بهترین روش های مقابله با آلزایمر چیست

بهترین روش های مقابله با آلزایمر چیست

بررسی محققان آمریکایی نشان می دهد:10 سال پیش از بروز هر گونه علائم زوال عقلی مرتبط با بیماری آلزایمر، سطح فزاینده ای از پلاک های آمیلوئید در مغز تشکیل می شود که می تواند از اولین مراحل ابتلا به این بیماری عنوان شود. به گفته محققان، شناسایی زودهنگام این پلاک ها می تواند در ترتیب دادن اقدامات پیشگیرانه و مناسب تر کمک کننده باشد. وجود این پلاک ها نشان می دهد که تخریب مغز ناشی از بیماری آلزایمر می تواند سال ها پیش از شناسایی علائم آن شروع شود. همچنین می توان درمان بیماری را زودتر آغاز کرد. جامعه پزشکی اغلب تاکید می کند که پیشرفت آلزایمر با داروها و درمان های جدید در حال کاهش است اما هنوز این آگاهی به اندازه کافی وجود ندارد که می توان با تغییر سبک زندگی اصلا به این بیماری مبتلا نشد و یا روند پیشرفت آن را بسیار محدود کرد.

حال به بیان برخی از بهترین و موثرترین روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر خواهیم پرداخت :

نوشتن وخواندن : بسیار بخوانید و بنویسید. بلند بخوانید، با تغییر صدا و به جای شخصیت‌های کتاب یا نویسنده بخوانید. خاطرات روزانه و… را بنویسید. از مطالبی که دوست دارید نت بردارید. مطلب را با دقت به کلمات و با احساس‌های متفاوت بخوانید. هر چیزی را که دوست دارید و می‌خواهید؛ بخوانید و بنویسید. نوشتن و خواندن یکی از بهترین فعالیت‌های تقویت و افزایش حافظه است.

تحرکت بیشتر داشتن : دکتر راجر هندرسون، یک پزشک عمومی، گفت: حتی فعالیت‌های بدنی پایین می‌تواند مردم را از کاهش عملکرد ذهنی محافظت کند که می‌تواند به طور عادی در افراد سالم اتفاق بیفتد.داشتن فعالیت منظم کمک می‌کند تا خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات گردش خون را کاهش دهد که همه‌ی این بیماری‌ها می‌تواند به کاهش حافظه کمک کند. ورزش هم چنین خلق و خوی و خواب را بهبود می‌بخشد و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. که استرس و اضطراب می‌تواند باعث اختلال در حافظه شود. مزایای ورزش به دلیل توانایی آن در تحریک انتشار مواد شیمیایی در مغز است که این مواد بر سلامت سلول‌های مغز اثر می‌گذارد و هم چنین در رشد عروق خونی جدید در مغزو زنده ماندن سلول‌های مغزی جدید اثر می‌گذارد.

معجونی از ۵ میوه و سبزی : انواع میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند از بروز آلزایمر پیشگیری كرده، حتی در بهبود علائم آلزایمر موِثر باشند. این محققان اعتقاد دارند، عصاره ۵ میوه و سبزی شامل گل‌كلم، سیب‌زمینی، پرتقال، سیب و تربچه حاوی موادی است كه تاثیر آنها مشابه داروهای درمان آلزایمر است. بیشترین میزان این ماده در گل‌كلم یافت می‌شود. آلزایمر كه هیچ درمانی برای آن پیدا نشده، شایع‌ترین شكل زوال عقل در میان سالمندان است. این بیماری به شدت توانایی‌های فرد را در انجام فعالیت‌های روزانه مختل می‌كند و در بخش‌هایی از مغز كه تفكر، حافظه و زبان را كنترل می‌كند، ایجاد اختلال می‌كند. بیشتر داروهای درمان آلزایمر نقش بازدارندگی آنزیم استیل كلرینستراز را دارند كه عامل تجزیه پیام‌رسان عصبی استیل كولین است. ماده موِثر در این ۵ میوه، گلوكوسینولات است كه در تمام خانواده كلم‌ها یافت می‌شود. مصرف مرتب این تركیبات در جلوگیری از كاهش میزان استیل كولین دستگاه عصبی مركزی بسیار تاثیر دارد.

کاهش مصرف قند : انسولین به طور مستقیم با عملکرد مغز ارتباط دارد و برنامه غذایی غنی از قند، می‌تواند مقاومت به انسولین ایجاد کند. با مقاوم شدن سلول‌های مغز نسبت به انسولین، زمینه شکل گیری رسوب آمیلوئید فراهم می‌شود که مقدمه بیماری آلزایمر است. رژیم‌های نامناسب در طول عمر علاوه بر داشتن پیامدهایی مانند چاقی مفرط و دیابت، می‌تواند آلزایمر نیز ایجاد کند.

معاشرت با دیگران : بر اساس تحقیقی که در مرکز بیماری آلزایمرِ راش در شیکاگو انجام شد، از تنهایی بپرهیزید تا مغزتان جوان بماند. در این تحقیق، زندگی اجتماعی جمعی از سالخوردگان در یک بازه‌ی زمانی تقریبا ۱۲ ساله زیر نظر گرفته شد. نتیجه نشان داد زوال شناختی در افرادی که اغلب با دیگران وقت می‌گذراندند (مثلا عضو باشگاه کتاب‌خوانی بودند، با دوستان‌شان قرارِ شام می‌گذاشتند یا به خانواده‌های‌شان سر می‌زدند)، ۷۰ درصد کمتر از افرادی بود که تعاملات چندان زیادی نداشتند.

کاهش مصرف گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی : آهن و روی  دو ماده ی معدنی اصلی موجود در گوشت قرمز هستند. اما با گذر زمان و در صورت مصرف بیش  از حد و غیر مجاز، این مواد در بدن تجمع کرده  و به بافت های مغز آسیب وارد می کنند. می توان نیاز بدن به این مواد معدنی را در مقادیر کم خطر تر و از طریق گزینه های بهتر و سالم تر نظیر دانه ی کنجد ، کدو تنبل ، آداما ( سویای نارس پخته شده در داخل غلاف  که در ژاپن، چین و کره و … به عنوان پیش غذا مصرف می شود) و سایر دانه های لوبیا شکل تامین کرد. مصرف بیش از حد روی و آهن منجر به استرس اکسیداتیو در مغز شده و در تجمع پلاکت بتا آمیلوئید دخیل است.

اهمیت دادن به بهداشت روان : افسردگی در اواخر عمر یک عامل خطر عمده برای ابتلا به آلزایمر محسوب می شود. محققان دانشگاه هاروارد در یک بررسی که بیش از ۸ هزار سالمند را برای بیش از یک دهه دنبال کرد، دریافتند که تنهایی نیز زوال شناختی را تشدید می ‌کند. استرس نیز برای مغز بد است. مساله فقط تجربه کردن استرس نیست که همه ما آن را داریم- بلکه چگونه کنار آمدن با استرس است. غصه خوردن بر سر رویدادهای استرس ‌زا، اثرات زیان ‌بار بر سلول‌ های مغزی را تداوم می ‌بخشد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com