چگونه میتوانیم با افسردگی مقابله کنیم

چگونه میتوانیم با افسردگی مقابله کنیم

میزان شیوع این مساله تا حدی است که از آن با عنوان سرماخوردگی روانی نیز یاد می شود. این مطلب به این معناست که افسردگی می تواند بسیار فراگیر باشد و علی رغم ظاهر ساده و مزمن خود، تاثیرات قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی تان داشته باشد. همه ما در طول هفته شاید چند بار احساس کنیم که از همه چیز خسته شده‌ایم. هیچ موضوعی ما را به هیجان نمی‌آورد و حتی حوصله حرف زدن و یا درددل کردن با نزدیکترین دوستانمان را هم نداریم. در این طور مواقع اکثر ما ترجیح می‌دهیم که خود را با خوابیدن زیاد درمان کنیم و یا به قرصهای مختلف رو می آوریم. راههای متعدی وجود دارند که می‌توانند احساس افسردگی گذرای شما را بهبود ببخشند. به یاد داشته باشید که اگر  احساس افسردگی در شما طول کشیده باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید و کمک بگیرید.

در اینجا به بیان برخی از روش های مقابله صحیح با افسردگی خواهیم پرداخت :

در این خصوص صحبت کنید : ‌معمولا  وقتی که ما احساس افسردگی می‌کنیم خود را از دیگران جدا می‌سازیم. این دقیقا کاری است که حال شما را اصلا بهتر نمی کند. اگر احساس افسردگی می کنید و یا موضوعی رنجتان می دهد تنها نمانید. یک دوست صمیمی و یا هم حرفتان را ببینید و یا یکی از بستگانتان را به صرف چای دعوت کنید. سعی کنید از احساساتتان حرف بزنید تا کمتر احساس تنهایی کنید. صحبت کردن با روانشناسان و مشاورها بهترین کمک برای شماست.

تغذیه مناسب داشته باشید : افسردگی بر اشتها هم اثر می گذارد. البته در افراد مختلف این موضوع متفاوت است، بعضی ها اصلاً دوست ندارند چیزی بخورند و بعضی ها زیادی غذا می خورند. اگر افسردگی بر اشتهای شما اثر گذاشته است، باید به تغذیه خود دقت کنید. تغذیه درست بر روحیه و خلق و خو و انرژی شما تأثیر دارد. میوه، سبزیجات و وعده های غذایی منظمی داشته باشید، حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید، سعی کنید چیزی بخورید، مثلاً میوه بخورید.

افزایش اعتماد به نفس : برای مقابله با افسردگی سعی کنید زندگی را سخت نگیرید و در سبک زندگی خود تغییرات خوبی ایجاد کنید مثلاً خواب کافی داشته باشید ،مرتب ورزش کنید ، با دیگران در ارتباط باشید ، احساسات خود را بروز دهید ، یاد بگیرید آرام و عمیق تنفس کنید ،رژیم غذایی متعادل داشته باشید و از کافیین و مشروبات الکلی استفاده نکنید.سیگار کشیدن را ترک کنید . از خود و دیگران انتظارات معقول داشته باشید و به کارهایی که از آن لذت می براید بپردازید مثل گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، رفتن به خرید و….. خلاصه برای خودتان احترام قائل شوید و فهرستی از موارد مثبت خود را یادداشت کنید و سعی کنید هر روز آن را گسترش دهید.

بخندید : کاملا مشخص است که زمانی که احساس افسردگی می کنید نمی خواهید بخندید اما به یاد داشته باشید که خندیدن دوای درد شماست. فیلم های خنده دار تماشا کنید و با آدمهای شاد رفت و آمد کنید.

حرف دلتان را بزنید : وقتی افسرده می شوید، حس خلاقیت و سرگرمی و تفریح را از دست می دهید. از تخیل تان استفاده کنید، به کارهایی مانند نقاشی، طراحی، خیاطی، نویسندگی، رقص، شعر گفتن یا موسیقی بپردازید. این کارها نه تنها استعدادهای شما را شکوفا می کنند، بلکه حس مثبت شما را رو می کنند و افسردگی شما کمتر می شود. با دوست یا حیوان خانگی خود بازی کنید یا با هم کار سرگرم کننده ای انجام دهید. چیزهای خنده دار پیدا کنید. فیلم های کمدی ببینید. خندیدن به بهبود روحیه کمک می کند.

احساس شما،کاملا معتبر و با ارزش است : در ارتباط با این شرایط، درک این مسائل که کدام واکنش طبیعی به افراد نشان می دهد که از افسردگی رنج می برند، یا کدام احساسشان را باید نادیده بگیرند، بسیار دشوار است.در هرحال شما یک بازنده واقعی نیستید.درست است؟ شجاع باشید و صورت بشاش خود را حفظ کنید.شما دلیل محکم و جدی برای اینکه چرا باید ناراحت باشید، ندارید. بنابراین ناراحتی و غم باید به طور کامل از بین برود. درست است؟ ولی این تنها راه بروز آن نیست.احساساتتان( در هرکس به هر دلیلی)به طور اساسی عین واقعیت نیست.حتی اگر به طور عاقلانه بدانید که صفات ارزشمندی دارید، یک آینده وعده داده شده و زندگی کنونی بسیار ایده آل، اینها احساس خوبتان را در ارتباط با آن تضمین نمی کند.نکته این است.افسردگی وجود صرفا غم و غصه نیست بلکه مربوط به عدم وجود شادی با توجه به شرایط خوبتان نیز می باشد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com