با خواص لیمو عمانی آشنا شویم

با خواص لیمو عمانی آشنا شویم

لیمو عمانی، همان لیمو ترش خشک شده است که عطر و طعم خاصی دارد و به همین دلیل به عنوان چاشنی در اکثر خورش‌ها و غذاها استفاده می‌شود. لیمو عمانی به دو رنگ سیاه و زرد وجود دارد و قبل از استفاده در غذا، آن را سوراخ کرده یا خرد می‌کنند تا عطر و طعم آن به غذا منتقل شود. این میوه خوش عطر دارای خواص زیادی است ولی از آنجا که نمی‌توان از آن به مقدار زیاد در غذا استفاده کرد، می‌توان شربت آن را تهیه کرده و به صورت روزانه استفاده نمود. از خواص لیمو عمانی می توان به تقویت دستگاه گوارش، افزایش اشتها، تنظیم فشار و کاهش کلسترول بد خون، تسکین سردرد و کمک به درمان سرماخوردگی و سرفه اشاره کرد. خواص لیمو عمانی خانگی که در آفتاب خشک شده باشد، بسیار بیشتر از لیموعمانی صنعتی است.

با برخی از خواص لیمو عمانی بیشتر و بهتر آشنا شویم :

کلسیم، پتاسیم و ویتامین C : مواد متشکله ی لیمو عمانی را ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین ‌ها به ویژه ویتامین C و مواد فرار تشکیل می ‌دهد. عمده ترین ترکیبات موجود در روغن فرار گیاه را لیمونن، آلفا-ترپینئول، گاما ترپینن، ترپینولن، 1 و 8 سینئول و لینالول تشکیل می دهد. این میوه از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات پیشی گرفته است. لیموعمانی در مقایسه با لیمو ترش خواص یکسانی دارد و پس از خشک شدن ۷۰ تا ۸۰ درصد خواص آن باقی می‌ماند به ‌جز ویتامین C که مقدار آن در لیموی تازه بیشتر است. لیموعمانی از نظر کلسیم و پتاسیم غنی است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ضدسرطان شناخته شده است.

کاهش فشار خون : خوردن دم ‌کرده ی آن اغلب با چای و گل گاوزبان در کاهش فشار خون موثر است. برای افراد با فشار خون طبیعی نیز مصرف دم‌ کرده ی آن با عسل یا نبات پیشنهاد می ‌شود. افراد دارای فشار خون طبیعی می‌توانند از دمنوش لیمو عمانی با عسل استفاده کنند که دچار افت فشار نشوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن : همانند سایر خانواده لیموها، یکی از اصلی‌ترین خواص لیمو عمانی وجود مواد آنتی اکسیدان فراوان در این میوه است که به پیشگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند.

تقویت دستگاه گوارش : لیمو عمانی برای تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر است. اشتها آور بوده و به عنوان یک ضد نفخ قوی عمل می کند. از دیگر خواص لیمو عمانی به ضد عفونی کنندگی آن نیز می توان اشاره کرد, به همین خاطر در هنگام بروز سرما خوردگی مصرف آن توصیه می شود.

کاهش کلسترول : افرادی که از ناراحتی قلبی نیز رنج می برند می توانند از لیمو عمانی استفاده کنند. ترکیب پپتین موجود در لیمو عمانی باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین خواص لیمو عمانی به تنظیم فشار خون و پمپاژ آن نیز کمک می کند.

در مصرف لیمو عمانی بهتر است به برخی نکات توجه شود، لیمو عمانی به دلیل اینکه مواد فرار دارد باید در محل در بسته, خنک, خشک و دور از نور آفتاب نگهداری شود. لیمو عمانی موجود در خورش مانند اسفنج عمل می کند و مواد مضر را به خود جذب می کند به همین خاطر بهتر است که خورده نشود. رنگ لیمو عمانی تازه زرد خردلی است و لیمو عمانی خشک به رنگ قهوه ایی و داخل آن سیاه است. برای جلوگیری از تلخ شدن غذا, دانه های آن را جدا کرده و بهتر است که لیمو خشک را به دو قسمت تقسیم کنید تا طعم آن بهتر جذب غذا شود. همچنین قبل از استفاده در غذا, لیمو عمانی را داخل ظرف آب بگذارید تا اندکی نرم شود. در هنگام خرید لیمو عمانی, نوع درشت آن را انتخاب کنید زیرا لیمو عمانی درشت رسیده تر است, رنگ تیره ایی دارد و میزان ویتامین ث و اسید سیتریک در آن زیاد است.

یک باور غلط وجود دارد که استفاده از لیمو در غذا باعث کاهش خواص مفید غذا می شود. اما باید گفت که اسیدی شدن غذا توسط لیمو نه تنها باعث کاهش فواید نمی شود بلکه به جذب بهتر آهن موجود در غذا کمک می کند. و همچنین هضم غذایی که دارای لیمو عمانی است سریعتر صورت می گیرد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com