مهمترین خواص زیتون چیست

مهمترین خواص زیتون چیست

خواص زیتون برای همه آشکار است. این میوه‌های کوچک فوق‌العاده، توانایی ایجاد تغییرات بزرگی را در سلامتی‌تان دارند، مهم‌ترین خاصیت آن که همه‌ی خواص دیگر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد، حفظ سلامت قلب است. زیتون میوه ای است که همه ما با آن آشنایی داریم، بسیار در باره خواص شگفت انگیز آن شنیده یا خوانده ایم که از آن جمله می توان به تاثیر زیتون در کاهش وزن و لاغری، تقویت بینایی، پیشگیری از بیماری های قلبی، پیشگیری از سرطان و موارد بسیار دیگر اشاره نمود. علاوه بر این نباید از فواید زیتون برای سلامت و زیبایی پوست و مو غافل شد. زیتون یک افزودنی خوش طعم و خوشمزه برای وعده‌های غذایی یا پیش‌غذاها است. این ماده‌ی خوراکی کربوهیدرات کم، اما چربی‌های سالم فراوانی دارد. همچنین خواص زیتون برای سلامتی بسیار زیاد و چشمگیر است. زیتون را به آسانی می‌توان به هر رژیم غذایی اضافه کرد و در واقع یک افزودنی عالی برای یک رژیم غذایی سالم و مبتنی بر مواد غذایی واقعی است.

در اینجا با برخی از خواص زیتون بیشتر آشنا خواهیم شد و به توضیح مختصری درمورد هر یک خواهیم پرداخت :

خواص زیتون برای لاغری : زیتون به دو صورت به کاهش وزن کمک می کند، نخست از طریق چربی های موجود در زیتون و دیگری به علت نقش زیتون در افزایش میزان هورمون سروتونین می باشد. در مورد اول تحقیقات دانشمندان که در سال ۲۰۱۱ به چاپ منتشر شده است نشان داده است که افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از دیگر غذاهای چرب از زیتون و روغن زیتون استفاده می نمایند، نسبت به دیگران میزان افزایش وزن در آنها کمتر بوده است. همچنین دانشمندان دریافته اند افرادی که در زیتون مصرف می کنند، از سطح بالای سروتونین در بدن خود برخوردار هستند. سروتونین نوعی هورمون است که در بدن انسان احساس سیری را تقویت می‌کند بنابراین با مصرف زیتون می‌توان به صورت روزانه تا ۲۰۰ کالری کمتر انرژی دریافت نمایید که این به دلیل کاهش اشتها و احساس سیری می‌باشد.

پیشگیری از سرطان : زیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است، از این‌رو روش بالقوه‌ای برای پیشگیری از سرطان است. استرس اکسیداتیو یا التهاب‌ها باعث بروز اکثر سرطان‌ها هستند. در آزمایشات آزمایشگاهی، ثابت شده‌است که زیتون می‌تواند چرخه‌ی زندگی سلول‌های سرطانی را در پستان، روده‌ی بزرگ و معده را مختل کند.

خواص زیتون برای پوست و مو : زیتون سیاه حاوی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث محافظت و مرطوب نگه‌داشتن و تغذیه سلول‌های پوست می‌شود. ویتامین E موجود در روغن زیتون پوست را از اشعه خطرناک UV محافظت می‌کند و این بدان معنی است که ما را از پیری زودرس و بروز سرطان پوست محافظت می‌کند. بهترین زمان مصرف روغن زیتون بعد از دوش گرفتن است، اما همانگونه که در بالا نیز اشاره شد شما نباید آن را به عنوان یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا در نهایت با سوختگی مواجه می‌شوید.

بهبود سلامت مغز : از آنجایی که زیتون به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب کمک می‌کند، می‌تواند از بافت‌های اندام‌های حیاتی (به عنوان مثال مغز شما) در برابر آسیب‌های مضر و غیرقابل برگشت محافظت کند. یکی دیگر از مزایای زیتون این است که این میوه حاوی ویتامین E، یعنی آنتی‌اکسیدان مرتبط با ادراک بهتر است و مصرف آن موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی می‌شود. علاوه بر این‌ها دیده شده است رژیم‌های غذایی که به روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی تکیه می‌کنند با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

سلامت استخوان : پوکی استخوان از طریق کاهش حجم و کیفیت استخوان ارزیابی می‌شود. این اتفاق احتمال شکستگی‌های استخوان را افزایش می‌دهد. میزان پوکی استخوان در کشورهای حوزه‌ی مدیترانه‌ کمتر از سایر کشورهای اروپایی است. دانشمندان تصور می‌کنند که «زیتون» عامل این اتفاق است.

سلامت سیستم گوارش : مصرف زیتون برای سلامت سیستم گوارش شما بسیار مناسب است. اگر از اختلالات روده ای رنج می برید و در اجابت مزاج همیشه مشکل دارید از مصرف این میوه غافل نشوید .وجود فیبر فراوان در این میوه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما نقش مهمی دارد.

دفع سنگ صفرا با روغن زیتون : همانطور که گفته شد بخش زیادی از خواص زیتون سیاه به دلیل وجود روغن آن است. به همین خاطر بخش زیادی از مصارف درمانی زیتون مربوط به روغن آن می شود. روغن زیتون یکی از داروهای موثر در درمان مشکلات صفراوی است. به عنوان صفرا بر و نرم کننده آن شناخته می شود و باعث دفع سنگ کیسه صفرا می شود. برای تاثیر درمانی بیشتر توصیه می شود که روغن زیتون همراه با مقدار کمی آبلیمو مصرف شود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com