چه عواملی برای رشد کودکان مضر است

چه عواملی برای رشد کودکان مضر است

رشد و تکامل کودک از لقاح تا پایان بلوغ ادامه دارد و هر کودکی با توجه به مسائل ژنتیکی و وراثتی و محیطی برای خود رشد و تکامل ویژه و منحصر به فردی دارد ولی در تمام دنیا الگوی رشدی مشخص و شبیه میباشد. تکامل و رشد دو پدیده توام هستند و مجموعه ای از تغییرهای بدن را از نظر کمی و کیفی در بر میگیرند. رشد به افزایش اندازه دور سر ،قد و وزن گفته می شود  ولی تکامل یا نمو به تغییراتی که در عملکرد کودک در طی زمان روی می دهد ،گفته می شود. رشد و تکامل انسان تحت تاثیرعوامل محیطی ،ارثی ،روان شناختی و.. قرار گرفته است. اگر چه ما نمی توانیم به طور مستقیم روی عوامل ژنتیکی اثر بگذاریم ولی به طور غیر مستقیم از طریق عوامل محیطی روی عوامل ارثی می توانیم تاثیر بگذاریم مثلا در کودکانی که حامل ژن چاقی هستند می توانیم با تغذیه صحیح از بروز چاقی جلوگیری کنیم یا کودک را در کلاس های ورزشی و باشگاه های مختلف ثبت نام کنیم. رشد به افزایش اندازه بدن و اجزای آن گفته می شود که دو نوع است، یکی رشد در افزایش تعدد سلول ها و یکی رشد در افزایش اندازه سلول هاست. به طور کلی رشد شامل تغییراتی است که در تعداد، اندازه و شکل آن عضو داده می شود.

در اینجا به بیان برخی از عوامل مهم و همچنین مضر در رشد کودکان خواهیم پرداخت :

ورزش : ورزش منظم يك راهبرد مهم حفظ سلامتي در كودكان و نوجوانان است. ورزش كنترل وزن را تسهيل مي كند، به افزايش استحكام استخوان ها كمك مي نمايد و عوامل خطرساز قلبي عروقي را بهبود مي بخشد. سلامت رواني نيز ممكن است ارتقا يابد. كودكي فعال مي تواند پايه و اساس آمادگي جسماني در طول عمر باشد.

کاهش تمرکز با مصرف چیپس و پفک : برای یک کودک و نوجوان داشتن انرژی و تمرکز برای بازی، شادی و کشف محیط و در نتیجه رشد ذهنی یک امر ضروری است. اما باید بدانید مصرف پفک و چیپس و سایر غذاهای ناسالم، موجب عدم تمرکز در کودکان می‌شود. در یک مجله آمریکایی مربوط به تغذیه در سال ۲۰۱۱ نوشته شد: کودکانی که بین ۴ تا ۶ بار از مواد غذایی ناسالم و فست فودها در هفته استفاده کردند، به میزان قابل توجهی تمرکز و سرعت آن‌ها در یادگیری و فهم مطالب پایین آمد. مصرف این مواد غذایی باعث آسیب به ناحیه هیپوکامپ مغز می‌شود که این ناحیه به حافظه و قدرت شناخت مربوط می‌شود.

بد غذایی در کودکان : سال های بچگی به عادت غذایی که در کودکی شروع می شود تحکیم می بخشد. بسیاری از مشکلات رفتار غذایی در این دوران نتیجه عدم توجه والدین به رشد و نمو طبیعی کودک می باشد. به علاوه اغلب والدین غذا را برای مقاصد غیر تغذیه ای به کار می برند برای مثال ممکن است برای تشویق یا تنبیه از شیرینی استفاده کنند یک بار به عنوان تنبیه به او شیرینی نمی دهند یک بار هم به عنوان تشویق به او شیرینی می دهند، یا این که غذایی را به بچه منع می کنیم و می گوییم خوردنش برای بچه مضر است ولی خود والدین جلوی چشمان کودک آن را مصرف می کنند. از آن جا که کودک قدرت تجزیه و تحلیل قوی ندارد فکر می کند چگونه ممکن است یک بار غذا به او می دهید و بار دیگر به او نمی دهید یا غذایی برای او مضر است ولی خود والدین آن را مصرف می کنند بنابراین او گیج می شود و دچار اختلال در مصرف غذا می شود. عدم طعم مناسب، عدم رنگ و شکل مناسب و مزه از عوامل دیگر بد غذایی کودکان هستند.

کودکان دچار آلرژی و فقر ویتامینی : به گفته متخصصان کودک، رشد کودکان بهترین شاخص دریافت کافی پروتئین و انرژی است. وزن، حساس‌ترین اندازه‌گیری برای دریافت کافی انرژی است و زودتر و بیشتر از قد، تحت تأثیر کمبود انرژی قرار می‌گیرد، اما کمبود پروتئین رژیم غذایی بر قد تأثیر می‌گذارد. پس نه تنها بررسی روند رشد کودک روی منحنی رشد حائز اهمیت است، بلکه باید توجه داشت کودکان دچار آلرژی غذایی بیشتر در معرض خطر اختلال رشد هستند.

تاثیر ورزش بر رشد قدی کودکان : ورزش باعث وارد آمدن فشارهایی بر بدن می شود که این فشارها روی صفحات رشدی اثر می گذارند. اگر این فشارها شدید نباشد، باعث تحریک صفحات رشدی و رشد بهتر استخوان در نتیجه افزایش قد می شود ولی اگر این فشارها بیش از حد باشد، موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات خواهدشد. بنابراین فرد رشد نخواهد کرد، نه اینکه قدش کوتاه شود. در کل، ورزش‌کردن کاری بسیار مهم و حیاتی است که باید زیر نظر متخصصان علوم ورزشی انجام شود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com