فواید مصرف ماست چیست

فواید مصرف ماست چیست

خواص ماست بسیارند به نوعی که با دانستن آنها می توانید بدنتان را در برابر انواع بیماری های مصون کنید و مشکلات سلامتی خود را برطرف کنید چرا که از نظر تغذیه ای، ماست ماده غذایی مفیدی می باشد که سرشار از پروتئین و برخی انواع ویتامین ب است. کلسیم موجود در ماست، در حفظ سلامت سلول ‌های روده‌ای نیز مفید است. جالب است بدانید، مواد غذایی پروبیوتیک به افزایش سطح ایمنی بدن نیز کمک می‌ کنند. در کتب پزشکی سنّتی ایرانی خواص متعدّد و قابل توجّهی برای ماست ذکر شده است. تحقیقات جدید نیز، این مطالب را تأیید می کند و ماست را به یک غذای فراویژه بدل می کند. طبیعت ماست گرم و در درجه دوم سرد است؛ هرچه ماست ترش‌تر باشد سردی آن زیادتر است. این ماده معده را تقویت و به هضم غذا کمک می‌کند و از رشد میکروبها در روده‌ها جلوگیری کرده و در درمان اسهال مؤثرست.

با برخی از فواید مهم ماست بیشتر و بهتر آشنا شویم :

خواص ماست برای تقویت روده و معده : یکی از بهترین، نیرومندترین و ارزانترین و سهل الهضم ترین غذاها ماست است. این ماده معده را تقویت و به هضم غذا کمک می کند.  ماست باعث سلامت روده ی بزرگ می شود ، وقتی ماست مصرف می کنید شما به دو روش از روده خود محافظت می نمایید ، اول اینکه ماست حاوی لاکتوباکتری است که از روده ی بزرگ حفاظت می کند و حتی خطر سرطان روده ی بزرگ را کاهش می دهد . این باکتری ها رشد باکتری های مفید روده را افزایش داده و موجب کاهش تبدیل صفرا به مواد سرطان زا می شوند. همچنین ماست به روده ها کمک می کند تا به حال عادی خود برگردند؛ باکتریهای مضر را از روده ها خارج می کند و در نتیجه هضم و جذب غذا آسان می شود. کلسیم موجود در ماست برای سالخوردگان بی اندازه مفید است و این اشخاص که همیشه از عفونتهای روده ای خود می نالند اگر بطور مرتب ماست بخورند گاز و عفونت روده آنها به کلی برطرف خواهدشد.

متعادل کردن اشتها : مطالعات درباره‌ی غذاهای حاوی پروتئین بالا نشان می‌دهد این غذاها می‌توانند گرسنگی شما را برطرف کنند و مانع پُرخوری زیادتان در لحظه می‌شوند. باید بدانید که ماست منبع ابتدایی پروتئین است اما همه‌ی انواع ماست‌ها دارای میزان یکسان پروتئین نیستند. در حالی که ماست چکیده، مقدار قابل توجهی پروتئین در هر وعده‌ تأمین می‌کند. در واقع این مقدار می‌تواند دو برابر حالت عادی باشد بنابراین در هر ظرف ماست بالای ۲۰ گرم پروتئین وجود دارد. توصیه‌ی ما این است برای آنکه حس سیری کنید، یکی از انواع ماست را که حداقل ۱۰ گرم پروتئین در هر وعده به شما برساند، انتخاب کنید. با توجه به مواردی که عنوان شد جای تعجب نیست اگر ماست یکی از بهترین میان‌وعده‌های با پروتئین بالا در آمریکا محسوب می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن : بر طبق مطالعات متعدد، سلول‌های ایمنی بدن‌ افرادی که به مدت سه ماه و هر روز دو فنجان ماست دارای ارگانیسم‌های فعال می‌خورند، در مقایسه با کسانی که ماست نمی‌خورند بسیار بیش‌تر تقویت می‌شود. باکتری‌های خوب در ماست روده را تقویت می‌کند، به بدن کمک می‌کند که مواد مغذی را به درستی جذب کند و دستگاه گوارش را قوی می‌کند. همه‌ی این عوامل به نوبه‌ی خود سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. برای بهبود سیستم دفاعی بدن‌تان، هر روز ماست دارای ارگانیسم‌های زنده بخورید.

کاهنده چربی : ماست دارای فاکتوری است که می تواند باعث جلوگیری از سنتز کلسترول از استات گردد. احتمال داده اند که این ویژگی مربوط به هیدروکسی متیل گلوتاریل جی یا میزان بالای منیزیم است.

مفید برای کم کردن وزن : اگر شما هم جزو افرادی هستین که علاقه به کم کردن وزن خودتان دارید و با نخوردن شکلات و تنقلات و شیرینی دارید با چاقی خودتان مبارزه میکینید توصیه میکنیم ماست رو فراموش نکنید به خصوص برای تمرینات ورزشی تان قبل از تمرین حداقل یکی دو قاشق ماست بخورید تا اثر جادویی آن را ببینید.

سرشار از پروتئین : ماست می تواند مقدار قابل توجهی پروتئین – حدود 12 گرم در هر 200 گرم – را برای شما تامین کند. پروتئین با افزایش مصرف انرژی، یا میزان کالری که در طول روز می سوزانید، از سوخت و ساز پشتیبانی می کند. دریافت پروتئین به میزان کافی برای تنظیم اشتها نیز مهم است زیرا تولید هورمون هایی که احساس سیری را ایجاد می کنند، افزایش می دهد. این شرایط می تواند به صورت خودکار میزان کالری مصرفی کلی شما را کاهش دهد که برای کنترل وزن مفید است. ویژگی تقویت احساس سیری ماست با انتخاب ماست یونانی که از ماست های غلیظ است، نمود بیشتری پیدا می کند.

غذای مفید برای پوست : تحقیقات نشان می دهد که اسید لاکتیک موجود در ماست می‌تواند باعث تحریک تولید کلاژن شود ماده ای که برای ترمیم سلول های آسیب دیده پوست بسیار مهم و ضروری است و نتایج آن نشان دهنده پوستی جوان و شاداب است. به دلیل خواص مرطوب کنندگی که در اسید لاکتیک ماست وجود دارد، ترک‌های کوچکی که روی پوست به وجود می‌آید با استفاده از ماسک ماست به سرعت از بین می‌رود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com