موثرترین و بهترین روش های مطالعه کدامند

موثرترین و بهترین روش های مطالعه کدامند

بسیاری از دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه آورده شده است. دانستن راه و روش انجام یک کار می تواند ما را کیلومتر ها جلو بیاندازد. دانستن مقصد همیشه دغدغه اصلی نیست، بلکه در بسیاری موارد چگونگی رسیده با آن است که می تواند به ما کمک کند تا بدون دردسر به چیزی که میخواهیم برسیم. همین موضوع در مورد مطالعه و یادگیری هم صدق می کند. دانستن روش های مطالعه و یادگیری می تواند به ما کمک کند تا علاوه بر بالا بردن میزان بهره خود از زمانی که صرف مطالعه می کنیم، بتوانیم روش های جدیدی آشنا شویم که شاید استفاده از آنها به ما احساس راحتی بیشتری می دهد. برای رسیدن به یک روش صحیح درس خواندن اصول و راهکارهایی باید فراگرفته شود. درس خواندن با بعضی از شیوه‌هایی که اکنون بین دانش‌آموزان رایج است، جز وقت تلف کردن، ثمره دیگری ندارد. آنها باید بدانند درس خواندن هنری است که ظرافت‌ های خاص خود را دارد، در صورتی که این ظرافت ‌ها به کار گرفته شود، موفقیت حتمی است.

در اینجا به بیان برخی از موثرترین و بهترین روش های مطالعه خواهیم پرداخت :

مطالعه و انجام تکالیف گروهی : هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می‌باشد و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود.

مهارت خلاصه ‌نویسی : خلاصه به معنای مرور مطلبی که خوانده‌اید. در واقع بیان مجددی از نکات اصلی به زبان خود شما است. یک خلاصه نه ‌تنها باید شامل نکات اصلی باشد، بلکه باید بیان‌ کننده روابط میان نکات اصلی هم باشد. خلاصه باید از انسجام مناسبی برخوردار باشد، یعنی ارتباط منطقی بین جمله ‌ها وجود داشته باشد و به زبان خود فرد نوشته شود.

ورزش کردن : تاثیر ورزش بر سلامتی مغز و حافظه و سلامت روان ثابت شده است. مطالعات نشان می دهد که توانایی های ذهنی ما حتی با یک تمرین کوتاه افزایش می یابد، زیرا بدن ما اکسیژن و مواد مغذی را به مغز پمپاژ می کند. همچنین تحقیقات جدید پیشنهاد می کنند که بهترین ورزش یوگا و شناست که بهترین زمان انجام آنها اول صبح یا اول شب می باشد. برای یادگیری یوگا مدیتیشن کلیک کنید.

تمرکز حواس داشته باشید : تمرکز حواس یعنی به حداقل رساندن عوامل حواس‌پرتی. شاید بتوان گفت مطالعه، جدی‌ترین فعالیتی است که تمرکز در آن نقش اساسی و محوری دارد. شاید بارها حین مطالعه متوجه شده‌اید که فقط چشمانتان از روی عادت روی کلمات و خطوط می‌دود، بدون آن‌که حواستان به آن باشد. این موضوع ممکن است شما را خسته و کسل کرده و وقت زیادی را از شما گرفته یا اتفاق افتاده که گاهی به کلمه‌ای خیره و در افکار خود غوطه‌ور شده‌اید. اینها همه نشانه پرش ذهن و عدم تمرکز است.

خلاقيت و طرح شبكه ای مغز : اين روش بهترين شيوه براي يادگيری ، خصوصا فراگيری مطالب درسی است . در اين روش ، شما مطالب را ميخوانيد ؛ پس از درك حقيقی آنها نكات مهم را به زبان خودتان (و نه بصورت جملات كتابی) و بصورت كليدی يادداشت ميكنيد و سپس كلمات كليدی را بر روی طرح شبكه ای مغز می نويسيد (در واقع نوشته های خود را به بهترين شكل ممكن سازماندهی ميكنيد و نكات اصلی و فرعی را مشخص ميكنيد) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی كتاب ، فقط به طرح شبكه ای توليد شده مراجعه كرده و با ديدن كلمات كليدی نوشته شده بر روی طرح شبكه ای مغز ، آنها را خيلي سريع مرور كنيد. اين روش ، درصد موفقيت تحصيلی شما را تا حدود بسيار زيادی افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيار آسان ميكند و بازده مطالب را افزايش ميدهد.

استفاده از کلمات کلیدی : یکی روش مطالعه و به خاطرسپاری اطلاعات، لینک کردن و برقراری ارتباط یک کلمه با محیط اطراف است. این ارتباط می‌تواند شامل نحوه تلفظ کلمه یا تصویری از آن کلمه باشد که به ذهن ما خطور می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد این روش فقط و فقط برای یک مدت زمان محدود کارساز خواهد بود. این روش مثلاً برای یادگیری زبان خارجی و یا یادگیری نام مردم و مشاغل و یا اصطلاحات علمی مفید خواهد بود و نه بیشتر.

وضع نشستن به هنگام مطالعه : وضع نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است . نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود ، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد ؛ ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد ، بایدضمن مطالعه و در وقتهای استراحت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده ، مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود . مطالعه در حال دراز کشیدن برای چشم مناسب نیست چراکه روشنایی کتاب تامین نمی شود و خستگی زودتر فرا می رسد همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشمها می رسد .

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com