چه عواملی قدرت و کارکرد مغز را کاهش می دهند

چه عواملی قدرت و کارکرد مغز را کاهش می دهند

متخصصان معتقدند همه چیز از فناوری گرفته تا عادات غذایی و شیوه زندگی، بر عملکرد مغز ما تأثیر می گذارد و عادت های نادرست باعث افت کارایی ذهن و توانایی فکر کردن می شود. اخیرا، نتایج بررسی محققان کانادایی نشان داده است که مصرف میزان زیاد چربی های اشباع، تأثیر زیادی روی عملکرد مغز می گذارد و حتی به اعتیاد منجر می شود. از سال ۱۹۳۰ به علت شرایط بهتر زندگی، بهبود تغذیه و تحصیلات، آی کیوی افراد در سراسر جهان بهتر شد، اما اکنون محققان ادعا می کنند که در سال های گذشته میزان بهره هوشی افراد کاهش پیدا کرده و از طرفی طی ۵۰ سال اخیر هوش اجتماعی هم افت پیدا کرده است. محققان تأکید می کنند علاوه بر یاد گرفتن مهارت های جدید، موارد دیگری نیز برای حفظ آی کیو لازم است.

در اینجا به بیان برخی از عواملی که قدرت و کارکرد مغز را کاهش میدهند خواهیم پرداخت :

سومصرف مواد و الکل : زیاده‌روی در هر امری آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. از جمله باید به سو مصرف مواد مخدر و الکل اشاره کرد که منجر به از بین رفتن حافظه می‌شوند. این افراد در تمرکز کردن نیز مشکلات زیادی خواهند داشت و میزان صبر آنها را نیز کاهش خواهد داد.

رژیم غذایی ناسالم : هنوز به طور دقیق تاثیر غذاهای سالم و ناسالم مشخص نیست. اما دانشمندان کشف کردهاند ویتامینهایی همانند اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی، کتان، سویا، آجیل و … یافت میشوند آمینو اسید لازم برای سلامت مغز را تامین میکنند و باعث میشوند تا کارکرد مغز انسان بهبود بیابد. سلامت سلولهای مغزی نیز علاوه بر افزایش حافظه موجب بیشتر شدن حسهای مثبت و خوشبینی نیز میشود.

چند کارگی : بسیاری از مطالعات ثابت می‌کنند که چند کارگی دور از عقل است. مغز نمی‌تواند در لحظه روی بیش از یک چیز تمرکز کند. این یعنی هنگامی که چند کار را همزمان انجام می‌دهیم مغز مدام روی چیز‌های مختلف تمرکزش را تغییر می‌دهد. در نتیجه افرادی که همزمان چند کار را انجام می‌دهند کمتر موفق می‌شوند. اما برخی افراد ادعا می‌کنند به خوبی می‌توانند چند کار را همزمان انجام دهند، بنابراین محققان فکر می‌کنند شاید این مهارتی باشد که افراد خاصی دارا هستند. تیمی از محققان دانشگاه استنفورد با چند شرکت کننده درباره درکشان از اینکه چقدر می‌توانند چند کار همزمان را خوب انجام دهند مصاحبه کردند و سپس توانایی آن‌ها را آزمودند. نتایج نشان داد که برعکس است. افرادی که به خودشان افتخار می‌کردند که چند کار همزمان را بسیار عالی انجام می‌دهند در واقع عملکرد بسیار بدتری نسبت به کسانی داشتند که ترجیح می‌دادند در لحظه روی یک کار تمرکز کنند. نه تنها چند کارگی باعث عملکرد ضعیف‌تر می‌شود، بلکه سطح هوش ما وقتی تلاش می‌کنیم در لحظه چند کار انجام دهیم افت می‌کند. چند کارگی باعث می‌شود ضریب هوشی افراد کمتر شود. تاثیر منفی این کار حتی از مصرف ماریجوآنا یا شب بیداری بیشتر است.

ضربه عاطفي : تغيير شخصيت، استرس، افسردگي، عدم توانايي در تمرکز، دو بيني چشم و از دست دادن حافظه کوتاه مدت از جمله عوارض آسيب‌هاي روحي است که به فرد وارد مي‌شود. اين نشانه‌ها سه ماه پس از اين رويداد تازه خودنمايي مي‌کنند و اگر درمان نشوند حتي ممکن است تا آخر عمر گريبانگير فرد باشند.

خواب کم : یکی از مهمترین عوامل ضعف حافظه کم‌خوابی است. کمبود خواب به شدت روی قدرت حافظه اثر می‌گذارد. هنگامی که خواب هستید، مغزتان خاطره ها را به حافظه طولانی مدت شما منتقل می‌کند. از سوی دیگر به هنگام خواب شبانه، سیستم لنفاوی فعال شده و سموم بدن را دفع می‌کند. از سوی دیگر خواب تاثیر زیادی بر افسردگی و اضطراب فرد دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که کمتر از ۶ و یا بیشتر از ۸ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، خیلی بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند. برای جلوگیری از ضعف حافظه سعی کنید، زمان کافی بخوابید.

کمبود اکسیژن : مغز به اکسیژن نیاز مبرم دارد و هرگونه کمبودی موجب کم‌کاری سلول‌های مغز می‌شود. وقتی مغز دچار کمبود اکسیژن می‌شود قلب سریع‌تر می‌تپد و تا خون بیشتری به آن برساند. تغییرات ناگهانی یا سیگار کشیدن موجب کاهش میزان اکسیژن مغز می‌شوند. اما به محض جبران اکسیژن فرد دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت. اما نتیجه آن آسیب دیدن حافظه مغز است.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com