند به بشر ارزانی نموده. ضعف در بینایی علل مختلفی دارد و همه و همه متوجه سبک و شیوه زندگی خود فرد است؛ نوع تغذیه، شغل فرد، محیط زندگی و … همه از عوامل دخیل در این امر هستند. مشکلات بینایی جدی هر ساله افراد بسیاری را در نقاط مختلف جهان از گروه های سنی مختلف تحت تاثیر قرار می دهند. از جمله این مشکلات کم بینایی می توان به تاری دید، نقاط کور، دید تونلی، و نابینایی جزئی یا کامل اشاره کرد. در برخی موارد، این مشکلات به واسطه استفاده عینک، لنزهای تماسی، عمل جراحی لیزر، یا حتی مصرف دارو قابل اصلاح هستند. چشم نقطه ی حساسی از بدن است که باید درمحافظت از آن دقت لازم را داشت عوامل زیادی در کم شدن دید چشم و ضعیف شدن چشم، اثر می گذارد. اگر می خواهید مدت بیشتری دید چشم هایتان تغییر نکند و چشمانی سالم و زیبا داشته باشید، علت های ضعیف شدن چشم را بشناسید و با دانستن این علت ها از چشم هایتان در برابر خطرات محافظت کنید.

در اینجا به بیان برخی از عوامل مهم کاهش بینایی و تاری دید خواهیم پرداخت :

جداشدگی شبکیه : جداشدگی شبکیه یکی از جدی‌ترین دلایل کم بینایی است که می تواند در زمان وجود حفره هایی در شبکیه، هنگامی که چشم از تروما شدید رنج می برد (به عنوان مثال، در نتیجه تصادف با خودرو یا آسیب های ورزشی)، هنگامی که چشم به شدت عفونت کرده است، در زمان رشد یک تومور، یا هنگامی که یک اختلال رگ خونی وجود دارد، رخ دهد. خبر بد این است که جداشدگی شبکیه می تواند به از دست دادن کامل بینایی در چشم تحت تاثیر قرار گرفته منجر شود. خبر خوب این است که اگر این شرایط به موقع تشخیص داده شود، پزشک می تواند جداشدگی را از طریق عمل جراحی اصلاح کند و بینایی نسبی یا کامل را به بیمار بازگرداند.

عدم استفاده از عینک آفتابی : برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، همیشه از کلاه و عینک آفتابی استاندارد استفاده نمایید. اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تخریب شبکیه چشم شده و ریسک آب مروارید را افزایش می دهد. طبق گفته پروفسور Vinay Aakalu خطر سرطان پوست پلک افزایش می یابد. موقع بازی اسکی یا حمام آفتاب اشعه های مضر خورشید نوعی آفتاب سوختگی در غشاء مخاطی قرنیه ایجاد می کنند، که در پی آن فرد دچار درد، تاری دید و آبریزش از چشم خواهد شد.

تمام روز به صفحه نمایش خیره می‌شوید : اغلب ما بیش از 400 دقیقه در روز را صرف نگاه کردن به صفحه‌ی کامپیوتر، تبلت، تلفن همراه و یا لپ تاپ می‌کنیم. در تمام این مدت چشم ما در معرض خطر فشار چشم دیجیتالی است که گروهی از مشکلات مانند تاری دید و خستگی چشم را به دنبال دارد. مشکل اینجاست که در این مواقع کمتر از حد کافی پلک می‌زنیم که خود موجب سوزش و خشکی چشم می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد هنگام استفاده از ابزارهای دیجیتال سرعت پلک زدن تا حدود 70 درصد کاهش پیدا می‌کند. خوشبختانه علائم این عارضه بعد از کم شدن میزان استفاده از ابزارهای این چنینی کاهش پیدا می‌کند. بهترین راه جلوگیری از ابتلا به این مشکل، به کار گرفتن قاعده 20-20-20 است. طبق این قانون شما باید بعد از هر بیست دقیقه نگاه کردن به نمایشگر دیجیتال، به مدت 20 ثانیه به یک نقطه در فاصله 20 فوتی (6 متری) خودتان نگاه کنید. این کار به کاهش فشار وارده به چشم کمک زیادی می‌کند.

دوران بارداری : تغییرات دید مثل تاری چشم و دوبینی در دوران بارداری بسیار شایع است. دلیلش این است که تغییرات هورمونی موجب جابه جایی مایعات پشت قرنیه می شود، در نتیجه شکل و ضخامت آن را تغییر می دهد. این تغییرات موجب دوربینی یا نزدیک بینی زنان باردار می شود اما درست پس از زایمان بهبود می یابد. زنان باردار ممکن است دچار خشکی چشم شوند که منجر به تاری دید و احساس ناراحتی در هنگام مصرف لنز می شود.

آب سیاه : این درست است که افراد مسن به طور کلی در معرض خطر بالاتری برای گلوکوم یا آب سیاه چشم هستند، اما همه افراد، از نوزادان گرفته تا افراد صد ساله، ممکن است به این بیماری دچار شوند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که تجمع مایعات اضافی در چشم باعث افزایش فشار داخلی چشم شده و به عصب بینایی آسیب بزند. این عصب که مانند کابل برق شامل سیم‌های متعدد است، در هنگام آسیب باعث ایجاد نقاط کور متعددی نیز می شود. افراد 18 تا 60 سال باید چشم خود را حداقل هر دو سال یک بار معاینه کنند. بعد از 60 سالگی این کار باید به طور سالانه انجام شود. آب سیاه قابل درمان نیست، اما اگر زود متوجه آن شوید، می‌توانید با استعمال قطره‌های دارویی که فشار را کاهش می‌دهند، آن را کنترل کنید.

چشم های خشک : در حدود 3.5 میلیون زن و 1.5 میلیون مرد در ایالات متحده آمریکا از خشکی معمول تا شدید چشم رنج می برند. قطره های روغنی که دارای مواد نگهدارنده هستند و چندین مرتبه در روز استفاده می شوند، به چشم آسیب می رسانند. هر چند پک های تولید کننده اشک مصنوعی گران ترند، اما میزان مصرف آنها می تواند بیش از 4 بار در روز باشد و ارزش بیشتری دارند. باید این قطره ها در یخچال نگهداری شوند. خنکی قطره حس خوبی به چشم می بخشد و چشم فرد دچار خارش نمی گردد. این افراد باید از یک دستگاه رطوبت ساز در منزل استفاده کنند.

رژیم غذایی نا مناسب : رژیم غذایی بد نه تنها بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه می تواند به خشکی چشم نیز منجر شود. غذاهای فرآوری شده با محتوای نمک زیاد و نوشیدنی های الکلی منجر به کم آبی بدن می شود و می تواند به طور چشمگیری باعث خشکی چشم شود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com