خواص گیاه آلوئه ورا چیست

خواص گیاه آلوئه ورا چیست

نام گیاه پرخاصیت آلوئه ورا بیشتر برای مباحث زیبایی و سلامتی پوست و مو مطرح می شود در حالی که این گیاه معجره های درمانی بیشماری دارد. آلوئه ورا گیاهی بی ساقه‌ و بومی آفریقای شمالی است که در بسیاری از کشورها هم به عنوان گیاه زینتی و هم به عنوان گیاه درمانی کشت می‌شود و به علت رویش در بیابان‌ها به لایه‌ی بیابان نیز شهرت دارد. این گیاه را با نام‌های صبر، صبر سقوطری، آلوئه هندی، شاخ بُزی، شب یار و… نیز می‌شناسند. بیش از 300 نوع آلوئه ورا وجود دارد که مهمترین آن‌ها ا زنظر دارویی، آرایشی و بهداشتی (Aloe Vera) نامیده می‌شود. دو ترکیب موجود در آلوئه ورا خاصیت دارویی بالایی دارند. ژل که از سلول‌های موجود در مرکز برگ به دست می‌آید و ماده‌ی دیگر نوعی شیرابه است که از سلول‌های موجود در زیر پوست آلوئه ورا به دست می‌آید.

با برخی از خواص گیاه آلوئه ورا بیشتر و بهتر آشنا شویم :

بهبود هضم : خواص انطباق پذیری آلوئه ورا برای هضم بهتر مناسب است. این تضمین کننده جذب مواد مغذی بهتر بوده و عناصر مضر را از طریق دفع صاف حذف می کند.یک فرآیند هضم سالم به طور مثبت بر افکار و اعمال شما تاثیر می گذارد، بنابراین سلامت را ارتقا می دهد.سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را درمان می کند و یبوست را برطرف می سازد، و از آسیب رساندن به سیستم دستگاه گوارش شما محافظت می کند. آلوئه ورا ترکیباتی به نام پلی ساکارید دارد که توانایی درمان بسیاری از اختلالات گوارشی و زخم را دارند زخم ها یکی از مهمترین پیامدهای مشکلات گوارشی هستند که به وسیله عصاره این گیاه درمان می شوند. بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که درمان مسائلی مانند بیماری کرون، زخم های گوارشی و سایر اختلالات دستگاه گوارش با آلوئه ورا بهبود یافته است.

ضدالتهاب و عصبانیت: ژل آلوئه ورا دارای ۱۲ ماده اصلی است و بررسی ها نشان داده که بدون هیچ عارضه ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می کند و همچنین آلوئه ورا سبب تحرک ماهیچه ها و صحت کارکرد مفاصل می شود.

مرطوب کننده پوست : گیاه آلوئه ورا بیشتر نقش مرطوب کننده برای پوست دارد و این گفته ها که ژلاتین این گیاه برای جوانسازی موثر است صحت ندارد، اما در داروهایی که برای جوان سازی استفاده می شود، یک دوزاژی از عصاره آلوئه ورا در آن موجود است. بیشترین اثر آلوئه ورا در آبرسانی به پوست است و باعث رطوبت رسانی به پوست و مو می شود و مانع از خشکی و ترک خوردگی پوست می شود.

کاهش وزن : یکی از مفیدترین خواص این گیاه کمک به کاهش وزن است. آلوئه ورا ( آلوورا ) در واقع با تحریک متابولسیم موجب می شود که بدن کالری بیشتری بسوزاند. انرژی لازم برای این کار از چربی و کربوهیدرات موجود در بدن به دست می آید. نوشیدن شیره آلوئه ورا ( آلوورا ) به صورت روزانه با چند بار ورزش در هفته برابری می کند. آلوئه ورا ( آلوورا ) دارای مقادیر زیادی پروتئین کلاژن است و زمانی که شما شیره آن را می نوشید، بدن باید برای جذب پروتئین انرژی بیشتری مصرف کند و همین موجب کاهش وزن می شود.

خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی : آنتی اکسیدان‌ها برای حفظ سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. ژل آلوورا حاوی آنتی اکسیدان‌های قویست که به خانواده‌ی بزرگ و شناخته‌شده‌ی پلی‌فنول‌ها تعلق دارد. این پلی‌فنول بعلاوه‌ی دیگر ترکیبات موجود در آلوورا می‌تواند عامل بازدارنده‌ای در رشد برخی از باکتری‌های خاص که موجب عفونت در بدن انسان است، گردد.

مراقبت از پوست : آلوئه ورا برای درمان بیماری های پوست از زمان های قدیم استفاده شده است ژل داخلی خالص استخراج شده از برگ آلوئه ورا بهترین راه طبیعی برای لایه برداری پوست است و همچنین به کاهش نشانه های بیماری پوستی کمک می کند. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و محصولات مراقبت شخصی، لوازم آرایشی شامل عصاره های آلوئه هستند.در حقیقت، اگر شما در خانه خود گیاه آلوئه ورا بخرید، قسمت کوچکی از برگ را پاره کنید، ژل را برداشته و آن را به شکل خام روی صورت خود قرار دهید این درمان به مراتب بهتر و موثر تر از بسیاری از کرم های گران پوست در بازار است.

درمان یبوست : تأثیر شیره‌ی آلوئه ورا به‌عنوان ملین مورد آزمایش‌های دقیقی قرار گرفته است. آنتراکینون‌های موجود در شیره‌ی آلوئه ورا از یبوست جلوگیری می‌کنند. این مواد با افزایش آب روده و ترشح مخاط، حرکات روده‌ای را افزایش می‌دهند. نتیجه‌ی این انقباضات شکسته شدن بیشتر مواد غذایی و مخلوط شدن بهتر آن با کیموس است.

درمان استرس : اظهار نظر دانشمند روسی برگمن آلوئه‌ورا ( آلوورا ) قادر است سلول‌ها را احیاء و حیات بخشد آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌تواند خواص تنظیم کننده و کنترل کننده روی بدن داشته باشد و به سیستم بدن کمک کند تا در لحظات و موقعیت‌های بحرانی و استرس‌زا تعادل خود را حفظ نماید و در همین هنگام که تنظیم و کنترل سیستم ایمنی بدن را به عهده دارد به درمان‌ بخشی دیگر از بدن که بیمار است بپردازد. این عمل گیاه یا دارو Adaptojenic در زمان نیاز در آن بخش از بدن که فعالیتش کارساز و مورد نیاز باشد انجام خواهد پذیرفت و اگر مورد نیاز نباشد ظاهراً بدون فعالیت باقی می‌ماند، اگر چه در این هنگام نیز به آهستگی و به تدریج سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com