کدام مواد غذایی بیشتر حساسیت زا هستند

کدام مواد غذایی بیشتر حساسیت زا هستند

تقریبا هر ماده غذایی می تواند به نوبه خود آلرژی زا باشد. اما در این بین مواد غذایی ای وجود دارد که مسئول 90 درصد آلرژی های غذایی محسوب می شوند و افراد حساس که مستعد آلرژی هستند در مصرف آنها باید جانب احتیاط را رعایت کنند. اولین راه برای کنترل و پیشگیری از حساسیت این است که بفهمید به چه ماده ای حساسیت دارید. برای فهمیدن این نکته باید خیلی دقیق خودتان را مورد بررسی قرار دهید تا بفهمید وقتی ماده ای را مصرف می کنید چه واکنش های آلرژیک را مشاهده می کنید. با ایجاد یک رژیم غذایی کنترل شده و مبتنی بر ایجاد محدودیت در مصرف مواد حساسیت زا می توانید بیماری را کنترل کنید. عوامل حساسیت در غذا و نوشیدنی و محیط زندگی فرد وجود دارد اما این حساسیت ها همیشه مضر و آسیب رسان نیستند. سیستم ایمنی بدن به حساسیت های محیطی واکنش نشان می دهد و معمولا آنها را با باکتری و ویروس دفع می کند اما زمانی که سیستم ایمنی نتواند به مواد حساسیت زا واکنش نشان بدهد این مسئله به یک بیماری تبدیل می شود.

در اینجا به معرفی برخی از مهمترین مواد حساسیت زا خواهیم پرداخت :

آجیل و دانه ها و مغزهای روغنی : علاوه بر این که آجیل و دانه های روغنی مثل فندق، بادام، پسته و حتی روغن آنها می تواند آلرژی زا باشد بلکه تمام خوراکی ها و شیرینی جات و غیره که حاوی این مواد غذایی هستند نیز امکان آلرژی و حساسیت غذایی را بالا می برند. حساسیت به بادام زمینی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابر این آلرژی به بادام زمینی، دارای علائم واکنشی خفیف یا شدید است. بادام زمینی یکی از شایع‌ترین علل واکنش‌های حساسیتی شدید است .حتی ذرات کوچک از بادام زمینی می‌تواند به اندازه کافی واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. کودکان بیشترین احتمال رنج از حساسیت به بادام زمینی دارند. اگر آلرژی غذایی در خانواده باشد خطر ابتلا به حساسیت بالا است. به طور معمول، یک واکنش حساسیتی به بادام زمینی در مدت چند دقیقه از تماس آشکار می‌شود . برخی علائم می‌تواند بسیار ظریف باشد بنابر این یادگیری این علائم برای تشخیص مهم است.

فرآورده‌های لبنی : برای برخی از افراد، محصولات لبنی می‌تواند منجر به حساسیت‌های دستگاه گوارش، علائم تنفسی و برخی واکنش‌های پوستی شود. بسیاری از مردم دچار عدم تحمل لاکتوز هستند به این معنی که بدن آنها فاقد آنزیمی به نام لاکتاز برای هضم قند لاکتوز موجود در محصولات لبنی است. محصولات لبنی همچنین حاوی پروتئینی به نام کازئین نیز هستند که هضم آن سخت است و می‌تواند منجر به واکنش‌هایی مانند آلرژی و التهاب دستگاه گوارش شود. تمام محصولات لبنی نوع کم لاکتوز و بدون لاکتوز نیز دارند که افراد دچار عدم تحمل لاکتوز باید هنگام خرید این محصولات، به برچسب آنها دقت کنند.

برخی سبزیجات : افراد مبتلا به آلرژی گرده گل ها و گیاهان ممکن است با مصرف میوه و سبزی تازه، دچار خارش و تورم  در ناحیه لب ها، زبان، گلو و سقف دهان شوند. شدت علایم در افراد مختلف متغیر است و معمولاً خطرناک نیست، اما ممکن است به ندرت واکنش های آنافیلاکسی (علایم شدید آلرژی که می تواند منجر به مرگ گردد) را باعث شود. معمولاً میوه ها و سبزیجات پخته توسط این افراد بهتر تحمل می شوند.

گرده افشانی گیاهان : اگر در معرض گرده افشانی درختان و گیاهان قرار بگیرید، می توانید به آلرژی فصلی یا تب یونجه مبتلا شوید. علائم این آلرژی عبارت است از: عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش و ترشح اشک. درمان شامل داروهای تجویزی توسط پزشک و آمپول ضدآلرژی می باشد. برای جلوگیری از این آلرژی باید در هنگام وزش باد و صبح و عصرها در خانه ماند و پنجره ها را بست.

حساسیت غذایی تحریک شونده با ورزش : برخی از افراد نسبت به یک غذا حساسیت دارند که بوسیله ورزش تحریک میشود. هنگام فعالیت بدنی، شخصی که دچار یک حساسیت غذایی تحریک شونده با ورزش است ، ممکن است  احساس خارش و سرگیجه کرده و در موارد شدید ، می تواند باعث کهیر ویا آنافیلاکسی شود. اجتناب از غذا خوردن چندساعت قبل ورزش و پرهیز ازمصرف برخی غذاهای خاص می تواند در بهبود این مشکل کمک کننده باشد.

میوه‌های خشک : عامل ایجاد آلرژی به میوه‌های خشک سولفیت مانند (دی اکسید گوگرد) است که برای نگهداری یک گروهی از غذاها استفاده می‌شود. در اتحادیه اروپا، تولید کنندگان ملزم به برچسب بر روی مواد غذایی بسته بندی شده دارای سولفیت هستند. اگر شما آلرژی یا حساسیت به سولفیت دارید ممکن است هنگام مصرف سرکه، میوه‌ها و سبزیجات خشک و همچنین میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده، یخ زده، انواع ادویه و فلفل نیز دچار حساسیت شوید.

نكته مهم ديگري كه شايد به ذهن مادران نرسد اين است كه بهتر است از دادن هر گونه خوراكي بسته‌بندي شده كه از بيرون مي‌خريد، به كودكان زير يك سال خودداري كنيد چون مواد خوراكي بسته‌بندي شده مواد نگهدارنده دارند و ممكن است براي كودك حساسيت‌زا باشند. غذاهاي كمكي آماده هم معمولا مخلوطي از چند جور خوراكي مختلف هستند و درصورتي كه كودك شما به يكي از اين مواد حساسيت داشته باشد، نمي‌توانيد آن را تشخيص دهيد.خوردن پنير، قهوه، چاي، نوشابه، سوسيس، شكلات، ميگو، نمك، ادويه، ترشي، آبميوه‌هاي صنعتي، لپه، نخود، اسفناج و كلم هم براي كودكان زير يك‌سال ممنوع است.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com