علت های اصلی ریزش مو کدامند

علت های اصلی ریزش مو کدامند

موی شما اطلاعات زیادی در مورد سلامت و شخصیت شما بیان می کنند. موی بلند، کوتاه و یا براق بیش از آنچه تصور می شود برای خانم ها مهم است و برای بسیاری از خانم ها مو بیانگر شخصیت شماست. اما اگر موهای یک فرد شروع به ریزش کند، برای وی بسیار ناراحت کننده و خواهد بود. مردها به دلیل الگوی طاسی مردانه، بیشتر از زنان در معرض ریزش مو هستند اما نازک شدن و ریزش مو در زنان، متداول و هم چنین ناراحت کننده است. ممکن است دلایلش موقتی باشد.مانند:کمبود یک ویتامین. یا پیچیده تر، مانند مشکلی اساسی در سلامتی بدن باشد. در اکثر شرایط راه های زیادی برای درمان ریزش موی هم زنان و هم مردان وجود دارد اما همه چیز به دلیل آن بستگی دارد. ویتامین ها و عناصر معدنی و رژیم متعادل داشتن باعث می شود که تمام بدن و اعضای داخلی تمام کارهایی که بر عهده شان است را به خوبی انجام دهند. برخی اوقات ریزش مو در اثر عارضه جانبی برخی بیماری ها بوجود می آید و هنگامی که آن مشکل سلامتی برطرف شد، ریزش مو نیز خود به خود درمان می شود.

در اینجا به بیان برخی از موثرترین و مهمترین دلایل ریزش موی سر در افراد خواهیم پرداخت :

زایمان : ممکن است احساس کنید موهایتان در دوران بارداری بیشتر و پر پشت تر از قبل شده؛ شاید علت این است که سطح بالای هورمون ها از ریزش موهایی که در حالت استراحت هستند، جلوگیری می کنند. اما بعد از تولد نوزادتان همه چیز به حالت عادی برگشته و موهایی که در حالت استراحت بوده اند به سرعت ریزش پیدا می کنند. در این شرایط موهای زیادی در مدت کوتاهی ریزش پیدا می کنند. بازگشت میزان ریزش موها به حالت طبیعی پس از زایمان ممکن است 2 سال طول بکشد.

ریزش موی هورمونی : ریزش موی هورمونی موقع زمان تغییر هورمون ها ایجاد می شود. در شایع ترین شرایط، تبدیل هورمون تستوسترون به نوع کم تاثیرتر خود یعنی دی هیدرو تستوسترون یا همان DHT متهم ردیف اول است. در این شرایط DHT با حمله با فولیکول های مو فعالیت آنها را کم کرده و البته در بسیاری از موارد کلا آنها را از بین می برد. پس موها کم پشت و نازک می شوند و خیلی وقت ها رشد آنها به کلی متوقف می شود.

فشار جسمی : هر گونه ضربه ی فیزیکی مانند:جراحی، تصادف ماشین، بیماری شدید، و یا حتی آنفولانزا می تواند باعث ریزش موی موقتی شود ، این امر باعث تحریک گونه ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن نیز می شود. مو دارای یک چرخه ی عمر منظم است مرحله ی رشد، مرحله ی استراحت و مرحله ی ریزش. دکتر گلاشور متخصص پوست در نیویورک می گوید:«هنگامی اتفاق استرس زایی برای تان رخ می دهد، می تواند بر چرخه ی موی تان تأثیر بگذارد و مو را به مرحله ی ریزش سوق دهد.» ریزش مو معمولاً 3 تا 6 ماه پس از ضربه اتفاق می افتد.

مشکلات تیروئید : یکی از عوارض بیماری هاشیموتو و یا پرکاری تیروئید، ریزش مو به علت عدم تعادل هورمونی می باشد. هورمون ها، عملکردهای بدن از قبیل رشد موها را تنظیم می کنند. اگر درمان مناسب داشته باشید، هورمون ها دوباره به حال تعادل می رسند و رویش موها نیز مجددا شروع می شود. اما به ندرت پیش می آید که موی نازک تنها نشانه وجود یک مشکل تیروئیدی باشد. در صورت بروز مشکل تیروئیدی ممکن است دچار علائم دیگری مانند کاهش یا افزایش وزن، حساسیت به سرما یا گرما یا تغییر در ضربان قلب شوید.

کمبود مواد معدنی و ویتامین ها : مو به عنوان بافت نرم  بدن محسوب می شود و از لحاظ ساختار و ترکیب شبیه به پوست و سایر بافت های همبند می باشد. بافت های همبند برای ترمیم، رشد و حفظ سلامت خود نیازمند مواد مغذی از قبیل منیزیم، کلسیم، منگنز، روی و ویتامین های A, B, C, E، پروتئین و غیره می باشند. امروزه به دلیل تغذیه نادرست و کاهش کیفیت مواد غذایی(به دلیل افت کیفیت خاک مزارع، استفاده از هورمون ها برای پرورش میوه ها و پروار کردن طیور و دام ها) کمبود بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی در اکثر افراد دیده می شود. همچنین استرس، فعالیت های سنگین بدنی، روابط جنسی بیش از حد، مصرف الکل و استعمال دخانیات نیاز بدن به برخی از آن ها را افزایش می دهد. نکته بسیار مهم تشخیص این است که بدن دچار کمبود کدام مواد می باشد تا مکمل های مناسب و میزان مصرف مشخص گردد که برای این منظور انجام آزمایشات خون الزامی است. نیاز به یادآوری است مصرف بدون بررسی مکمل ها می تواند با نتیجه منفی همراه باشد.

کمبود آهن : فقر آهن -در صورت داشتن یا نداشتن آنمی- می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

ژنتیک و طاسی : جای تعجب نیست که ژنتیک، بزرگترین نقش را در ریزش موی جلو و بالای سر ایفا می‌کرد (اما بر ریزش موی دو طرف سر تاثیر زیادی نداشت). اگر ریزش مو در ژن‌های شما وجود داشته باشد، به احتمال بیشتری موهایتان را از دست می‌دهید.

فشارهای احساسی : فشار احساسی کمتر از فشار جسمی باعث ریزش مو می شود، اما ممکن است به عنوان مثال، هنگام طلاق، پس از مرگ عزیزان یا هنگام نگهداری از والدین بیمار و سن دار پیش بیاید ؛ با این وجود، اکثرا فشار احساسی باعث ریزش مو نمی شود، بلکه مشکلی که وجود دارد را ،تشدید می کند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com