مهمترین عوارض سیگار کدامند

مهمترین عوارض سیگار کدامند

مضرات سیگار، شما را به‌شدت تهدید می‌کند، سیگار حاوی تنباکوست. پس فرقی نمی‌کند روزی ۱ سیگار بکشید یا بیشتر، تنباکو برای بدن به‌شدت ضرر دارد؛ از مضرات سیگار می‌توان به ابتلا به بیماری‌ های ریوی از جمله عفونت ریه، سرطان ریه و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مثل حمله قلبی و … اشاره کرد. فرقی نمی‌کند که پیپ می‌کشید یا قلیان یا سیگار؛ در هر حال تنباکو دشمن درجه یک شماست. سیگار حاوی ۶۰۰ نوع ماده‌ی مختلف است. بسیاری از این مواد در سیگار برگ و قلیان هم پیدا می‌شوند. وقتی این ۶۰۰ ماده‌ی موجود در سیگار را آتش می‌زنید، بیش از ۷۰۰۰ ماده‌ی شیمیایی تولید می‌شود. بسیاری از این مواد سمی هستند و تقریبا ۶۹ مورد از آنها نیز باعث بروز سرطان می‌شوند. ترک سیگار یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از آن است. اثرات سیگار بعضا فورا ظهور نمی‌کند اما عوارض و آثار مخربش برای سال‌های متمادی و طولانی در بدن باقی می‌ماند.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین مضرات سیگار خواهیم پرداخت :

چین و چروک پوست : استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌گردد؛ همچنین باعث تحلیل رفتن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌شود. پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لبها و چشمهاست.

عوارض قلبی : سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی است. در همین راستا لازم است بدانیم که مصرف دخانیات با هیچ روشی سالم نیست و به هر مقدار و از هر نوعی به بدن آسیب می‌رساند. سیگارهای کم نیکوتین، سبک یا نیمه سبک به هیچ وجه میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و دیگر بیماری‌های مرتبط را کاهش نمی‌دهند. ترویج این تفکر بین افراد جامعه شگرد تبلیغاتی صنایع دخانی برای موجه جلوه دادن مصرف دخانیات و نیز واردات انواع سیگار است. قطعا تنها راه سالم و ایمن سیگار نکشیدن است. مصرف رژیم‌های غذایی کم چربی از دو طریق کاهش چربی خون و کاهش تمایل به مصرف  سیگار به سلامت قلب کمک می‌کنند.

عوارض سیگار بر روی معده : سیگاری ها شانس زیادی برای ابتلا به سرطان معده یا زخم معده دارند. سیگار کشیدن می تواند ماهیچه هایی را ضعیف کند که انتهای پایینی گلوی شما را کنترل می کنند و به اسید اجازه می دهد که در جهت اشتباهی حرکت کند. سیگار کشیدن یک عامل ریسک مهم برای سرطان کبد است و هر چه بیشتر سیگار بکشید، ریسک بیشتری خواهید داشت.

عوارض سیگار برای مغز : اگر سیگار می کشید، احتمال سکته سیگاری ها بیشتر از غیرسیگاری ها است. در حقیقت کشیدن سیگار خطر ابتلا به سکته را حداقل 50 درصد افزایش می دهد. یکی از راه هایی که سیگار کشیدن می تواند خطر سکته را افزایش دهد، افزایش میزان رشد آنوریسم مغز است. این یک برآمدگی در رگی است که به دلیل ضعف دیواره رگ خونی ایجاد شده و می تواند باعث پارگی یا ترکیدن رگ شود که منجر به یک وضعیت بسیار جدی به نام خونریزی زیراراخنوودی می شود که نوعی سکته است و می تواند منجر به آسیب و مرگ گسترده مغزی شود.

دستگاه تناسلی و تولید مثل : نیکوتین باعث کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و زنان است. در مردان، چنین موضوعی باعث کاهش فعالیت جنسی می‌شود. در زنان هم این امر موجب کاهش رضایت جنسی خواهد شد زیرا در روند آمیزش جنسی و رسیدن به ارگاسم اختلال ایجاد می‌کند. از سایر مضرات سیگار می‌توان به کاهش هورمون جنسی در زنان و مردان و نهایتا کاهش میل جنسی اشاره کرد.

پوکی استخوان : منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار میباشد، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن میباشد. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١۵ درصد می‌گردد. استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی میشکند، همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد زیادتر میگردد.

عوارض قلیان چند برابر سیگار است. قلیان سرطان زبان را افزایش می‌دهد و این عارضه در افرادی که قلیان می‌کشند، بیشتر از سیگاری‌ها اتفاق می‌افتد. قلیان و سیگار ابتدا در دستگاه تنفس فوقانی ایجاد عوارض می‌کنند و بیماری لثه ـ. شانس آلرژی بینی و شانس سرطان حنجره را افزایش می‌دهند.خطر سرطان سروگردن را بالا می‌برند. قلیان و سیگار در ایجاد مزه بد در دهان نقش دارد. حس چشایی در این افراد دچار مشکل می‌شود. بوی بد دهان ایجاد می‌کند. در دستگاه تنفس تحتانی هم ریسک سرطان ریه را بالا می‌برد. ترک کردن سیگار دشوار است اما به کمک پزشک می‌توانید به یک برنامه‌ی مطلوب برسید. از پزشک کمک بگیرید و بدانید که برای کنار گذاشتن سیگار، تعداد متنوعی از داروهای نسخه‌دار و بدون‌نسخه وجود دارد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com