عوامل ایجاد آرتروز زانو چیست

عوامل ایجاد آرتروز زانو چیست

فعالیت‌های بدنی روزانه،  گاه باعث می‌شوند مفاصل به‌طور مرتب در معرض ضربه قرار گیرند و این ضربه‌ها آسیب‌هایی به بافت غضروفی مفصل وارد می‌کنند. بدن تا جایی که می‌تواند این آسیب‌ها را ترمیم می‌کند. گاه شدت آسیب‌های وارده به مفصل بیش از قدرت ترمیم بدن است و یا به دلایلی قدرت ترمیم بدن کاهش می‌یابد و نمی‌تواند آسیب‌های مکرر را ترمیم کند. در این شرایط بافت غضروفی بین مفاصل تخریب و آرتروز شروع می‌شود. آرتروز در مفاصل چگونه پدید می آید این عارضه با چه نشانه هایی در بدن افراد مبتلا ایجاد می شود درد شدید در ناحیه زانو و یا احساس سفتی در مفاصل از جمله نشانه های بروز اختلال در مفاصل ناشی از آرتروز می باشند. آرتروز، بیماری بسیار شایعی است که با افزایش سن عجین بوده و بسیاری از افراد در سن بالا دچار آن می شوند.

آرتروز از انواع بیماری مزمن بوده که با گذر زمان شدیدتر می‌شود. درد و خشکی مفاصل ممکن است آنقدر شدید شود که انجام وظایف روزانه را سخت کرده و یا ناممکن سازد. در موارد شدید آرتروز پزشکان ممکن است با جراحی تعویض مفصل بیماری را بهبود بخشند.

در اینجا به بیان برخی ازمهمترین دلایل ایجاد آرتروز زانو خواهیم پرداخت :

چاقی : باید بدانیم که آرتروز به خصوص در مفاصل، لگن و زانو و بند انگشتان دست با چاقی نسبت دارد. مسلماً  با چاق شدن، فشار روی مفاصل زانو و لگن زیادتر می شود و امروزه ثابت شده که هر 5کیلوگرم افزایش وزن بیش از حد نرمال، می تواند 10 تا 20درصد، عمر زانوها را کاهش دهد.

بیماری های التهابی : بیماریهای التهابی مفصل مثل آرتریت روماتوئید که در اثر تخریب لایه های پوشاننده مفصل باعث تخریب غضروف مفصل گردیده و در نهایت آرتروز درون مفصل ایجاد می گردد.

روش غلط نشستن : یکی از اصلی ترین دلایل شیوع آرتروز زانو در جامعه ما نشستن روی زمین است. متاسفانه عادت های بد ایرانی ها در دو زانو یا چهار زانو نشستن یکی از دلایل اصلی بروز آرتروز است اما مردم به جای اصلاح سبک زندگی و تغییر رفتار گمان می کنند که با دارو می توانند عارضه خود را درمان کنند. واقعیت این است که آرتروز، فرآیند پیرشدگی مفاصل است و همه زانوها دیر یا زود دچار آرتروز می شود.ممکن است این عارضه در یک نفر زودتر و در فرد دیگر دیرتر اتفاق بیفتد.

افزایش سن : افزایش سن مهمترین عامل این بیماری است. با افزایش سن ساختمان غضروف دچار تغییر و تحول می شود، به طوری که آب زیادتری داخل غضروف می رود و در نتیجه، تقریباً تمامی افراد مسن در صورت عکسبرداری متوجه آرتروز در مفاصل شان می شوند.

ژنتیک : به خصوص آرتروزهایی که در خانم ها دیده می شود و به خصوص آرتروز بند انگشتان، زمینه ژنتیک دارند. بنابراین کسانی که در خانواده خود افراد مبتلا به آرتروز بند انگشت داشته اند در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

زانو پرانتزی : از علل دیگری که مفصل را خراب می‌کند، اختلال امتداد اندام به دلایلی همچون زانو پرانتزی و ضربدری است که اگر شدت آن زیاد شود، سبب آرتروز و نهایت منجر به تعویض مفصل زانو می‌شود.

فشارهای محیطی مکرر : این امر می‌تواند ناشی از شغل بعضی افراد باشد. در برخی مشاغل، فعالیت‌هایی وجود دارد که موجب افزایش فشار و تنش وارد بر مفصل زانو می‌شود. مشاغل و کارهایی که فرد در آنها مجبور باشد زیاد زانو بزند، بر روی زانو بنشیند یا وزنه‌های سنگین بالای ۲۵ کیلوگرم را بلند کند، خطر بروز آرتروز زانو را افزایش می‌دهند. دلیل بروز این امر فشار مداوم بر روی مفاصل است.

متخصصان معتقدند سن شروع بيماري‌هاي مفصلي كاهش يافته است، ‌طوري‌كه تا حدود 20 سال قبل، اكثر افرادي كه براي درمان‌ دردهاي مفصلي به درمانگاه‌هاي فيزيوتراپي و ارتوپدي مراجعه مي‌كردند، افراد بالاي 55 تا 60 سال بودند و در واقع تخريب غضروف مفصلي در سنين بالا شروع مي‌شد، ولي امروزه اين سن به 30 سال كاهش پيدا كرده و پزشكان شاهد مراجعه بيماراني با سنين 30 تا 50 سال با دردهاي گردن، زانو، كمر و ساير مفاصل به مراكز درماني هستند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com