نشانه های مهم کم آبی بدن کدامند

نشانه های مهم کم آبی بدن کدامند

با تشکر از دانشمندان عزیز فکر می کنم همه ما می دانیم که دو-سوم بدن انسان را آب تشکیل می دهد! بر طبق مقاله مجله بیوشیمی ۷۳% مغز و قلب، ۸۳% شش ها، ۶۵% پوست و ۸۰% عضلات و کلیه ما را آب تشکیل می دهد!! حتی استخوان ها ما حاوی ۳۱% آب هستند. کم شدن آب به علت از دست دادن آب بدن است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که ما مقدار زیادی مایعات از دست می‌دهیم و به میزان کافی، آن مقدارِ از دست رفته را جبران نمی‌کنیم.کم شدن آب بدن برای برخی افراد خطرناک است. با این  همه چیز برای افراد حساس تر، به این سادگی ها نیست. به طور مثال درمیان برخی افراد سالخورده، احساس تشنگی کمتر بروز پیدا می‌کند و به همین علت میزان دریافت آبشان کافی نخواهد بود. شیرخواران، به طور طبیعی نمی‌توانند احساس تشنگی خود را به صورت واضح بیان کنند… و این در حالی است که آنها نیز در معرض خطر هستند. به همین علت است که شناسایی بسیار سریع نشانه های کم آبی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در اینجا می خواهیم با برخی از علائم کم آبی بیشتر آشنا شویم :

دهان خشک می شود : اگر همیشه تشنه تان است، احتمالا از مشکل «دهان خشک» رنج می برید. این بیماری زمانی بروز می کند که دهان به میزان کافی بزاق تولید نمی کند. مشکل دهان خشک علامتی است که نشان می دهد بدن تان با کمبود آب مواجه شده است. به عقیده ی متخصصان برای پیشگیری از این قبیل مشکلات لازم است که روزانه حدود دو لیتر معادل شش تا هشت لیوان آب بنوشید. در نتیجه بهتر است همیشه یک بطری آب دم دستتان باشد تا جرعه جرعه از آن بنوشید.

سردردهای مکرر : وقتی بدن کم آب می شود، سطح مایع احاطه کننده مغز کاهش می یابد. این مایع احاطه کننده، مغز را از ضربه و تکان حفظ می کند. کم آبی بدن همچنین موجب ایجاد اختلال در اکسیژن رسانی به مغز می شود. بر اساس نتایج پژوهشی که سال ۲۰۱۰ منتشر شد، کم آبی بدن یکی از مهم ترین دلایل سردردهای تنشی و میگرن است.

احساس خواب آلودگی و خستگی : اگر به اندازه کافی به بدن آب نرسانید ، بدن شروع به قرض گرفتن آب از خون می کند و در نتیجه میزان آب و اکسیژن در بدن کاهش می یابد و به مرور زمانی کوتاه آب در تمام بدن کاهش می یابد . کمبود اکسیژن یا همان آب در بدن بطور مستقیم می تواند باعث خستگی و خواب آلودگی شود و روز ه روز خسته و خسته تر خواهید شد.

کم ادراری یا ادرار کدر : کم ادراری با یک نام علمی به نام الیگوری شناخته می شود که وقتی رخ می دهد که جریان خون به کلیه ها به صورت درست صورت نمی گیرد. الیگوری بنا به تعریف برای بزرگسالانی است که در طی یک روز کمتر از ۴۰۰ میلی لیتر (۱٫۵ فنجان) ادرار تولید می کنند. این عارضه زمانی روی می دهد که جریان خون به علت کم آبی کاهش می یابد. تغییر رنگ در ادرار نیز می تواند نشانه دیگر کم آبی باشد. زرد کم رنگ، نشان دهنده آب رسانی کافی است ولی زرد پررنگ نشان دهنده کم آبی بیشتر است. ادرار بدون رنگ نشان دهنده این است که شما آب بیشتر از مورد نیاز بدن دریافت کرده اید.

درد مفاصل : غضروف ها در مفاصل با وجود آب است که نقش یک روان کننده را بازی می کنند. وقتی بدن کم آب می شود، غضروف ها آب کافی برای خیس بودن خود را ندارند و این باعث می شود تا حالت چروک خورده پیدا کنند. همین باعث می شود موقع حرکت مفاصل اصطکاک زیادی ایجاد شود که منجر به درد مفاصل خواهد شد.

خشک شدن چشم ها : چشم ها از اعضای حساس و آسیب پذیر بدن هستند و هر تغییر مهمی مانند دهیدراته شدن بدن تاثیر مستقیمی روی آنها دارد. اگر به اندازه ی کافی مایعات مصرف نکنید و بدن تان مرطوب نباشد، چشم ها نیز به میزان کافی اشک تولید نمی کنند. در نتیجه اگر چشم هایتان می سوزد و یا هر نوع احساس ناراحتی در چشم می کنید، بهتر است مصرف آب را بیشتر کنید، چون احتمال اینکه بدن تان دچار بی آبی شده باشد، زیاد است.

گرفتگی عضلات : هرچه دمای بدن بالاتر برود، گرفتگی عضلات نیز بیشتر می شود. به این ترتیب عضلات حرارت را در خود نگه می دارد. تغییرات در الکترولیت ها، تغییر در میزان سدیم و پتاسیم می تواند به گرفتگی عضلات منجر شود.

مشکلات گوارشی : اگر در طول روز به میزان کافی آب ننوشید ، حتما دچار مشکلاتی مهم در دستگاه گوارش خواهید شد چرا که بدون رطوبت کافی در بدن ، مقدار و تراکم مخاط در کاهش می یابد که این مشکل باعث خواهد شد که اسید معده به اندام های داخلی بدن آسیب برساند و همچنین سوزش در سر دل را نیز احساس خواهید کرد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com