بهترین درمان برای ضرب دیدگی چیست

بهترین درمان برای ضرب دیدگی چیست

کبودی تغییری در رنگ پوست است که به دلیل پاره شدن مویرگهای خیلی ظریف در زیر پوست و خونریزی بعد از جراحات ایجاد می شود. خون در ناحیه ی جراحت نزدیک سطح پوست جمع خواهد شد و ما یک قسمت به رنگ آبی تیره خواهیم دید این، به این دلیل است که سلول های قرمز و ترکیبات خون موجب تغییر رنگ پوست می شوند. در ابتدا، ممکن است کبودی قرمز باشد، سپس بعد از چند ساعت آبی تیره و یا بنفش و بعد از چند روز در نهایت زرد یا سبز خواهد شد. کبودی ها اغلب حساس هستند و بعضی اوقات ، روزهای اول دردناک هستند ،ولی با محو شدن کبودی ، درد نیز از بین می رود. به دلیل اینکه کبودی به پوست آسیب نمی زند ، خطر ابتلا به عفونت نیز وجود ندارد.

در اینجا به بیان برخی روش ها جهت درمان ضرب دیدگی خواهیم پرداخت :

درمان سریع کبودی با استفاده از یخ : راحت ترین راه برای استفاده از این روش درمانی به این طریق است:تکه های یخ را داخل حوله بپیچید و مستقیم روی کبودی بگذارید ، این روش باعث کاهش فشار خون، ورم و درد می شود.به یاد داشته باشید که این درمان را فقط برای افراد جوان که مشکل هیپوترمی (ناهنجاری کمی حرارت بدن) ندارند ، استفاده کنید.

مراقبت‌های اولیه : اگر صدمه، فقط در حد ضرب‌دیدگی یا کوفتگی باشد و عضو مورد نظر قادر به حرکت باشد (یعنی مشکوک به شکستگی نباشد و مریض هم درد زیادی نداشته باشد) به آرامی آن را بالاتر از قلب قرار بدهید، مثلاً یک عدد بالشت زیر دست یا پایش قرار بدهید و بعد از آن، بهترین اقدام (در ساعات اولیه ایجاد ضربه) استفاده از کیسه یخ است. می‌توانید چند تکه یخ را داخل یک کیسه قرار دهید و در آن را ببندید و به صورت دایره‌وار روی محل صدمه، همراه با کمی فشار حرکت بدهید. این کار تا حد زیادی جلوی ورم کردن عضو را می‌گیرد و درد را هم کم می‌کند. می‌توانید 10 تا 15 دقیقه این کار را ادامه داده و سپس محل را با یک باند کشی یا نوار پارچه‌ای نسبتاً محکم ببندید. این که می‌گوییم نسبتاً محکم، به این علت است که اگر خیلی محکم ببندید، ممکن است جریان خون در عضو مورد نظر قطع شود و مشکل جدی‌تری ایجاد کند؛ نشانه‌اش هم ایجاد رنگ مایل به آبی در پوست و بی‌حسی موضع است که در این صورت، باید بانداژ را کمی شل کنید.

کمپرس آب گرم : اگر بیش از چند ساعت از ضربه گذشته است و تورم، کبودی و یا گرفتگی و کشیدگی عضلات ایجاد شده است، باید به جای کمپرس سرد، از کمپرس گرم (گذاشتن کیسه آب گرم یا حوله گرم) استفاده کنید. در این زمان، گرم کردن موضع، با افزایش جریان خون موضعی، ورم و کبودی را کم و گرفتگی عضلانی را هم به تدریج برطرف می‌کند. کمپرس آب گرم، هر بار نباید بیشتر از 15 دقیقه باشد و باید 4 تا 5 بار در روز تکرار شود.

ماساژ با روغن‌های گیاهی : ماساژ هم برای کاهش درد و التهاب بسیار مفید می‌باشد. ماساژ محل آسیب دیده گردش خون را افزایش داده و آب اضافی را دفع می‌کند. می‌توانید برای ماساژ از مخلوط روغن خردل و روغن زیتون استفاده کنید. توجه داشته باشید که لازم است روغن چند ساعت روی پوست بماند تا اثر خود را به خوبی نشان دهد.

مارگارین بهترین روش تسکین کبودی : بعضی از کودکان از سرما وحشت دارند ، بنابراین از یخ برای آن ها استفاده نکنید.می توانید از مارگارین برای مالیدن به قسمت کبود شده استفاده کنید. مارگارین همچنین خطر ورم کردن زخم را کمتر می کند. روش استفاده خیلی راحت است تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مقدار کمی مارگارین روی کبودی بگذارید سپس به آرامی یک یا دو دقیقه ماساژ دهید.

سوسن کوهی : سوسن کوهی هم مانند موارد قبلی می‌تواند به کاهش درد، التهاب و کبودی درمحل آسیب کمک بسیاری نماید. ۵ تا ۶ قطره از روغن سوسن کوهی را با دو قاشق روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کرده و با ماساژ دادن این ماده بر روی محل، میزان درد و التهاب را کاهش دهید. استفاده از کرم‌های موضعی سوسن کوهی هم می‌تواند برای کاهش درد و التهاب انتخاب بسیار مناسبی باشد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com