شایع ترین علائم افسردگی چیست

شایع ترین علائم افسردگی چیست

افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی در زندگی امروزه می باشد که به احساس غم و تجربه ی مشکلات و بحران های زندگی محدود نمی شود و به تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی نیاز دارد. چنانچه این بیماری در مراحل اولیه اش تشخیص داده شود، شخص می تواند با تجویز دارو به تشخیص پزشک، شرکت در جلسه های روان درمانی و یا حتی با تغییر سبک زندگی اش به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کند. اما اگر در مراحل اولیه این بیماری تشخیص داده نشود. می تواند پیامد های جبران ناپذیر و فاجعه باری را نه تنها بر روی زندگی خود شخص بلکه بر روی زندگی همه اطراف وی از جمله اعضای خانواده و دوستان و آشنایانش داشته باشد.

برخی از شایعترین علائم افسردگی را در اینجا بر خواهیم شمرد :

افزایش یا کاهش وزن : افراد مبتلا به افسردگی ممکن است تغییرات اشتهایی را تجربه کنند که می‌تواند به کاهش یا افزایش وزن ناخواسته منجر شود. متخصصان علوم پزشکی ارتباط افزایش وزن مفرط را با بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی کشف کرده‌اند. کمبود وزن نیز می‌تواند علاوه بر آسیب رساندن به قلب بر باروری تاثیر گذاشته و باعث خستگی شود.

اختلال در خواب : اینکه شما وسط روز یا بعد از ظهر از خواب بیدار می شوید می تواند نشانه محکمی از افسردگی باشد. الگوی خواب شما نشانه بارزی از وضعیت سلامت روان شماست. بیداری زود هنگام، خواب آلودگی بیش از حد، بی خوابی یا خواب همراه با بی قراری و ناراحتی همگی می توانند از علائم افسردگی باشند. اگر این علائم بیش از دو هفته تداوم داشته باشند وقت آن است که از یک درمانگر کمک بگیرید.

تشدید بیماری‌های مزمن : افرادی که به بیماری‌های مزمن مختلف مبتلا هستند در صورت ابتلا به افسردگی ممکن است علائم‌شان تشدید شود. بیماری‌های مزمن خود باعث احساس تنهایی و استرس زایی شده و افسردگی ممکن این احساسات را تشدید کند. همچنین فرد افسرده ممکن است به دنبال درمان نرفته که این نیز علائم بیماری را تشدید می‌کند. افرادی که در عین ابتلا به بیماری‌های مزمن به افسردگی نیز مبتلا هستند باید در مورد هر دو بیماری با پزشک مشورت کنند. حفظ سلامت روان می‌تواند سلامت جسمی را بهبود بخشد و مدیریت بیماری مزمن را تسهیل کند.

رفتار بی‌پروا : یک مرد مبتلا به افسردگی ممکن است شروع به نمایش رفتار‌های خیالبافانه یا خطرناک کند. می‌تواند شامل دنبال ورزش‌های خطرناک بودن، رانندگی بی‌پروا یا درگیرشدن در روابط پرخطر باشد.

هضم غذا : مشکلات معده در میان افرادی که افسردگی و اضطراب دارند به ویژه کودکان و نوجوانان بسیار شایع است. بسیاری از کودکانی که اختلال هضم و دفع دارند اغلب درگیر مشکلاتی در مدرسه و یا روابط میان هم سن و سالان خود هستند. علائمی مانند تهوع، اسهال و یبوست می توانند نشانه هایی از افسردگی و اضطراب شدید باشند.

مشکلات تمرکز : بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی حاد قادر به تمرکز نیستند. گاهی این افراد در زمان خواندن روزنامه و یا دنبال کردن یک سریال تلویزیونی و حتی تصمیم گیری نیز دچار مشکل می شوند. حتی تصمیمات بسیار ساده و پیش پا افتاده زندگی برایشان بسیار سخت است.

تغییر در شیوه زندگی ابزار بسیار مؤثر در درمان افسردگی در مردان است. حتی اگر شما نیاز به درمان‌های دیگر دارید، تغییر در شیوه زندگی به درمان افسردگی سرعت داده و از عود آن جلوگیری می‌کند. به‌طور منظم ورزش کنید. ورزش منظم یک راه قوی برای مبارزه با افسردگی در مردان است زیرا نه‌تنها با افزایش سروتونین، اندروفین و دیگر مواد شیمیایی در مغز احساس خوب ایجاد می‌کند بلکه باعث رشد سلول‌های جدید مغزی و اتصالات مغزی می‌شود. خوب غذا بخورید. خوردن لقمه‌های کوچک و وعده‌های غذایی متعادل در طول روز کمک خواهد کرد که شما انرژی خود را حفظ کنید و نوسانات خلقی به حداقل برسد. کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. کمبود ویتامین B می‌تواند باعث افسردگی شود خواب کافی داشته باشید. هنگامی که شما به مقدار کافی نخوابیده باشید، علائم افسردگی شما بدتر می‌شود. محرومیت از خواب باعث تشدید عصبانیت، تحریک پذیری و دمدمی بودن می‌شود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com