علت بیدار شدن در میانه شب چیست

علت بیدار شدن در میانه شب چیست

بیدار شدن از خواب چند ساعت پیش از این که زنگ هشدار ساعت شما به صدا درآید، به واقع شرایطی آزاردهنده است. برای بسیاری از ما چند دقیقه خواب بیشتر نیز می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد. بیدار شدن در میانه های شب شرایطی کاملا عادی و بخشی از DNA انسان محسوب می شود. حتی چهار تا شش بار بیدار شدن از خواب شبانه نیز عادی در نظر گرفته می شود. دلیل این شرایط به دوران اجداد غارنشین ما باز می گردد که برای بررسی محیط اطراف خود و حصول اطمینان از عدم وجود خطر چند بار بیدار شده و سپس دوباره به خواب می رفتند. محققان بر این باروند که این اختلال در خواب می‌تواند به این علت اتفاق بیفتد که بدن شما می‌خواهد به شما چیزی بگوید و یا توجه شما را به نیازی جلب کند. در واقع انرژی موجود در بدن شما از طریق درگاه‌هایی در حال حرکت است و ممکن است شما حتی از آن آگاهی نداشته باشید و گاهی این انرژی نتواند به خوبی در بدن شما جابه‌جا شود.

در اینجا بهتر است با برخی از دلایل بدخوابی در نیمه شب و یا عللی که می تواند باعث جلوگیری از دوباره به خواب رفتن افرادی که در نیمه شب از خواب بیدار می شوند، گردد بیشتر آشنا شویم :

قرار گرفتن در معرض نمایشگرها : اگر در تختخواب و هنگام خواب مشغول بررسی شبکه های اجتماعی می شوید، این اقدام شما می تواند در روند خواب اختلال ایجاد کند. قرار گرفتن چشم ها در معرض نور موجب می شود تا تولید ملاتونین، هورمون خواب، توسط بدن متوقف شود. گوشی های هوشمند، تبلت ها، و دستگاه های الکترونیکی، منابع نوری هستند که افراد به طور معمول در نزدیکی صورت خود نگه می دارند که ممکن است موجب اختلالات خواب شود.

بیماری روحی و استرس : مطالعه‌ای جدید نشان داده است که بیدار شدن از خواب میان ساعت 3 تا 5 صبح می‌تواند نشانه نوعی بیداری روحی و روانی باشد. نتیجه این مطالعه نشان داده است که بیدار شدن طی شب می‌تواند نشانگر این باشد که انرژی برخی قسمت‌های بدن شما مسدود یا ضعیف شده است و شما باید این مشکل را برطرف کنید. ممکن است این مشکل به علت خستگی، نگرانی، استرس و حتی عدم داشتن فعالیت بدنی کافی یا پیروی نکردن از برنامه غذایی مناسبی بوجود آید. نکته جالب این است که آن زمان که شما در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوید در واقع در حالتی میان خواب و بیداری قرار دارید به همین علت ممکن است پس از چند دقیقه به طور مجدد به خواب روید. توصیه می‌شود که در این زمان به انجام کارهای مهم یا تصمیم‌گیری‌های باارزش نپردازید زیرا آن قسمت از مغزتان که وظیفه تصمیم‌گیری‌های مهم را بر عهده دارد عملکردی ضعیف خواهد داشت.

افت قند خون : انتخاب های غذایی می تواند با هر جنبه از شرایط سلامت ما مرتبط باشد و توانایی‌مان در تجربه خواب خوب شبانه نیز از این مساله مستثنی نیست. برخی رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی سرشار از کربوهیدرات‌ها و قندهای پالایش شده هستند. حتی مصرف مقدار کمی از این غذاها در طول روز می تواند یک کابوس قند خونی را رقم بزند که موجب بیداری شما در میانه های شب می شود. هورمون استرس کورتیزول نیز در مدیریت قند خون نقش دارد. برای بدن شما، یک تغییر بیش از حد سریع در قند خون می تواند مشابه با یک حمله هراس یا انفجار خشم، ترس یا سرخوردگی احساس شود. هر زمان که قند خون شما به سرعت افت می کند، همانند پس از خوردن یک دسر شیرین و بزرگ، بدن وارد یک واکنش استرسی می شود و زمانی که این اتفاق در میانه شب رخ می دهد، واکنش استرسی موجب اختلال در خواب شما می شود.

شرایط ریه‌ها : ریه‌ها اولین اندام‌هایی هستند که از طریق جمع آوری اکسیژن، نیروی ژی را در خود به جریان می‌اندازند و سپس آن را به منظور آمادگی داشتن برای یک روز جدید به دیگر اندام‌های درونی بدن منتقل می‌کنند. اگر به طور مرتب بین ساعت‌های ۳ تا ۵ صبح از خواب بیدار می‌شوید و نشانه‌هایی مانند عطسه، سرفه و یا گرفتگی بینی دارید، ممکن است مشکل مربوط به خلط بیش از حد یا رژیم غذایی نامناسب باشد. ریه‌ها همواره با احساسات منفی مانند غم و اندوه مرتبط هستند از این رو بیدار شدن مکرر در چنین زمان‌هایی می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما باید از دست این احساسات منفی خلاص شوید. در این مورد انجام تکنیک‌های خاص نفس کشیدن می‌تواند راهگشا باشد.

بيدار شدن نيمه شب با احساس ترس يا تهديد نشانه مستقيمي است كه مسئله اي خوب پيش نمي رود. از خود بپرسيد كه چه چيزي در زندگي احساس ناراحتي، بدبختي  يا تهديد ايجاد مي كند. تغييراتي در زندگي ايجاد كنيد، اولويت ها را مشخص نماييد و تغييراتي در عادات خود به وجود آوريد كه محرك مغز باشد و فشارهاي عصبي

كاهش يابد. بهتر است پس از شام به مدت نيم ساعت پياده روي آرام داشته باشيد. نفس عميق بكشيد و دغدغه ها را كنار بگذرايد. بعد از بازگشت به منزل دوش بگيريد و با آرامش به رختخواب برويد. توصيه مي شود هنگام خواب به هيچ چيز فكر نكنيد.بسيار مهم است كه اتاق خواب خنك باشد، هوا به خوبي جريان داشته باشد و كاملا راحت باشيد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com