با علل و علائم میگرن آشنا شویم

با علل و علائم میگرن آشنا شویم

میگرن به سردردهای ضربان داری گفته می شود که در یک طرف سر حس می شود. فعالیت جسمانی این درد را بدتر می کند و نشانه های ظهور آن در اشخاص مختلف و از هر حمله به حمله ای دیگر متفاوت است. سردرد میگرنی یکی از شایع ترین انواع سردردها می باشد. برخی اوقات درد در قسمت پیشانی، اطراف چشم و یا در پشت سر دیده می شود، ولی معمولا درد میگرن در یک طرف سر است. هنگامی که سیستم عصبی، سیستم عروقی و جابجایی مواد شیمیایی در مغز با هم تداخل پیدا می کنند، سردرد میگرنی بروز می کند. وقتی حمله میگرن آغاز می شود، راههایی برای کنترل درد وجود دارد که یکی از آنها نوشیدنی است که صبح مصرف می کنید. کافئین یکی از مواردی است که سردردهای میگرن را تسلی و تسکین می دهد. کافئین رگهای خون را که طی میگرن متورم شده اند را منقبض می کند.

با برخی از علائم میگرن بهتر آشنا شویم :

افسردگی یا ناراحتی : تغییر حالات خلقی نیز می تواند یکی از نشانه های میگرن باشد. بعضی بیماران ناگهان احساس افسردگی و ناراحتی شدید می کنند در حالیکه هیچ دلیلی برای افسردگی ندارند. بعضی دیگر نیز احساس سرخوشی می کنند. پژوهشگران هلندی اخیراً گزارش کرده اند که ممکن است رابطه ژنتیکی بین افسردگی و میگرن به خصوص میگرن های همراه با اورا وجود داشته باشد.

اورا (Aura) : افرادی که میگرن دارند اغلب اورا را تجربه می کنند. رایج ترین اورا ها بصری هستند و فرد نورهای چشم زن، نقطه ها یا خطوطی می بیند. اورا معمولاً 5 دقیقه تا 1 ساعت طول می شد و 60 دقیقه بعد سردردهای میگرنی آغاز می شوند.

درد ضربان دار در یک طرف یا هر دو طرف سر.

مشاهده‌ی نوارهای نورانی یا دیگر جریان‌های نورانی غیرعادی.

برخی از افراد مبتلا به میگرن دارای علائمی نظیر عرق کردن, تغییرات دمایی و شکم درد و اسهال هستند.

کرخی یا مورمور شدن : بعضی از بیمارانی که میگرن دارند، اورای حسی دارند. آنها بطور موقتی حواس خود را از دست می دهند یا حس سوزن سوزن شدن در یک طرف بدن به آنها دست می دهد که از نوک انگشتان شروع شده و تا بازو و صورت می رسد.

ضعف در یک طرف بدن، در میگرن به دلیل درد, ناتوانی در فعالیت های معمول ایجاد می شود.

حال با برخی از دلایل و عوامل تشدید کننده میگرن بیشتر آشنا شویم :

بعضی از مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده در مواد غذایی : خوراکیها و نوشیدنی‌های خاص از جمله، پنیرهای مانده و قدیمی، غذاهای فرآوری شده، غذاهای شور، نوشیدنی های الکلی و مواد افزودنی به خوراکی همچون نیترات (در پپرونی، هات داگ و گوشتهای دودی وجود دارند)، منو سدیم گلوتامات (معمولا در پنیر یافت می‌شود) می‌توانند محرک حدود ۳۰ درصد بیماری‌های میگرنی باشند.

گلوتامات: نمکی که در بافت های عصبی یافت می شود. این نوع نمک به وفور در محصولات غذایی از پیش آماده شده همچون کنسروها و غذاهای منجمد موجود می باشد. برای این که متوجه شوید کدام محصولات دارای این نوع نمک می باشند، به بسته بندی آن ها توجه کنید.

کافئین : مصرف بیش از حد کافئین و یا قطع ناگهانی مصرف آن می‌تواند باعث ابتلا به سردرد های میگرنی شود. البته توجه باشید تغییرات ناگهانی سطح کافئین خون نگران کننده بوده وگرنه کافئین یکی از خوراکیهایی است که برای درمان سردرد شدید میگرنی استفاده می‌شود.

مس : گمان می رود که مس در متابولیسم آمین های فعال کننده رگ ها(Vasoactive) نقش داشته باشد و احتمال بروز حمله میگرن را افزایش دهد. آجیل ها، شکلات، جوانه گندم و صدف خوراکی از منابع غذایی حاوی مس به شمار می روند. پرتقال و گریپ فروت و نارنگی باید از رژیم غذایی حذف شوند. زیرا مرکبات جذب روده ای مس را افزایش می دهند و ممکن است در فرآیند آغاز حمله های میگرن نقش داشته باشند.

تغییر در الگوی خواب: در بعضی از افراد زیاد خوابیدن و یا کم خوابی می‌توانند، محرک بیماری باشند.

نیتریت: سوسیس و گوشت نمک سود که به آنها ماده نگه دارنده نیتریت افزوده شده ، نباید مصرف شود، چون می توانند عامل بروز میگرن در افراد مستعد باشند.

درمان و پیشگیری از میگرن بر اجتناب از محرک ها, کنترل و کاهش علائم و مصرف دارو تمرکز می کند. برخی از داروها جهت تسکین درد میگرن تجویز می شوند و اثر ضد دردی دارند. استفاده بیش از حد از این داروها نظیر ناپروکسن, ایبوپروفن, استامینوفن و مسکن های دیگر مانند آسپیرین اغلب در اولین اقدامات درمانی برای از بین بردن سردرد بی نتیجه است. داروهای ضد استفراغ نظیر متوکلوپرامید نیز ممکن است برای کنترل علائم مانند تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار گیرد. همچنین استراحت, فیزیوتراپی و ماساژ در پیشگیری از سردردهای میگرنی تاثیرات زیادی دارد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com