متداولترین علائم مصمومیت کبد کدامند

متداولترین علائم مصمومیت کبد کدامند

کبد یکی از اندام‌های داخلی بدن است که در سمت بالا و راست شکم قرار گرفته و قسمت بیشتر آن در پشت دنده‌ها واقع شده است. کبد وظیفه تولید مایع صفرا و ترشح آن به درون روده را بر عهده دارد تا صفرا در آنجا به هضم چربی‌های موجود در مواد غذایی کمک کند. علاوه بر آن، کبد به تصفیه خون و حذف مواد شیمیایی از آن کمک می‌کند. همچنین پروتئین‌هایی مانند آلبومین و نیز پروتئین‌های دیگری که مسئول انعقاد صحیح خون هستند را تولید می‌کند. مسمومیت کبدی، به معنای  التهاب کبدی ناشی از مواد شیمیایی است. بسیاری از مواد شیمیایی که خواسته یا ناخواسته استنشاق یا مصرف می‌شوند، می‌توانند اثرات سمی بر روی کبد داشته باشند. این مواد شیمیایی شامل داروها، حلال‌های صنعتی و آلاینده‌ها است. تقریبا” هر دارویی که قابل تصور باشد، در هر دوره زمانی می‌تواند به عنوان علت مسمومیت کبدی مشخص شود. این سموم گاهی اوقات می‌تواند باعث بیماری‌های مزمن کبدی و حتی سیروز کبدی شود، البته در صورتی که فرد بی‌وقفه در معرض آن‌ها قرار گیرد.

کبد به طور مداوم خون را فیلتر می کند مواد مغذی را پردازش می کند زباله ها را تخریب می کند و سموم را خنثی می کنند از جمله تولید مواد مختلفی که برای حمایت از زندگی ضروری است. با این حال، ظرفیت کبد برای خنثی کردن و از بین بردن مواد سمی محدود است. اگر این سموم در کبد تجمع پیدا کند می تواند باعث التهاب بافت کبدی (هپاتیت) شود. به همین دلیل است که به عنوان هپاتیت سمی تجویز می شود. سمیت کلی کبدی یک وضعیت نسبتاً شایع است که عمدتاً از سوء مصرف الکل ایجاد می شود. کبد مسئول پردازش الکل است که مصرف می شود. آنزیم های مختلفی در کبد وجود دارد که الکل را تجزیه می کند و یکی از محصولات جانبی استالدئید است. این ماده می تواند باعث آسیب و التهاب ارگان های مختلف داخلی شود. کبد مستعد ابتلا به این بیماری است زیرا از طریق فرآورده های الکل و استالدئید از درون کبد می باشد.

در اینجا چند نشانه یا علائم کبد سمی و ناسالم را مرور می کنیم :

زرد شدن رنگ پوست : تحقیقات پزشکی نشان می دهند که زردی یکی از اولین نشانه های مشکلات کبدی احتمالی است. هنگامی که زردی اتفاق می افتد، کبد شما نمی تواند خونتان را بدرستی از بیلی‌روبین ــ رنگ‌دانه‌ای در صفرا که بمنظور کمک به فرایندهای گوارشی در کبد شما تولید می شود ــ تصفیه کند. فکر می کنید اگر بیلی‌روبین بخوبی فیلتر نشود، چه اتفاقی می افتد؟ پوست و ناخنهای شما شروع به زرد شدن می کنند و این رنگ زرد، اول از همه روی کف دستها و پاهای شما به چشم خواهد آمد.

کم‌اشتهایی : تهوع، استفراغ، و/یا کم‌اشتهایی با بیماری کبدسمی در ارتباط هستند. در نتیجه‌ی تهوع، بیماران دارای کبدسمی ممکن است کاهش وزن را نیز تجربه کنند. لپتین هورمونی است که توسط بدن ترشح می‌شود تا باعث شود پس از خوردن احساس سیری کنید. بیماران دارای کبد چرب سطوح افزایش‌یافته‌ای از لپتین داشتند که می‌تواند کم‌اشتهایی‌شان را نیز توضیح دهد. مطالعه‌ای نشان داد این علائم به علاوه‌ی آزمایش خون برای ای‌اس‌تی (آسپارتات‌آمینوتراسنفراز، یک آنزیم خونی ویژه)، باید به عنوان ابزار تشخیص استئاتوهپاتیت غیرالکلی و متاسفانه، بیماری کبد چرب غیرالکلی استفاده شوند.

خستگی : وقتی شما بیمار می شوید، بدنتان با پیام رسانهای شیمیایی بنام سیتوکینها واکنش نشان می دهد. آنها پاسخ التهابی بدنتان را تنظیم می کنند و به نوبه خود منجر به بروز تعدادی از علائم فیزیکی می شوند که باعث می شود شما احساس بیماری کنید. افزایش سیتوکینها اغلب در بیماری کبد الکلی دیده می شود؛ یک نوع اصلی از مسمومیت کبد که در آن پاسخ ایمنی که سیتوکینها ایجاد می کنند، شامل از دست دادن اشتها، خستگی عمومی و کاهش انگیزه است. اگر احساس کمبود انرژی، خستگی یا بطور کلی احساس بیماری می کنید، ممکن است بعلت مسمومیت کبد باشد. لازم است رژیم غذاییتان را بهبود ببخشید و به کبدتان اجازه دهید که ترمیم شود. اگر در مراحل اولیه مسمومیت کبدی بتوانید رژیم غذاییتان را اصلاح کنید، کبدتان قادر خواهد بود خودش را ترمیم کند.

تورم در شکم یا پاها : تورم شک یا پاها یکی دیگر از علائم کبد سمی است. دیدن تورم در قسمت پایین پاها یا بادکردگی شکم می‌تواند نشانه‌ی کبدسمی پیشرفته باشد و باعث نگرانی شود. کبد ملتهب سبب تجمع مایعاتی می‌شود که کبدتان قادر نیست مانند زمانی که سالم بود، پردازش‌شان کند. این تورم به خاطر فشاری که به پوست و بافت‌های اطراف وارد می‌کند می‌تواند دردناک باشد. برای بیماران دارای اضافه وزن یا چاق، تورم می‌تواند توسط چربی شکم، پنهان شود و کبد سمی ممکن است از دید دکترها پنهان بماند. مطالعه‌ای نشان داد کودکان چاق توسط متخصصان اطفال به درستی برای بیماری کبدی معاینه نشده بودند، اگرچه عامل خطر اضافه وزن را داشتند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com