چه نکاتی بعد از ورزش باید رعایت شود

چه نکاتی بعد از ورزش باید رعایت شود

رفتن به باشگاه بخشی از فرایند رسیدن به تناسب اندام است ولی باید توجه داشته باشید که کارهایی که بعد از تمرین نیز انجام می‌دهید، بخشی دیگر از تناسب‌اندام است و روی عملکردتان تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. در واقع باید گفت ورزش کردن تنها بخشی از پروسه تندرستی انسان است. اما مراقبت هایی بعد از ورزش کردن لازم است که باید رعایت شود. وگرنه ورزش کردن را بی اثر خواهد کرد. با رعایت نکاتی ساده خواهید توانست کوفتگی و خستگی بعد از تمرین را با سرعت بیشتری برطرف کرده و نهایتاً از تمرینتان لذت بیشتری برده و از آسیب دیدگی در امان باشید.

در اینجا به بیان برخی از نکات مهمی که بعد از ورزش کردن بهتر است رعایت شود، خواهیم پرداخت :

لباس‌های باشگاه خود را عوض کنید : لباس‌های مرطوب خود را سریع عوض کنید و لباس دیگری بپوشید. لباس‌های مرطوب محیط مناسبی برای رشد باکتری هستند و می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند. جدا از این که بتوانید بعد از باشگاه به‌ سرعت دوش بگیرید یا نه، باید لباس‌ها، جوراب‌ها و کفش‌های خود را عوض کنید تا عضلات‌تان گرم باقی بمانند. این اقدام سبب افزایش گردش خون و بهبود ریکاوری می‌شود. حتی تعویض کفش‌ها نیز حس خوبی به شما می‌دهد. فقط از کفش‌هایی استفاده کنید که به‌ خوبی از پاهای شما محافظت می‌کنند.

خود را به آرامی سرد کنید : اگر خودتان را سرد نکنید، بدن فرصت ریکاوری پیدا نمی کند و ممکن است احساس مریضی کنید. به گفته استاد ارتوپدی و طب اورژانس، در طول حرکات فیزیکی دمای بدن افزایش می یابد و رگ های خونی باز می شود. اگر خودتان را سرد نکنید و مستقیما دوش بگیرید، سرگیجه می گیرید. اگر از ردیاب تناسب اندام استفاده می کنید قبل از اتمام، مطمئن شوید که تپش قلبتان ۱۰۰ یا کمتر از آن شده است.

غذاهایی که بعد از ورزش های هوازی باید خورد : بعد از انجام ورزش های هوازی ۴۵ الی ۶۰ دقیقه صبر کنید و بعد یک پروتئین حیوانی و کربوهیدارت گیاهی مصرف کنید، مثلا سالاد اسفناج و کمی مرغ بخورید. علت اینکه باید یکساعت صبر کنید و بعد چیزی بخورید این است که چربی سوزی در شما افزایش یابد. اما صبر کردن بیش از یک ساعت خوب نیست چون بدن شما را به حالت گرسنگی شدید می رساند.

تنطیم آب و مایعات بدن : تنظیم نامناسب آب موجود در بدن عامل مهمی در بالا و پایین رفتن سریع وزن بدن است. گرفتگی عضلات، خستگی، سرگیجه، تنگی نفس و خشکی دهان و بسیاری از علل دیگر تأثیرات منفی است که بر اثر کم آبی بر روی تمرینتان می گذارد. بنابراین نوشیدن مایعات بعد از ورزش آن هم به صورت آب میوه های مختلف و آب حاوی کربوهیدرات توصیه می شود. افزودنی هایی که به صورت طبیعی به آب اضافه می شود مانند لیموترش، نعنا، می تواند آب را مزه دار کند تا به طور طبیعی جایگزین نوشابه های انرژی زا شوند.

عدم استراحت بیش از حد نیاز : در حالیکه بدن نیاز به استراحت برای هرچه بهتر ریکاوری کردن خود دارد، استراحت بیش از حد نیاز نیز می‌تواند شما را از اهداف خود دور سازد. بدن‌سازان حرفه‌ای طبق برنامه‌های خاصی که پیروی می‌کنند، هر 2 ماه یکبار در حدود 7 تا 10 روز استراحت مطلق می‌کنند که این نیز در هر فرد متفاوت است. اگر شما بعد از چند روز استراحت به باشگاه برگشتید و در حین تمرین خود احساس ضعف نمودید، بدانید که استراحت شما بیش از حد بود و با چندبار امتحان کردن این امر، زمان مناسب استراحت مطلق بدنتان را به دست خواهید آرود.

انجام رژیم غذایی سالم : از سوی دیگر، برخی آنچنان با تمرین قدرت می گیرند که سعی می کنند با حذف وعده ها و کالری زیاد، رژیم غذایشان را سخت تر کنند. اما بدنتان به هر حال به سوخت نیاز دارد، بنابراین دچار افراط و تفریط نشوید. در روزهایی که تمرین می کنید، رژیم غذایی نداشته باشد، این ها روزهای تعادلی هستند. به جای حذف شام، می توانید از یک وعده با پروتئین خالص، مقدار کمی کربوهیدرات هم چون پاستا یا برنج و سبزیجات استفاده کنید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com