مهمترین خواص آب زرشک چیست

مهمترین خواص آب زرشک چیست

یکی از گیاهان دارویی پرمصرف، زرشک است. میوه های قرمز کوچک این گیاه در سفره های بیشتر مردم مورد استفاده قرار می گیرد. اما علاوه بر خواص عالی خود زرشک آب زرشک هم دارای خواص دارویی و مفید بسیاری برای بدن می باشد. میوه زرشک منبع غنی از ویتامین C، ویتامین B، تیامین، کاروتنوئیدهایی از جمله بتا کاروتن، لوتیئن و زاکسنتین و همچنین کروم، کبالت و روی می باشد.طبع زرشک سرد و خشک است. زرشک بومی مناطق نیمه گرمسیری مانند اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی بوده و چون زرشک تازه مزه ترشی دارد بیشتر به صورت خشک شده در غذاها یا به عنوان چای و دمنوش استفاده می شود. از مهمترین خواص آب زرشک می‌توان به کاهش قند خون، درمان بیماری‌های قلبی، طراوت پوست، پاکسازی کبد و … اشاره کرد. مصرف بیش اندازه زرشک و آب آن می‌تواند منجر به سقط جنین گردد.

حال با برخی از مزایای زرشک و آب زرشک بیشتر آشنا شویم :

لاغری و کاهش وزن : مطالعات نشان داده که زرشک یکی از بهترین میوه ها برای لاغری و کاهش وزن می باشد. مصرف زرشک و آب زرشک می تواند باعث افزایش چربی سوزی و در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

مدیریت قند خون : در مطالعه‌ای که در جولای 2012 منتشر شد گزارش شد که زرشک، در مقابل دیابت نوع 2 از بدن محافظت می‌کند. محققان این مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته بودند که به مدت نود روز برنامه غذایی حاوی زرشک و خار مریم مصرف کنند. نتایج نشان داد که تری گلیسیریدها و کلسترول لیپوپروتئین کم چگال (ال دی ال) و کلسترول کلی کاهش‌یافته و میزان انسولین ناشتا (بالاتر بودن مقدار انسولین ناشتا نشانه مقاومت به انسولین و دیابت است) و هموگلوبین گلیکوزیله ( آزمایش خونی که میزان قند خون متوسط فرد را به مدت دو تا سه ماه پیش از آزمایش نشان می‌دهد) نیز کاهش یافته بود. چنین نتیجه‌گیری شد که زرشک اگر با خار مریم مصرف شود به تثبیت سطح قند خون و درمان دیابت کمک می‌کند.

مفید در تقویت قلب : مطالعه‌ای که در Circulation Journal در سال ۲۰۱۲ منتشر شد گزارش کرد که بربامین (ترکیب فعال موجود در زرشک) از قلب در مقابل آسیب ایسکمی (کم‌خونی موضعی) و خون‌رسانی مجدد محافظت می‌کند (در این وضعیت به علت بازگشت جریان خون به بافت، پس از کمبود اکسیژن، آسیب بافتی اتفاق می‌افتد). بربامین این کار را با تنظیم غلظت یون‌های کلسیم داخل سلول‌ها و جلوگیری از فعالیت پروتئینی به نام کالپین ( calpain) که نقش بسیار مهمی در نارسایی قلب ایفا می‌کند، انجام می‌دهد. به علاوه در مطالعه‌ای که در Journal of Cardiovascular Pharmacology در سال ۲۰۱۱ منتشر شد مشخص شد که بربامین انقباض عضلات قلب را با افزایش حساسیت سلول‌ها به کلسیم (ماده معدنی که انقباض عضلات را تنظیم می‌کند) تقویت می‌کند.

پیشگیری از سرماخوردگی : به دلیل وجود ویتامین B فراوان در زرشک، این ماده غذایی می‌ تواند در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی داشته باشد. زرشک یک نوع میوه است و در گروه میوه‌جات قرار می‌گیرد. وی گفت: یکی از بهترین ترکیبات موجود در زرشک، ویتامین B فراوان است که در پیشگیری از سرماخوردگی نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسیدهای عالی فراوان در این میوه که سبب مزه ترش آن می‌ شوند می‌تواند در جذب آهن نقش بسزایی داشته باشد.

درمان کبد چرب : گیاه دارویی زرشک به تغذیه‌ی کبد کمک می‌کند و به این ترتیب در انجام درست عملکردهای کبد نقش مثبت دارد. شما می‌توانید این گیاه را هر روز به صورت مکمل‌های ۴۰۰ میلی‌گرمی مصرف کنید. این گیاه اگر بیش از دوز تعیین‌شده مصرف شود، سبب ایجاد سم و همچنین منجر به سقط جنین در زنان باردار می‌شود (زنان باردار باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند). بنابراین با ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید و آن را در دوز مناسب مصرف کنید.

درمان عفونت : زرشک برای آرام کردن التهاب و عفونت گوارشی، تنفسی، و دستگاه ادراری استفاده می‌شود. این داروی گیاهی برای رفع عفونت‌های قارچی پوست یا واژن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.انواع عفونتهایی که زرشک می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شود عبارت است از: عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده ای – روده ای، ریه ها، عفونتهای مخمری و اسهال.

مفید برای مشکلات پوستی : شاید بدانید که برخی از مشکلات پوستی وحشتناک و جدی مثل آکنه‌ها یا پسوریازیس– علاوه بر باکتری ها- درنتیجه عفونت‌های قارچی نیز به‌وجود می‌آیند. بنابراین، همواره می‌توانید پیش از آنکه این میکروب‌ها برای شما مشکلاتی را به‌وجود آورند، پوستتان را با زرشک درمان کنید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com