عوامل مهم خشکی چشم چیست

عوامل مهم خشکی چشم چیست

خشکی چشم وضعیتی شایع است و زمانی رخ میدهد که اشک ها قادر به چرب نمودن چشمان نباشند. اشک ها ممکن است به دلایل متفاوت ناکافی باشند به عنوان مثال، خشکی چشم ها ممکن است در صورتی رخ دهد که اشک کافی تولید نکنید، یا اشک هایی با کیفیت پایین تولید کنید. خشکی چشم حس ناخوشایندی به شما میدهد. اگر خشکی چشم داشته باشید، چشمان تان ممکن است سوزش یا خارش داشته باشند. شما ممکن است خشکی چشم را فقط در برخی مواقع تجربه کنید، مانند حضور در هواپیما یا در یک اتاق که مجهز به کولر است، در هنگام دوچرخه سواری یا پس از اینکه برای چندین ساعت به صفحه کامپیوتر نگاه کردید. درمان هایی برای خشکی چشم وجود دارد که میتوانند شما را از این مشکل نجات دهند. این درمان ها میتوانند شامل تغییراتی در شیوه زندگی و یا قطره های چشمی باشند. شما احتمالاً نیاز خواهید داشت تا به طور طولانی مدت از این اقدامات برای کنترل علائم خشکی چشم استفاده کنید.

در اینجا به بیان برخی نکات مهم در مورد علل و علائم خشکی چشم خواهیم پرداخت :

تولید کاهش یافته اشک : خشکی چشم زمانی رخ میدهد که شما قادر به تولید اشک کافی نباشید. اصطلاح پزشکی این حالت کراتوکنژکتیویت سیکا است. دلایل شایع تولید کاهش یافته اشک ،شامل موارد زیر میشوند، سالخوردگی، شرایط خاص پزشکی، از جمله دیابت، روماتوئید، آرتریت، وپوس، اسکلرودرما، سندروم شوگرن، اختلالات تیروئیدی، کمبود ویتامین A ، داروهای خاص شامل آنتی هیستامین ها، دکونژستان ها، درمان جایگزینی هورمون، ضد افسردگی ها ، و داروهای فشار خون ، آکنه ، پیشگیری از بارداری، بیماری پارکینسون، جراحی چشم لیزری، علائم قوی از خشکی چشم مرتبط با این فرآیند معمولاٌ آسیب موقت غدد اشکی ناشی از التهاب یا پرتودرمانی هستند.

آلرژی و خشکی چشم : آلرژی یکی از دلایل شایع دچار‌شدن به خشکی چشم است. اگر این نشانه را همراه با سرفه، خارش پوست یا خشکی آن تجربه می‌کنید یا نشانه‌های دیگر آلرژی، شما را آزار می‌دهند، به جای تلاش برای آب‌رسانی به چشم‌های‌تان، مشکل اصلی را حل کنید.

دود و خشکی چشم : دود و گرد و غبار، سرما یا گرمای شدید، می‌توانند زمینه را برای خشکی و سوزش چشم فراهم کنند. احتمالا شما در روزهای آلوده، بیشتر عوارض ناشی از خشکی چشم را تجربه می‌کنید و نیاز بیشتری به شست‌ و شوی چشم‌تان با آب تمیز و همچنین استفاده از قطره اشک مصنوعی خواهید داشت.

عدم عدم تعادل در ترکیب اشک : غشای اشک دارای سه لایه اصلی است، چربی، آب و مخاط. اشکال هر کدام از این لایه ها میتوانند موجب خشکی چشم شوند. به عنوان مثال، غشای چربی که از غدد کوچکی به لبه پلک های شما (غدد میبومین) تشکیل میشود، ممکن است مسدود شود. غدد میبومین مسدود شده، در افرادی که در اطراف پلک های خود التهاب دارند ، بلفاریت یا سایر اختلالات پوستی هستند، شایعتر است.

استفاده از موبایل و کامپیوتر و خشکی چشم : گوشی‌بازها و کسانی که زیاد به صفحه نمایش رایانه خیره می‌شوند، معمولا به عوارض ناشی از خشکی چشم هم دچار می‌شوند. قرمزشدن چشم‌ها و احساس واردشدن شی خارجی به آنها، از جمله عوارضی است که این افراد مدام از آن شکایت می‌کنند.

محیط اطراف : هوای محیط در ارتفاعات زیاد، در مناطق بیابانی و در هواپیما می تواند بسیار خشک باشد. هنگام گذراندن وقت در چنین محیطی، ممکن است مفید باشد که اغلب چشم ها را به مدت چند دقیقه در یک زمان برای کاهش میزان تبخیر اشک های خود بسته نگه دارید.

اختلال در غده تیروئید و خشکی چشم : کسانی که به اختلالات غده تیروئید دچار هستند، بیش از دیگران از خشکی چشم شکایت می‌کنند. پس همیشه این مشکل را بر گردن آلودگی هوا و کار زیاد نیندازید و در صورتی که مدام احساس خشکی چشم کردید، حتما با انجام آزمایش خون، فعالیت غده تیروئیدتان را بررسی کنید. اختلالات سیستم ایمنی بدن و مشکلات غددی، می‌توانند بر قدرت چشم‌های شما در ترشح اشک تاثیر بگذارند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com