شایع ترین حساسیت های پوستی کدامند

شایع ترین حساسیت های پوستی کدامند

بیماری‌های مختلفی وجود دارند که در کنار عوامل ژنتیکی و تغذیه بر و سلامت پوست وموها تأثیر می گذارند و گاهی اوقات نیز باعث ریزش دائم یا موقت موها و یا مشکلات جدی پوستی می شوند. آلرژی و حساسیت های پوستی می توانند سبب وحشتناک شدن وضعیت پوست ،خارش ،تورم و التهابات پوستی شوند .این مشکل عمدتا در اثر تحریک پوست به وسیله عوامل خارجی مانند استفاده از مواد شوینده ،مصرف داروها و ابتلا به برخی از بیماری ها ایجاد می شوند .حساسیت پوستی که در علم درماتولوژی به درماتیت تماسی شهرت دارد در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده محرک پوست اتفاق می افتد و با علایمی نظیر التهاب، قرمز شدن و خارش پوست همراه است. التهاب پوست، تغییر در بافت یا رنگ پوست و لکه ها ممکن است ناشی از عفونت، یک بیماری پوستی مزمن، و یا تماس با یک عامل حساسیت زا یا محرک باشند. این مشکلات در وهله اول جزئی به نظر می رسد ولی ممکن به مرور زمان به مشکل جدی تبدیل شود. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه مشکل، جهت بررسی آن به پزشک مراجعه کنید.

با برخی از بیماری ها و حساسیت های پوستی بیشتر و بهتر آشنا شویم :

اگزما : اگزما به صورت درماتیت یا التهاب اپیدرم پوست است که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی و غیره شود. این بیماری در بین بانوان بسیار شایع است. به صورت کلی، اگزما به دو دسته تقسیم می شود، نوع تحریکی و نوع آلرژیکی.  در نوع تحرکی هر ماده محرکی می تواند باعث تشدید بیماری شود اما در نوع آلرژیک ماده خاصی باعث ایجاد و تشدید بیماری می باشد و سیستم ایمنی بدن نیز در ایجاد بیماری دخالت دارد.

زرد زخم : این بیماری از یک باکتری ایجاد می شود و روی پوست تاول های قرمز و دردناک می زند، این تاول ها ممکن است باز شوند و آب بدهند و پوسته زرد یا قهوه ای بزنند، این بیماری با تماس نزدیک و یا استفاده مشترک از حوله و اسباب بازی پخش می شود که زخم های این بیماری ممکن است در تمام بدن به خصوص دور دهان و بینی ظاهر شوند. خاراندن تاول ها باعث می شود که به قسمت های دیگر بدن هم سرایت کند که با قرص یا پماد آنتی بیوتیک درمان می شود.

آکنه : آکنه یا جوش صورت منافذ بسته شده غدد چربی, جوش‏ هایی است که بیشتر در صورت و گردن بروز می‏ کنند.جوش صورت یا آکنه به دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی به وجود می آید. آکنه‌ها معمولاً پس از دوران بلوغ ظاهر می شوند، اما می‌توانند حالت مزمن (طولانی مدت) هم داشته باشند و تا سال‌ها فرد را درگیر کنند.آکنه بیماری وخیمی نیست، منتهی می‏ تواند باعث بد شکل شدن صورت و در نتیجه ناراحتی روحی به خصوص در بانوان گردد. اگر آکنه حاد و شدید باشد، می تواند موجب پیدایش جوشگاه‏ های بدشکل و دایمی ‏شود فلذا آکنه به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های پوست که باعث مراجعه بیماران به متخصصین می شوند به شمار آورده می شود.

آفتاب سوختگی : آفتاب سوختگی یک عارضه شایع بویژه در فصول گرم سال است، افرادی که بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مناسب مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند امکان دارد با مشکلاتی، چون قرمزی، التهاب، خارش، سوزش، زخم و تاول‌های پوستی مواجه شوند که نشان دهنده  آفتاب سوختگی است. درمان آفتاب سوختگی با انواع دارو‌ها و کرم‌ها انجام می‌شود، اما نیاز به ممارست دارد، افرادی که دائماً دچار آفتاب سوختگی می‌شوند امکان دارد در آینده مبتلا به سرطان پوست شوند.

حساسیت پوستی ناشی از گیاهان : تماس با پوشش چرب پیچک سمی، بلوط، و یا سماق در بسیاری از افراد موجب خارش می شود. این مشکل با قرمزی و تورم در محل آغاز می شود و سپس دچار خارش می شود. تاول ها معمولا ظرف دوازده تا هفتاد و دو ساعت پس از لمس این گیاهان خود را نشان می دهند. نوع معمول این حساسیت پوستی مانند یک خط قرمز، در نتیجه کشیدن گیاه روی پوست است. شیوع این حساسیت معمولا تا دو هفته طول می کشد. درمان می تواند شامل دارو به صورت موضعی و یا خوراکی باشد.

زونا : زونا یک بیماری ویروسی است که عامل مولد آن ویروس واریسلا زوستر (عامل آبله مرغان) است. بعد از ابتلا و بهبودی آبله‌مرغان، این ویروس به صورت نهفته در سلول‌های عصبی واقع در شاخ قدامی نخاع باقی می‌ماند، تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی و یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود. در این حالت، بیماری موضعی دردناکی به صورت راش پوستی ایجاد می‌شود که زونا نام دارد.

کهیر : خیلی چیزها می توانند موجب این نوع برجستگی ها روی پوست شوند که معمولا با خارش و سوزش همراه هستند که استفاده از داروهایی مانند آسپیرین و پنی سیلین می توانند موجب بروز کهیر شوند. تخم مرغ، آجیل، غذاهای دریایی و افزودنی های غذاها، گرما و سرما و گلودرد میکروبی ممکن است کهیر بیاورد که در قسمت های مختلف بدن ممکن است ظاهر شود و چند دقیقه یا چند روز طول بکشد. گاهی فقط آنتی هیستامین آن را درمان می کند می تواند نشانه مشکلات جدی باشد و با مشکل تنفسی یا ورم صورت همراه باشد.

تب خال : ویروس سیمپلکس هرپس موجب بروز تاول های کوچک، دردناک و پرشده از مایع، در دهان یا بینی شما می شود. حدود ده روز طول می کشد تا زخم های سرد برطرف شوند. این زخم ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. محرک های این نوع مشکل پوستی عبارتند از تب، قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید، استرس و تغییرات هورمونی مانند دوران قاعدگی. شما می توانید زخم های سرد را با قرص ضد ویروس یا کرم درمان کنید. در صورتی که زخم ها چرکی شدند و قرمزی گسترش یافت، دچار تب شدید، و یا چشمان شما تحریک شدند، به پزشک مراجعه کنید. این مشکل را می توان با قرص های تجویزی یا کرم درمان کرد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com