عوارض نخوردن صبحانه چیست

عوارض نخوردن صبحانه چیست

صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است و قرن هاست شمار بسیاری از مادران در سراسر دنیا فرزندان شان را به خوردن صبحانه تشویق می کنند. تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده است، تأثیرات منفی حذف کردن این وعده مهم را نشان می دهد. انجمن قلب آمریکا اعلام کرده کسانی که از وعده صبحانه صرف نظر می کنند، در طور روز بیشتر از سایرین دچار پرخوری شده و اضافه وزن را تجربه می کنند. قرن هاست که این پند در گوش بچه مدرسه ای هایی که صبح زود از خواب بیدار می شوند، زمزمه شده است. با اینحال، عمق درک آنکه چرا صبحانه اینقدر مهم است، تنها در چند سال اخیر روشن شده است. اثرات جانبی نخوردن صبحانه، بطور منفی بر وزن، سلامت هورمونی، حافظه، شناخت و خلق و خو تاثیر می گذارد. خوردن صبحانه از مواردی است که بسیار توصیه می شود و در پس این همه اصرار و توصیه حتما نکات علمی و پژوهش های فراوانی وجود دارد.

در اینجا به بیان و توضیح مختصری در مورد برخی محاسن خوردن صبحانه خواهیم پرداخت :

چاقی : تصور نکنید که با صرف‌نظر کردن از این وعده، کالری کمتری دریافت کرده و زودتر لاغر می‌شوید. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند و ورزش می‌کنند وزن بیشتری کم می‌کنند و راحت‌تر می‌توانند وزن خود را تثبیت کنند. مصرف غلات برای این وعده غذایی باعث می‌شود که مصرف مواد چرب کاهش پیدا کند. افرادی که صبحانه نمی‌خورند برای کسب انرژی و مقابله با گرسنگی در وعده‌های اصلی یا میان وعده‌ها پرخوری می‌کنند. بدون شک همیشه شنیده‌اید که صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی روزانه است. اهمیت این وعده برای افرادی که قصد لاغری دارند چند برابر می‌شود. نتایج پژوهشی که در سال 2003 و در مجله Epidemiology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد افرادی که قید صبحانه را می‌زنند بیشتر در معرض چاقی مفرط قرار می‌گیرند. مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه مانع از تجمع انسولین می‌شود. باید بدانید که این هورمون باعث می‌شود که سلول‌های چربی، اسیدهای چرب بیشتری ذخیره کند.

کاهش سطح حافظه : به طور کلی تغذیه نامناسب روی رشد ذهنی کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می گذارد. محققان دانشگاه مریلند مشاهده کردند کودکانی که صبحانه نمی خورند در مدرسه احساس خستگی بیشتری کرده و نمی توانند به درستی تمرکز داشته باشند. به عقیده محققان دانشگاه آیووا ایالات متحده آمریکا نیز کودکانی که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین دریافت نمی کنند بهره هوشی پایین تری دارند. این در حالی است که کودکانی که برای صبحانه بلغور جو دوسر مصرف می کنند حافظه کوتاه مدت قوی تری دارند. به طور کلی نتایج تمام پژوهش های انجام شده در خصوص صبحانه نشان می دهد که مصرف منظم صبحانه باعث بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و به خاطر سپاری بهتر می شود.

کاهش جذب مواد مغذی : کسانی که طرفدار صبحانه هستند، کلسیم، فیبر، زینک (روی)، آهن و ویتامین‌های آ، ث و ب 2 بیشتری دریافت می‌کنند. در غیر این صورت فرد خود را از تغذیه سالم محروم خواهد کرد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی : برخلاف تصورات تمامی این افراد مطالعات نشان داده که وعده صبحانه یکی از وعده هایی است که برای داشتن سبک زندگی سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش های انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان داده که مردانی که صبحانه نمی خورند تا 27 درصد بیش از گروهی که صبحانه میل می کنند به سکته قلبی یا یکی از بیماری های قلبی مبتلا می شوند. اگرچه آنها مستقیما به این نکته اشاره نکرده اند اما تحقیقات نشان داده که هرچقدر بیشتر گرسنگی را تحمل کنید، از بدن کار بیشتری می کشید و تغییرات متابولیکی بیشتری را سبب خواهید شد.

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم : گروه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد تحقیقی را انجام داد که هدف از آن پیدا کردن رابطه‌ای میان عادات غذایی و وضعیت سلامت افراد بود. در این آزمایش که تقریبا ۶ سال به طول انجامید، تعداد ۴۶،۲۸۹ زن شرکت کردند. نتایج این تحقیق شگفت‌انگیز بود. طبق نتایج به‌دست آمده از این تحقیق، زنانی که عادت به نخوردن صبحانه داشتند در مقایسه با زنانی که بطور روزانه و مرتب صبحانه خود را می‌خوردند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار داشتند. بدتر آنکه، خطر بروز دیابت نوع دوم در زنان شاغلی که عادت به حذف وعده غذایی صبحانه خود داشتند نیز ۵۴% بیشتر از سایرین بود.

تحریک ریزش مو : ریزش مو یکی از تاثیرات عمده و جانبی نخوردن صبحانه است. بله! یک وعده غذایی کم پروتیین خطرناک می‌تواند سطوح کراتین را تحت تاثیر قرار داده، مانع از رشد مو شود و ریزش مو را به دنبال داشته باشد. صبحانه وعده غذایی اصلی و ضروری هر روز است و نقشی مهم درتقویت رشد فولیکول‌های مو دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از داشتن موهایی محکم، شاداب و فاقد ریزش بهره‌مند شوید، باید صبحانه روزانه و غنی از پروتیین را در رژیم غذایی خود قرار بدهید.

اثرات جانبی فیزیکی : نخوردن صبحانه، خطر ابتلای شما به هیپوگلیسمی یا قند خون پایین را افزایش می دهد. با توجه به تحقیقات موسسه ملی بهداشت، این وضعیت می تواند علائم جسمانی مانند لرزش، سرگیجه، ضعف، سر درد، احساس سوزن سوزن شدن و تند شدن ضربان قلب ایجاد کند. درصد بالایی از مردم، خودشان را جزء آن دسته از افرادی می دانند که هر روز صبح، اخلاقی متفاوت دارند و این مسئله در هنگامیکه صبحانه مصرف می شود، بهبود می یابد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com