چه نکاتی به افزایش وزن کودک کمک می کند

چه نکاتی به افزایش وزن کودک کمک می کند

یکی از اصلی‌ترین دل‌مشغولی‌های مادران جوان کم بودن وزن کودک نوپا و یا دیر وزن گرفتن آن‌هاست. اگر شما نیز جزو این دسته از مادران هستید می‌توانید با استفاده از غذاهای پرکالری و مغذی وزن کودک خود را افزایش دهید. برای ارزیابی وزن کودک فاکتورهای فراوانی را می‌توان لحاظ کرد. آیا همیشه لاغر بوده است؟ آیا هر دو والدینش لاغرند؟ وضعیت کودکی که تمایل ژنتیکی به لاغری دارد با کودکی که همیشه نرمال و قوی بوده و به تازگی از وزنش کاسته شده یا افزایش وزنش متوقف شده، فرق دارد. حتی اگر کودک شما به تازگی شروع به لاغر شدن کرده باشد هم چندان جای نگرانی نیست. با فرض این که کودک شما هیچ مشکل پزشکی ندارد، بهتر است به او کالری بیشتری بدهید. برای بعضی از کودکان افزایش غذاهای سالم چرب که برای قلب ضرری ندارند، مثل آووکادو، گردو، بادام و روغنهای نباتی کالری بیشتری را برای رشد به بدنشان می‌رساند. وعده‌های غذایی سالم و پرکالری به همراه میان‌وعده به کودکتان بدهید تا به قدر کافی غذا بخورد.

حال در اینجا با برخی از مواد غذایی که به وزن گرفتن کودک کمک می کند آشنا می شویم، البته بهتر است برای تصمیم گیری در مورد رژیم غذایی کودک حتما با پزشک مشورت کنیم :

شیر مادر : شیر مادر برای تغذیه کودک کافی بوده و بهترین و کامل‌ترین منبع غذایی است. نوزادان و کودکان نوپا نیاز به کمی چربی در رژیم غذایی خود دارند و برای این منظور باید مصرف شیر کامل تازه را در برنامه غذایی خود داشته باشند مصرف شیر پرچرب به وزن گیری کودک کمک خواهد کرد. شیر سرشار از کلسیم بوده و پرکالری است. اگر به کودک بیش از یک سال هر روز صبح، یک لیوان شیر پرچرب بدهید قطعاً به بهتر وزن گیری او کمک خواهید کرد.

استفاده از کره : هیچ کره ای بد نیست، به خصوص اگر شما کره هایی با مارک های مشهور و مطمئن را خریداری کنید. این ماده ی غذایی غنی ترین منبع چربی است که باعث افزایش وزن در کودک شما خواهد شد. بنابراین، کره یکی بهترین گزینه ها برای غذای کودکان لاغر است. توجه داشته باشید که کودک شما برای رسیدن به وزن ایده ال، چربی را در حد اعتدال مصرف کند و با این کار از مبتلا شدن کودک خود به اسهال جلوگیری کنید. همچنین، شما می توانید کره را به تمام غذاهای کودکتان، اضافه کنید.

استفاده از غلات : غلات بخش مهمی از رژیم غذایی همه افراد مخصوصا کودکان است. استفاده از غلات مختلف مانند گندم، جو، ماش و… به صورت استفاده در انواع سوپ می‌تواند این نیاز اساسی را مرتفع کند. استفاده از جوانه ماش و پودر جوانه گندم می‌تواند مقدار زیادی از مواد مغذی را در حجم کم به کودک شما برساند و به افزایش وزن او کمک کند.

تخم مرغ : زرده تخم‌مرغ را می‌توان از ۸ ماهگی به بعد به وعده غذایی کودک افزود. توصیه می‌شود که مصرف سفیده تخم‌مرغ را به بعد از یک‌سالگی موکول کنید زیرا سفیده تخم‌مرغ ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود. سفیده تخم‌مرغ یک منبع عالی پروتئین و زرده تخم‌مرغ سرشار از روی و ویتامین A، D، E و B12 هستند.

استفاده از گوشت : ماده غذایی مهم بعدی برای کودک گوشت است. انتخاب نوع گوشت می‌تواند علاوه بر تامین نیاز بدن به مواد مغذی آن باعث وزن‌گیری بهتر کودک شود. به عنوان مثال، برای طبخ سوپ یا غذای کودک حتما از گوشت‌های استخوان‌دار استفاده کنید چون مواد معدنی و چربی بیشتری دارند. مانند قلم گوساله، ماهیچه گوسفندی یا ران مرغ. همچنین می‌توانید برای آماده کردن برنج کته نیز به جای آب معمولی از آب همین گوشت‌ها استفاده کنید.

موز که سرشار از انرژی است : به غیر از ویتامین ها موجود در موز که منبع طبیعی سرشار از انرژی می باشند، یک موز حاوی 105 کالری بوده و همچنین، دارای کربوهیدرات های ضروری است که به کودک شما در به دست آوردن برخی از چربی های سالم کمک می کند. بهترین واقعیت این است که شما می توانید با موز، در اشکال مختلف غذای کودک درست کنید، شما می توانید آن را با کوکتل های شیری و یا پودینگ شکلاتی و کرم قهوه ای مخلوط کنید، کودک شما، در مدت زمان خیلی کمی به خوردن موز عادت کرده و طعم آن را دوست خواهد داشت.

استفاده از دسرهای مقوی : به بچه‌ها بعد از غذا دسرهای سالم و مقوی بدهید. مخصوصا کودکانی که نیاز به وزن‌گیری دارند باید از مواد غذایی مانند خرما و شیر به عنوان دسر استفاده کنند. همچنین دانه‌هایی مانند کشمش و گردو و ترکیب آنها با این مواد غذایی بسیار سودمند است.

استفاده از میوه ها برای تغذیه کودک : میوه ها و سبزیجات بخش عظیمی از رژیم غذای کودکان را تشکیل می دهند. اضافه کردن سبزیجات بخارپز و یا سرخ شده به وعده های غذای کودکان، جالب توجه آن ها خواهد بود. پاپایا، انبه، آناناس و دیگر میوه ها سرشار از قند طبیعی هستند، که مصرف آن ها به بدن انرژی زیادی را تزریق کرده و به افزایش وزن سالم در فرزند شما کمک خواهد کرد. سالاد میوه یا یک لیوان آب میوه های تازه برای رشد و سلامتی کودک نوپای شما می تواند بسیار مفید باشد.

به یاد داشته باشید که غذا خوردن کودک شما، به تنهایی باعث افزایش وزن او نخواهد شد. همانطور که قبلا هم بیان شد، اگر کودک شما بیمار بوده یا دچار سوء تغذیه است، پس بهتر است با یک دکتر که قادر خواهد بود یک برنامه رژیم غذایی سالم برای کودک شما تنظیم کند، مشورت کنید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com