نکاتی مهم در خصوص کاهش ریزش مو بیاموزیم

نکاتی مهم در خصوص کاهش ریزش مو بیاموزیم

ریزش مو یک فرآیند مداوم نیست و فراز و نشیب دارد. در یک دوره موهای فرد می ریزند و در دوره ای دیگر ریزش مو متوقف می شود. در درمان ریزش مو، پیداکردن علت آن بسیار مهم است. امروزه در داروخانه ها تونیک های مختلف تقویت مو وجود دارد که ممکن است در درمان ریزش مو موثر باشند. اما مسئله این است که تا علت ریزش مو مشخص نباشد، استفاده از این مواد شاید خیلی کمک کننده نباشد. همه انسان‌ها دچار ریزش مو هستند. به طور طبیعى هر روز ۵٠ الی ١٠٠ عدد تار مو را از دست مى دهیم و بیشتر از این میزان در روز با توجه به حجم موها ریزش به حساب مى آید و به طور کلى مى توان ریزش مو را ناگهانى و در کوتاه مدت و گسترده و یا آن را آهسته و در طول سال‌ها مشاهده نمود.

در اینجا به بیان برخی از نکات جهت کاهش ریزش مو خواهیم پرداخت :

مصرف سبزیجات : سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه‌های تازه به مقدار زیاد استفاده کنید. به این منظور خوردن سبزیجاتی چون کرفس، جعفری، کاهو و اسفناج بیشتر توصیه می‌شود. گفتنی است اسفناج علاوه بر خاصیت تقویت‌کنندگی رنگدانه‌های مو، یک منبع غنی از آهن است که باعث تقویت استخوان‌ها، ناخن‌ها و موها می‌شود. اسفناج به تنهایی در بدن جذب پایینی دارد و باید برای اثرگذاری بیشتر همراه با آبلیمو و یا ماست مصرف شود.

کمبود آهن : خانم هایی که پریودهای سخت دارند یا غذاهای آهن‌دار مصرف نمی کنند ممکن است در خطر کمبود آهن قرار داشته باشند. کمبود آهن منجر به کم شدن سول های قرمز خونی می شود. گلبول های قرمز خون مسوول حمل اکسیژن و هموگولوبین هستند و انرژی لازم را به انسان می رسانند.کمبود آهن باعث خستگی مفرط، ضعف و رنگ پریدگی می شود. این بیماری ممکن است با سردرد، اختلال در تمرکز، دست و پای سرد و ریزش مو نیز همراه باشد. غذاهایی که حاوی آهن هستند همچون گوشت گوساله، ماهی، سبزیجات سبز، حبوبات و غلات زیادی مصرف کنید. این غذاها را به همراه غذاهایی که ویتامین c دارند مصرف کنید تا آهن آنها به خوبی جذب شوند. خانم ها به 18 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند و پس از یائسگی نیز به 8 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند. اگر قصد دارید از مکمل های آهن استفاده کنید حتما پیش از مصرف با پزشک خود هماهنگ کنید. برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از قرص های آهن استفاده کنید.

استرس خود را مدیریت کنید : برخی آقایان به خاطر ریزش مویی که دارند دچار استرس می شوند و این استرس مضاعف بر مشکلشان می افزاید. سطح بالای استرس می تواند باعث ایجاد شرایط ریزش موی بسیاری شود از جمله تلوژن افلوویوم (شرایطی که اساسا موها را از سر بیرون می کشد) تریکوتیلومانیا( شرایطی که یک مرد، موی خود را می کشد و از کف سر جدا می کند) و آلوپسی آره آتا (زمانی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند). بهترین کار این است، استرس خود را با ارزیابی مجدد نقاطی از زندگی که باعث این تنش ها می شود تحت کنترل در بیاورید. همچنین می توانید از تکنیک های ضداسترس مانند ورزش مرتب و نفس عمیق نیز استفاده کنید.

استفاده مناسب از ابزار‌های آرایشگری : اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، سعی کنید آن را در دمای پایین تنظیم کنید؛ چرا که گرمای زیاد باعث نابودی مو و ریشه آن می‌شود. اگر مجبور نیستید به هیچ وجه مو‌های خود را رنگ نکنید؛ چرا که مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها می‌توانند به بافت مو آسیب برسانند و به مرور زمان باعث نابودی آن‌ها شوند. اگر از ژل مو یا اسپری مو استفاده می‌کنید، قبل از خشک شدن مو‌ها آن‌ها را شانه کنید؛ چرا که وقتی مواد خشک شوند، مو‌ها اگر شانه بخورند شکننده‌تر می‌شوند و این کار می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی موها شود. پس از شستشوی سرتان بلافاصله مو‌های خیس‌تان را شانه نکنید؛ چرا که این کار می‌تواند باعث آسیب دیدگی آن‌ها شود. در هنگام شانه کردن سعی کنید از شانه‌هایی با دندانه‌های نرم‌تر استفاده کنید. از یاد نبرید که مو‌ها در حالت خیس آسیب پذیرتر هستند. نباید از یاد برد که برخی از مشکلات ریزش زود هنگام مو‌ها وراثتی و ژنتیکی است. در چنین شرایطی شما با پیاده سازی برخی اصول که در مطلب بالا ذکر شد، تنها می‌توانید زمان ریزش مو را کاهش دهید و این خود می‌تواند کمک فراوانی به موهای‌تان بکند.

نحوه ی شستشوی صحیح موهای سر : نحوه شستشوی موها نیز در سلامت مو و جلوگیری از ریزش غیر طبیعی جلوگیری می کند. نا اگاهی در این امر خود باعث ریزش مو می شود. می دانید که بعضی از سر ها چرب است و برخی خشک و گروهی نرمال می باشد و اگر کسی نحوه شستشویش را فرا گیرد و رعایت کند از ریزش غیر طبیعی مو هایش جلوگیری می شود.

عدم مصرف سیگار و الکل : این را همه می دانیم که سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند عواقب وحشتناکی برای بدنمان داشته باشند. اما شاید ندانید که این عادات می توانند روی موها نیز تاثیر بگذارند. تحقیقات بسیاری هستند که نشان داده اند سیگار و الکل، مکمل ریزش مو هستند. سیگار کشیدن به این دلیل می تواند باعث مشکل شود که روی جریان خون به سمت فولیکول های مو تاثیر می گذارد. نوشیدن الکل نیز باعث کاهش آب بدن و کاهش جذب مواد مغذی می شود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com