عوارض و نشانه های مصرف زیاد پروتئین چیست

عوارض و نشانه های مصرف زیاد پروتئین چیست

هرچیزی که خوب و ضروری است در صورت مصرف بیش از اندازه میتواند مضر و خطرناک باشد پس سعی کنید در مصرف هر چیزی اعتدال را رعایت کنید. پروتئین از جمله مولوکول های اساسی بدن است که نقش مهمی در ساختار آن ایفا می کند.بسیاری از ورزشکاران برای عضله سازی از رژیم حاوی پروتئین استفاده میکنند . دریافت پروتئین بیش از حد بدون دریافت کربوهیدرات و چربی کافی می تواند بر نرخ چربی گیری بدن و همچنین افزایش مواد سمی داخل بدن بیافزاید حتی اگر این مورد هم پیش نیاید. باز پروتئین بیش از اندازه می تواند مثل یک سد بازدارنده در مقابل رشد عضلات عمل کند. تحقیقات پزشکی نشان می دهد مصرف بیش از حد پروتئین که بیش از ۳۰ درصد از کل کالری مصرفی روزانه را به خود اختصاص دهد، می تواند به بدن شما آسیب برساند. این بر خلاف چیزی است که مردم تصور می کنند. اغلب فکر می کنند خوردن پروتئین اضافی می تواند منجر به تولید عضله و یا افزایش توده عضله بشود این در حالی است که نه تنها پروتئین بیش از حد این کار در بدن انجام نمی دهد بلکه عوارضی نیز در پی دارد.

در اینجا با برخی از معایب این رژیم غذایی بیشتر آشنا می شویم :

بدنتان کم آب می شود : شاید در خلال این رژیم غذایی احساس کنید که وزن زیادی کم کرده‌اید، اما این را بدانید که بیشتر کاهش وزن شما به خاطر از دست دادن آب بدن است. این نکته به این معنی است که شما به محض قطع کردن رژیم غذایی‌تان در زمان کوتاهی وزن از دست‌داده‌تان را دوباره به‌دست خواهید آورد. به‌علاوه، انتخاب رژیم غذایی پر‌پروتئین به این معنی نیست که شما غذاها و مواد خوراکی سالم مصرف می‌کنید. پس، با انتخاب این رژیم تنها آب بدن‌تان را از دست می‌دهید و رژیم‌تان را که قطع کنید دوباره آن را به‌دست خواهید آورد.

دهان بوی بد می دهد : در برنامه غذایی که میزان کربوهیدرات کم شده و مصرف پروتئین و چربی بالا رفته، بدن ممکن است به حالت کتوز برود. در حالت کتوز بدن برای بدست آوردن سوخت به جای کربوهیدرات چربی می سوزاند. بوی بد دهان و سردرد از عوارض جانبی کتوز هستند. بزرگترین مشکل بالقوه استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین، این است که احتمال دارد به اندازه کافی فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی دریافت نکنید، همه این موارد در غلات، سبزیجات و میوه ها پیدا می شوند.

آسیب کلیوی می بینید : شاید اشاره به این نکته که مصرف بیش از اندازه پروتئین می تواند موجب آسیب کلیوی شود، شوک کننده باشد، اما علم به ما می گوید که رژیم های غذایی سرشار از پروتئین می توانند آسیب شدید کلیه ها را به همراه داشته باشند زیرا این اندام ها باید به طور مداوم سخت کار کنند تا نیتروژن خون را از بین ببرند. پروتئین اضافی در رژیم غذایی به معنای مواجهه با عوارض جانبی نیتروژنی بیشتر است. به طور معمول، بدن می تواند مقدار طبیعی از پروتئین را از طریق ادرار دفع کند، اما مصرف بیش از اندازه موجب شکل گیری استرس در کلیه ها برای خلاص شدن از شر نیتروژن اضافی می شود که در بلند مدت آسیب کلیوی را به همراه دارد.

می تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد : با تحقیق بر روی موش‌های آزمایشگاهی روشن شد که رژیم‌های پر پروتئین ، سطح هورمون رشد IGF-1 را افزایش می‌دهد. در تحقیقات انسانی هم یافت شده که هر کس IGF-1 بیشتری داشته باشد، به احتمال بیشتری بخاطر ابتلا به سرطان خواهد مرد. والتر لونگو، یکی از محققان و استاد زیست شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: زمانی که پروتئین زیاد مصرف کنید، این فاکتورهای رشد افزایش یافته و ما نشان داده‌ایم که آنها می‌توانند به سلول‌های معمولی کمک کنند که مثل سلول‌های سرطانی شوند و گسترش یابند. شاید این تحقیق ناگوار بنظر بیاید، اما اولین تحقیق این چنینی نیست. در یک آزمایش پزشکی دیگر، محققان، گروهی را که نه سیگار می‌کشیدند و نه الکل می‌نوشیدند، و حدود نیمی از آنها هم گیاهخوار بودند تحت نظر گرفتند. آنها دریافتند گیاهخواران آن مجموعه، به احتمال خیلی کمتری به سرطان مبتلا خواهند شد.

باعث تاثیر منفی روی اخلاق می شود : ممکن است قبل از خواب با همسرتان دعوا کرده باشید و یا به خاطر کار مهمی که در پیش دارید دچار اضطراب شده باشید اما اگر هر روز از دنده چپ بلند شوید ممکن است مصرف بیش از حد پروتئین مقصر باشد. وقتی مقدار زیادی پروتئین مصرف می کنیم معمولا کربوهیدرات دریافتی مان کم می شود. مغزمان بر اساس قند این کربوهیدرات ها است که درست کار می کند. پس باید چه کار کنید؟ راه حل ساده این است که وقتی مقدار زیادی کربوهیدرات را با پروتئین عوض کردیم برای بهبود خلق و خو این اختلاف را از بین ببریم. لازم نیست برای اینکه حالتان خوب شود حتما یک پیتزا را تا آخر بخورید. به جای این کار به سراغ کربوهیدرات های پیچیده مانند میوه، ماست، برنج قهوه ای و غلات کامل بروید.

خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد : در شرایطی که کلینیک مایو بر این مساله تاکید دارد که یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی و با کربوهیدارت های پیچیده کمتر به طور معمول موجب شکل گیری مشکلات سلامت در کوتاه مدت نمی شود، اما نسبت به دنبال کردن چنین رژیم غذایی در بلند مدت هشدار می دهد. کلینیک مایو به این نکته اشاره دارد که رژیم های غذایی سرشار از پروتئین که شامل گوشت قرمز و لبنیات پر چرب می شوند در بلند مدت می توانند خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com