دلیل ابتلا به بیماری واریس چیست

دلیل ابتلا به بیماری واریس چیست

واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۲۰-۱۰٪ جمعیت را مبتلا می‌کند. سیاهرگ‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، گشادشده و پرپیچ‌وخم و غالباً در سطوح درونی اندام تحتانی دیده می‌شوند. بیشترین میزان شیوع واریس در زنان بین سن ۴۹-۴۰ سالگی برآورد شده‌است. رگهای واریس بزرگ، کاملا ً برجسته و گاهی قابل لمس و متسع و طویل می باشند و گاهی قطر بالاتر از ۴ میلی متر پیدا می کنند. اگر وضعيت كاري‌تان به‌گونه‌اي است كه ناچاريد مدام در حالت نشسته و يا ايستاده باشيد، قبل از آن كه بيماري واريس به سراغتان بيايد، و پشت پاهايتان از وريدهاي متورم و پيچ در پيچ قابل رويت عنكبوتي شكل احاطه شود، ورزش و حركت را در برنامه روزمره خود قرار دهيد. تحقيقات نشان مي‌دهد يك‌چهارم جمعيت زنان از بيماري واريس رنج مي‌برند، ولي اكثر آنها نسبت به اين بيماري بي‌تفاوت بوده و با خود درماني‌ از مراجعه به پزشك مي‌پرهيزند و تنها معدودي از اين جمعيت به پزشك مراجعه مي‌كنند.

با برخی از دلایل ابتلا به بیماری واریس بیشتر آشنا شویم :

ارث :  ارث يكي از مهمترين عواملي است كه در پيشرفت اين بيماري نقش دارد، ه نظر مى رسد که تمایل به این بیمارى به ویژه در سنین جوانى، در میان برخى خانواده ها بیشتر باشد. برخى زنان با دریچه هاى وریدى با کارایى پایین تر و یا دیواره هاى عروقى ضعیف تر به دنیا مى آیند.

شغل : آمارها حاکی از بروز بیشتر بیماری واریس در برخی از مشاغل است. ایستادن در یکجا به صورت ثابت و نشستن طولانی با بروز این بیماری ارتباط مستقیم دارد. معلمان، داروسازان، پرستاران، مهمانداران، نظامیان که مدت طولانی به صورت ایستاده فعالیت می کنند و مشاغلی همچون آرایشگری، فروشندگی، رانندگی و خیاطی درخطر بالای ابتلا به واریس قرار دارند و به شاغلین این حرفه ها توصیه می شود به صورت ادواری تحت نظر پزشک متخصص بوده و سلامت وریدهای پای خود را چک کنند تا در صورت بروز هر گونه تغییر و مشکل بتوانند در مراحل ابتدایی اقدامات مقتضی را بکار گیرند.

سن: خطر واریس با افزایش سن زیادتر مى شود. رگ هاى خونى و عضلات پشت ساق پا که در موقع راه رفتن با فشار بر وریدها، بازگشت خون را به سمت قلب تسهیل مى کنند، با گذشت زمان ضعیف تر مى شوند. کمتر از ده درصد زنان زیر ۳۰ سال و بیش از ۷۵درصد زنان بالاى ۷۰ سال به واریس مبتلا هستند.

وزن : چاقی و اضافه وزن از عوامل مستعد کننده واریس است. اضافه وزن باعث فشار مضاعف به عروق پا می شود و در نهایت احتمال ابتلا به واریس افزایش می یابد.

جنسیت و هورمون ها : زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می شوند. به نظر می رسد بعضی از هورمونهای زنانه در این خصوص مسئول هستند و همین امر احتمال ابتلا به واریس در دوران بارداری را بیشتر می کند همچنین تغییر در شدت علائم واریس منطبق با دوره های مختلف در سیکل ماهانه خانمها نشانگر ارتباط بین سطح هورمونهای جنسی زنانه و واریس است. مطالعات صورت گرفته حاکی از بروز بیشتر واریس در بین بانوانی است که از قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند.

بی تحرکی : وقتی فرد راه نرود و مرتبا بنشیند مانند آنچه درخانمهای چاق و مسن دیده می شود، احتمال بروز اختلال در سیاهرگها زیاد می شود.

واریس انواع مختلفی از جمله خفیف، متوسط و پیشرفته دارد که در موارد شدید، عروق خیلی برجسته و کبود می شود و برگشت خون قطع و یا نزدیک به قطع شدن است و باعث خونریزی و ضایعات پوستی می شود. تسهیل برگشت خون از سیاهرگ به قلب توسط یک سری از دریچه های لانه کبوتری در سیاهرگ ها انجام می شود و هر زمان که این دریچه ها با مشکلی مواجه شوند واریس به وجود می آید.وی با اشاره به این که عامل یاد شده، یکی از عمده ترین علل ابتلا به واریس است، هر گونه عاملی که کار سیاهرگ ها را با اختلال مواجه کند، علتی برای ظهور واریس محسوب می شود؛ به عنوان نمونه، چاقی و اضافه وزن به ویژه در اطراف شکم، فشار اضافى را بر وریدهاى ساق پا تحمیل مى کند. بارداری در زنان و همچنین ایجاد توده ها و تومورهایی که در ناحیه لگن و شکم به وجود می آید هم می تواند یکی از عوامل ابتلا به واریس محسوب شود. مشاغلی که فرد مجبور می شود به واسطه انجام فعالیتی به مدت طولانی بایستد هم از جمله مهم ترین عوامل در بروز واریس است به گونه ای که افرادی که در چنین حرفه ها و مشاغلی مشغول به کار هستند باید خیلی بیشتر از دیگران، اصول ایمنی را رعایت و برای حفظ سلامت خود تلاش کنند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com