عوامل اصلی سکته قلبی چیست

عوامل اصلی سکته قلبی چیست

بیماری‌های قلبی متعددی وجود دارند که شایع‌ترین آنها شامل بیماری‌های عروق قلبی هستند که ممکن است به سکته‌های قلبی منتهی شوند. سکته‌های قلبی حاصل انسداد یک یا چند چند شریان (رگ تغذیه‌کننده) قلبی هستند که خود معمولا نتیجه افزایش ضخامت و سختی دیواره عروق شریانی به دلیل رسوب ترکیبات لیپیدی و به‌ خصوص کلسترول در دیواره شریان به وجود می‌آید. بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی امروزه یکی از شایعترین بیماری هایی که سلامت مردم را تهدید می کند و متاسفانه اولین رتبه آمار مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص داده است .این بیماری هم سهم زیادی در پایین آوردن سطح کیفیت زندگی و از کار افتادگی افراد جامعه دارد و هم سهم زیادی از بودجه های بهداشتی را به خود اختصاص داده است . زنگ خطر بیماری های غیرواگیر در کشورمان به صدا درآمده و حالا باید نگران پایین آمدن سن بیماران و مبتلایان بود. شاید آمار دقیقی از این کاهش در دسترس نباشد اما مشاهدات بسیاری از ما این موضوع را تأیید می کند.اینکه حالا بیشتر از گذشته از اطرافیان خبر سکته فردی در جوانی را می شنویم یا خبر سکته هنرمندها و چهره ها در جوانی بیشتر مورد توجه مردم و رسانه قرار می گیرد، نشانه های این هشدار هستند.سن سکته قلبی در کشورمان در یکی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم اکنون موارد زیادی از بروز سکته قلبی در افراد جوان و کمتر از 20سال نیز مشاهده می شود که این موضوع نگرانی متخصصان قلب و عروق را به دنبال داشته است.به استناد آمار وزارت بهداشت سالانه 93هزار سکته قلبی در کشور اتفاق می افتد. طبق آیین نامه های جهانی 60سال به بالا متوسط سن ابتلا به سکته هاست و وزیر بهداشت هم میانگین سن سکته قلبی در مردان ایرانی را ۵۹ و زنان را ۶۵ سال اعلام کرده است؛سنی که در چند سال گذشته به اندازه حتی 2دهه پایین آمده است. چه اینکه رئیس کنگره نورولوژی بالینی از کاهش 10 ساله این متوسط خبر داده و به گفته نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی این عدد حتی به 32 سال رسیده است. مهم است که تفاوت بین حمله‌ی قلبی و ایست قلبی را بدانیم، زیرا معمولا مردم این دو را یکسان فرض می‌کنند. ایست قلبی معمولا بدون علامت هشدار‌دهنده اتفاق می‌افتد و دلیل آن کارکرد معیوب الکتریکی قلب است که ضربان نامنظم قلب را به دنبال دارد. ایست قلبی به دلایل مختلف پزشکی مانند کاردیومیوپاتی یا ضخیم شدن ماهیچه‌ی قلب، نارسایی قلبی، مشکلات ضربانی قلب، سندروم Q-T طولانی، و فیبریلاسیون بطنی رخ می‌دهد. حمله‌ی قلبی ممکن است احتمال خطر ایست قلبی را بالا ببرد و دلیل شایعی برای آن است.

در اینجا بهتر است با برخی عوامل مهم و مستقیمی که بر سکته قلبی تاثیر گذارند آشنا شویم :

کافئین و الکل : نوشیدنی های نامناسب در گروهی که در بلژیک مورد مطالعه قرار گرفته بودند، علت پنج درصد از بروز سکته های قلبی بودند. برخلاف تصورات (غربی ها) مطالعات نشان داده الکل باعث افزایش میزان التهاب در بافت های بدن می شود و قابلیت بدن در کنترل و حل کردن لخته های خونی را بلوک می کند. قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار هم همین اثر ناگوار را دارند اما به شکل عجیب، در واقع چند مطالعه مختلف در چند کشور جهان نشان داده میزان بروز حمله قلبی در کسانی که روزی یک فنجان قهوه می نوشند و قهوه خوردن برای آنها تفریح محسوب می شود.

آلودگی هوا : در مبحث ترافیک و ازدحام اتومبیل ها اشاره کردیم که آلودگی هوا می تواند جرقه حمله قلبی را بزند، اما فکر نکنید که آلودگی فقط آلودگی ناشی از اگزوز اتومبیل هاست، دود کارخانه ها، گردوغبار معلق در هوا، ذرات شن و حتی ذرات معلق ناشی از آتش و هیزم، می توانند قلب را با مشکل روبه رو کنند. در مطالعه گروه بلژیکی در ۷/۴ درصد موارد حمله قلبی ناشی از شرایط بد هوای استنشاقی و آلودگی هوا بوده است. پزشکان به خصوص در این مورد هشدار می دهند، چراکه این حالت با بقیه حالت های ذکرشده فرق دارد و آن هم این است که این حالت می تواند کل مردم یک ناحیه یا حتی یک شهر را در خطر قرار دهد و البته دور ماندن از آن هم سخت است.

کلسترول بالا : اگر تری‌گلیسیرید خون‌تان بالا و چربی مفید خون‌تان (HDL) پایین است در معرض خطر بیشتری برای حملات قلبی هستید. در بدن همه ما چربی به نام چربی بد یا همان کلسترول (LDL )وجود دارد که در جریان خون ما در حال گردش است . این نوع چربی اگر توسط موادی که اکسیدان نامیده می شونداکسید شوند ، تبدیل به یک ماده مضر برای بدن می شوند . در این حالت بدن برای دفع این LDL های اکسید شده دست به کار شده و سلول های سرباز یا ماکروفاژها را مامور می کند تا با این ذرات دشمن یا همان LDL  های اکسید شده  بجنگند و آنها را از جریان خون برمی دارند . ماکروفاژها  LDL های اکسید شده  را به دیواره رگ ها می چسبانند تا از سیستم گردش خون پاک شوند . زمانی که این اتفاق می افتد دیواره رگی که تا کنون بسیار صاف بود حالا دستخوش تغییر شده و لایه ای از LDL های اکسیده شده به صورت لایه ای ابری شکل به آن می چسبند.

فشار خون بالا : هر بار که قلب می‌تپد، موجی از خون به داخل بدن پمپاژ می‌شود که وقتی این حجمِ خون از طریق سرخرگ‌ها به تمامی قسمت‌ها و اندام‌های بدن جاری می‌شود، فشاری به دیواره سرخرگ‌ها وارد می‌کند که «فشار خون» نامیده می‌شود. فشار خون هر انسان متفاوت است که در شرایط مختلف روحی، روانی، جسمی و … دچار تغییر و نوسان می‌شود که اگر این تغییرات در محدوده طبیعی باشد هیچ عارضه‌ای برای سلامت افراد نخواهد داشت. اغلب افراد تا حدودی با «فشار خون» آشنایی دارند و تقریبا یکی از اعضای هر خانواده دچار پرفشاری خون است. فشار خون بالا موجب بروز عوارض در سایر ارگان‌های بدن مانند مغز، قلب، کلیه و … می‌شود.

استرس : محققان آلمانی کشف کرده‌اند که گلبول‌های سفید خون در بدن فرد، تحت استرس افزایش می‌یابند. این وضعیت احتمال تصلب شریان‌ها و پارگی پلاک‌ها را افزایش می‌دهد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com