غذاهای مناسب برای زنان باردار کدامند

غذاهای مناسب برای زنان باردار کدامند

در دوران بارداری تغذیه و داشتن یک رژیم غذایی مناسب و خوب از مهم ترین عوامل برای رشد و سلامت مادر و جنین می باشد پس زنان باردار با رعایت برخی نکات در برنامه غذایی خود می توانند فرزندی سالم داشته باشند. ینکه مادر بخواهد سلامت خود را حفظ کرده و در عین خال به فکر جنینش نیز باشد کار بسیار دشواری است. مهم ترین موضوع در زمان بارداری ، داشتن رژیم غذایی مناسب است. اینکه برای دو نفر غذا بخورید کار ناراحت کننده ای است مخصوصا که اطلاعات متنوعی در این زمینه وجود دارند که آدم را گیج می کنند. شما در دوران بارداری‌تان به انرژی بیشتری‌ احتیاج دارید، بنابراین لازم است غذاهای مغذی مصرف کنید.

در اینجا به معرفی برخی از مواد غذایی مفید در دوران بارداری خواهیم پرداخت :

محصولا لبنی : در دوران بارداری، برای پاسخگویی به نیازهای جنینِ در حال رشد باید پروتئین و کلسیم اضافی مصرف کنید. محصولات لبنی حاوی انواع پروتئین با کیفیت بالا هستند. فرآورده‌های لبنی بهترین منبع غذایی تامین کلسیم هستند، مقادیر بالایی از فسفر، ویتامین‌های مختلف B، منیزیم و روی را فراهم می‌کنند. ماست، به خصوص ماست یونانی، به ویژه برای زنان باردار مفید است. این نوع ماست شامل کلسیم بیشتری نسبت انواع دیگر محصولات لبنی می‌باشد. برخی از انواع ماست نیز شامل باکتری‌های پروبیوتیک هستند، که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. افرادی که قادر به تحمل لاکتوز نیستند، ممکن است قادر به تحمل ماست، به خصوص ماست پروبیوتیک نیز نباشند. مصرف پروبیوتیک در دوران بارداری خطر ابتلا به عوارضی مانند فشار خون بالا بعلاوه‌ی پروتئین در ادرار، دیابت بارداری، عفونت واژن و آلرژی را کاهش می‌دهد.

سالمون : سالمون نه تنها سرشار از پروتئین است، بلکه منبع غنی امگا سه نیز هست. برخلاف دیگر ماهی ها، سالمون جیوه کمی در خود دارد. جیوه بر رشد سیستم عصبی جنین تاثیر منفی دارد. باید توجه داشته باشید در دوران بارداری فقط می توانید ماهی هایی که جیوه کمی دارند همچون تن ماهی، سالمون و پالاک مصرف کنید. البته این ماهی را نیز بیشتر از ۳۵۰ گرم در هفته نباید مصرف کرد زیرا ممکن است باعث تجمع جیوه در بدن شود.

تخم‌مرغ : بسیاری از زنان در زمان بارداری از گوشت بیزار می‌شوند. تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین است زیرا تمام آمینواسیدهای ضروری را که بدن شما به آن احتیاج دارد، فراهم می‌کند. هیچ چیزی بهتر از یک شام سریع شامل املت با سبزی و کمی پنیر نیست. اگر بوی پخت غذا به شما احساس بدی می‌دهد، تعدادی تخم‌مرغ آب‌پز در یخچال نگه‌دارید تا در این مواقع از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها را می‌توانید برای صبحانه یا میان وعده یا حتی در سالاد مصرف کنید.

نوشیدنی ها : همانطور که ذکر شد مصرف لبنیات در جذب کلسیم مفید است، در بین نوشیدنی های روزانه اضافه کردن موز یا انواع توت ها به شیر می تواند یک نوشیدنی غنی از کلسیم باشد. همچنین مصرف آب کرفس تازه که سرشار از ویتامین و فیبر است و همچنین اسفناج که سرشار از اهن است هم به مادران توصیه می شود.

میوه ها و سبزیجات : اضافه کردن مقدار زیادی میوه های مغذی و سبزیجات برگ سبز به رژیم غذایی زنان حامله به دلیل این که فاقد گلوتن هستند، بسیار مفید می باشد. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به یاد داشته باشید که مصرف سبزیجات برگ سبز در دوران بارداری، جذب آهن کافی در بدن زنان حامله را تضمین نموده و از بروز مشکل خطر کم خونی در بدن این افراد جلوگیری خواهد کرد. همچنین، مصرف میوه ها و سبزیجات، مواد مغذی ضروری بدن زنان حامله را جهت رشد جنین تامین نموده و از خطر کمبود تغذیه ای در دوران بارداری جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل، مادران باردار می توانند با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، اندازه رشد جنین داخل رحم خود را در طی نه ماه دوران بارداری متعادل نگه داشته و از تولد نوزادان کم وزن در حین تولد جلوگیری کنند.

گوشت کم چرب : گوشت گاو و مرغ منابع بسیار خوبی از پروتئین با کیفیت بالا هستند. علاوه بر این، گوشت گاو سرشار از آهن، کولین و دیگر ویتامین‌های گروهB است، که همه آنها در مقادیر بالاتر در دوران بارداری مورد نیاز است. آهن یک ماده معدنی ضروریست که توسط سلول‌های قرمز خون به عنوان بخشی از هموگلوبین استفاده می‌شود و نقش مهمی در انتقال اکسیژن به تمام سلول‌های بدن ایفا می‌کند. زنان باردار به آهن بیشتری نیاز دارند، زیرا حجم خون آن‌ها در حال افزایش است. این امر به ویژه در سه ماهه‌ی سوم مهم‌تر نیز می‌شود. سطح پایین آهن در اوایل و اواسط بارداری ممکن است موجب کم خونی و کمبود آهن شود که خطر زایمان زودرس و کم وزنی نوزاد در هنگام تولد را دو برابر می‌کند.‌

حبوبات : لوبیا سفید، عدس، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی، نخود و … سرشار از فیبر و پروتئین هستند. حتما می دانید مصرف پروتئین برای بارداری بسیار مفید و ضروری است. جالب است بدانید فیبر این مواد برای ماه های آخر بارداری بسیار مفید است زیرا در این دوره فعالیت معده و روده بسیار کم و کند می شود و خانم باردار در خطر یبوست یا هموروئید قرار دارد. فیبر حبوبات از بروز این دو بیماری جلوگیری می کند. در ضمن، حبوبات سرشار از مواد مغذی همچون آهن، کلسیم و زینک هستند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com