چند نکته مفید برای داشتن خواب بهتر بیاموزیم

چند نکته مفید برای داشتن خواب بهتر بیاموزیم

خواب یکی از ضروری ترین فعالیت هایی است که هر فرد طی شبانه روز باید داشته باشد. خواب کامل و صحیح کمک شایانی در سلامت و انجام فعالیت های روزانه افراد می کند. رفع خستگی، آرامش ذهنی، شادابی، سلامتی روحی و جسمی نیازمند خواب خوب و با کیفیت است.اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مشکل کم خوابی یا بی خوابی دارید این موضوع را جدی بگیرید و برای رفع آن تلاش کنید. شاید بارها تجربه کرده اید که شب ها موقع خواب بی خوابی به سرتان زده و مجبور شده اید ساعت ها در رختخواب خود تکان بخورید. بی خوابی اولیه ناشی از اختلال عملکرد مکانیسم های خواب و مراکز خواب در مغز است که این بی خوابی بسیار نادر است. اما بی خوابی ثانویه ناشی از اختلال اضطرابی، افسردگی یا اختلالات خلقی است و اکثر بی خوابی ها ناشی از بی خوابی ثانویه است. ممکن است در برخی افراد افسردگی وجود داشته باشد، ولی به دلیل این که این افسردگی پنهان است، خود را نشان ندهد و فرد به بی خوابی مبتلا شود. هیچ چیز به اندازه یک خواب آرام و عمیق نمی‌تواند انرژی از دست رفته ناشی را از کار روزانه را جبران کند.

حال در اینجا می خواهیم برخی نکاتی مفید جهت داشتن خوابی آرام را بیان کنیم :

با فکرهای خود مقابله نکنید : اگر هنگام خواب، فکرهای مزاحم به سراغ شما آمدند، با آنها مقابله نکنید، زیرا در این صورت تقویت می شوند و اگر حوصلهٔ نوشتن آنها را روی کاغذ نداشتید به فکرهای خود حساسیت نشان ندهید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه به آنها بپردازد.

ساعت فیزیولوژیک بدن خود را تنظیم کنید : هر روز، حتی در تعطیلات آخر هفته در ساعت مشخصی به خواب بروید و بیدار شوید. این روش، از مغز و بدن شما برای تنظیم برنامه خواب و بیداری سالم استفاده میکند. در این زمان، شما قادر خواهید بود به سرعت به خواب بروید و در طول شب استراحت کاملی داشته باشید. نکته: پنج تا سی دقیقه بعد از خارج شدن از رختخواب بلافاصله به مکان روشنی بروید. نور به بدن شما میگوید که وقت بیدار شدن است.

بستر خود را به دفتر کار یا پاتوق تبدیل نکنید : دکتر ماگدی سولیمان می‌گوید: «اگر می‌خواهید به رختخواب بروید باید آماده خوابیدن باشید.» وی می‌گوید: اگر قصد انجام کار دیگری دارید، نمی‌توانید حواس خود را متمرکز خوابیدن کنید. در بستر تلویزیون نگان نکنید. غذا نخورید یا کارهای عادی انجام ندهید. از اتاق خواب فقط برای خواب و آرامش استفاده کنید.

غذای سبک بخورید : دکتر سونیا آنکولی اسراییل می‌گوید: یک یا دو ساعت قبل از خواب نان و میوه بخورید که تاثیر خوبی دارد. البته یک لیوان شیر گرم نیز مفید می‌باشد. از مصرف غذاهای شیرین که ممکن است بدن را تحریک کند یا غذاهای سنگین که می‌تواند به بدن فشار بیاورد، پرهیز کنید.

اگر خسته نیستید به رختخواب نروید : یک پیاده‌روی آرام انجام دهید. مقداری شیر گرم بنوشید، شبکه‌های مستند و تاریخی تلویزیون را تماشاکنید یا قدری مطالعه کنید. حتما خود شما فهرستی از کارهایی که کمک می‌کند تا بخوابید در اختیار دارید که می‌توانید با استفاده از آنها سریع‌تر بخوابید. آدم‌ها با هم تفاوت‌های زیادی دارند، اما وقتی به خواب می‌رسیم، نیاز همه انسان‌ها یکسان می‌شود. یک اتاق تاریک و یک ذهن آزاد و رها از ملزومات اصلی برای خوابی آرام است. پس بیاموزید که چگونه کنترل محیط اطراف خود را به دست بگیرید تا بتوانید شرایط یک خواب آرام را برای خود مهیا کنید.

نکته ای مهم در مورد خواب ظهر : اگر عادت به خواب ظهر دارید، سعی کنید کمتر از ۹۰ دقیقه بخوابید، چرا که پس از این خواب، وارد مرحلهٔ عمیق می شود و در نتیجه فرآیند بیداری با دشواری صورت می گیرد و اگر عادت به خواب زمستانی بعدازظهر دارید، باید کم کم آن را حذف کنید. به این معنی که اگر ظهر ۳ ساعت می خوابید یک هفته سعی کنید ظهرها دو ساعت و نیم بخوابید و …

هرگز روی شکم تان نخوابید : این شکل از خوابیدن، بدترین موقعیت را برای گردن و ستون فقرات تان ایجاد می کند. بهترین حالت این است که به پشت بخوابید و یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید تا فشار زیادی به آن ها وارد نشود.

برای کسب آرامش بخوابید : تصور بیشتر انسان ها این است که فقط در صورتی انرژی کسب خواهند کرد که به خواب عمیق بروند؛ در حالی که همین طور فکر سبب می شود تا ذهن ما فشار بسیار زیادی به جسم وارد کند که به خواب عمیق برود. برای اینکه این اتفاق نیفتد از این به بعد فقط برای آرامش و کسب انرژی، استراحت کنید. یعنی روی تخت خود دراز بکشید و بدن خود را به طور کامل رها نمائید تا در حالت آرام قرار بگیرد. ممکن است حتی به خواب هم نروید ولی انرژی بسیار زیادی کسب خواهید کرد.

سر و صداهای مزاحم را از بین ببرید : چکه کردن شیر آب، ترافیک اطراف منزل، و یا سگی که با صدای بلند پارس میکند همگی می توانند خواب شما را مختل کنند. اگر فرزندی داشته باشید، ممکن است بیشتر متوجه سر و صداهای مزاحم در طول شب باشید تا فرزند دلبندتان بیدار نشود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com