علت نازک شدن موهای سر چیست

علت نازک شدن موهای سر چیست

بسیاری از جنبه‌ های زندگی ما از آنچه می ‌خوریم گرفته تا نحوه آرایش موها، بر استحکام الیاف مو اثر می ‌گذارند. موی سر هر روز در حال رشد و تکثیر است و موهای سالم به صورت 1 سانتیمتر رشد دارد که این رشد موها بستگی به افراد دارد اما می توان گفت که موهای افراد سالم بسته به ارث در حالت عادی اشان باید یک سانتیمتر رشد داشته باشد. از طرفی مانند عضلات و استخوان‌ ها، موها هم با بالا رفتن سن شکننده ‌تر و پراکنده‌ تر می‌ شوند که به معنی نیاز آن به مراقبت هدفمند خواهد بود. با این اوصاف، دلایل نازک شدن موهای سر را می توان از جنبه های مختلف بررسی نمود.

در اینجا به بیان برخی از مهمترین دلایل نازک شدن موهای سر خواهیم پرداخت :

پرو تئین : اولین علت این مورد را می توان نداشتن تغذیه صحیح دانست، بخصوص میزان پروتئین دریافتی در افراد باید به مقدار مناسبی باشد تا این پروتئین وارد دستگاه گوارش شده و تبدیل به آنزیم و تبدیل به ترکیبات قابل جذب که همان آمینو اسیدها هستند شده و تبدیل به پروتئین شود.

بیش از حد محصولات مربوط به مو را استفاده نکنید : وقتی نوبت به سرم ها، حجم دهنده ها و اسپری های مو می رسد، تنها مقدار کمی از آنها کلی به حساب می آید. استفاده بیش از حد از این محصولات، وزن موها را بالا می برد و موهای سر به نظر صاف می آیند. پس دقت کنید اگر درگیر نازک شدن موها هستید از این محصولات کمتر استفاده کنید.

استرس بیش از حد : بدن ما به استرس از راه‌ های متفاوتی واکنش نشان می‌ دهد. ریزش مو یکی از آن‌ هاست. استرس عاطفی می ‌تواند محرکی برای کاهش چشمگیر یا حتی توقف چرخه‌ عادی رشد مو باشد. درمان و کاهش استرس با کمک پزشک باعث می ‌شود به مرور زمان دوباره موهای شما رشد عادی پیدا کند. مانند استرس عاطفی، بدن ما به استرس فیزیکی مانند بیماری ‌ها، جراحات یا جراحی با ریزش مو واکنش نشان می‌ دهد. استرس فیزیکی اغلب با مصرف دارو همراه است و در نهایت خود آن گاه منجر به استرس عاطفی نیز می‌ شود. شما برای درمان نیاز به زمان دارید. بازسازی موهای شما پس از یک استرس فیزیکی تا حد زیادی به این بستگی دارد که بدن چگونه درمان شده و به حالت عادی برمی ‌گردد.

قرص‌های ضد بارداری : اگر شما هم از جمله زنانی هستید که به علت تغییرات هورمونی با ریزش یا نازک شدن مو مواجه شده‌اند، باید در مصرف قرص‌های ضد‌بارداری تجدید‌نظر کنید، چون این قرص‌ها موهای شما را تضعیف می‌کنند. قرص‌های حاوی آندروژن در افرادی که به آندروژن حساسیت دارند، باعث ریزش مو می‌شود.

افزایش سن : با افزایش سن، موهای کل بدن نازک و کم تراکم می شوند. تراکم موها و میزان رشد موها با افزایش سن کاهش می یابد. اگر والدین و یا پدربزرگ و مادربزرگ تان این مسئله را تجربه کرده اند، شما نیز به احتمال زیاد به همان سرنوشت دچار خواهید شد. از دست دادن موی دست ها و پاها مشکل جدی به حساب نمی آید، اما ریزش موهای سر بسیار آزاردهنده است. با پزشک پوست گفتگو کنید. داروی ماینوکسیدیل موضعی ممکن است کمک کند.

فقر روی : کمبود روی در بدن، از علل عمده ریزش مو و نازک شدن موها است. فقدان روی باعث تضعیف ریشه مو و شکنندگی آنها می‌شود و رشد موها را کند می‌کند. منابع غذایی روی شامل تخمه کدو، قارچ، سویا، جوانه گندم، سبوس گندم، کنجد، کاکائو، تخمه آفتابگردان، برنج، ذرت، نان سبوسدار (مثل نان سنگک)، جو، پنیر، حبوبات (مثل نخود، لوبیا و آجیل) مخصوصاً بادام و بادام زمینی، کره بادام زمینی، آرد سبوسدار و برنج قهوه‌ای است.

حمام بخار : آب داغ باعث از بین رفتن رطوبت تارهای مو می‌شود و خشکی و شکنندگی آنها را به دنبال خواهد داشت. مطمئنا دوست دارید که چربی طبیعی سر از موهایتان محافظت کند تا آسیب بیشتری به موهایتان وارد نشود. بنابراین بهتر است از حمام بخار خودداری کنید.

ژنتیک : متاسفانهDNA شما می‌تواند مقصر اصلی ریزش موهایتان باشد و در این رابطه شما کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. با وجودی که ریزش موی ارثی اغلب در مردان وجود دارد اما گاه در زنان نیز دیده می‌شود. اگر این مشکل را دارید در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مشکل خاصی در سلامت خود ندارید. سپس سعی کنید بهترین مراقبت را از موها و پوست سر خود داشته باشید تا مطمئن شوید موهایتان در بهترین شرایط رشد می‌کنند.

کم خونی : كم خوني بدن مي تواند موجب ضعف ريشه موها شود كه البته اين مشكل با مصرف مواد غذايي حاوي آهن به ويژه گوشت و ماهي و رعايت برخي از نكات كه توسط پزشك تجويز مي شود تا حد زيادي برطر مي شود.

پرتوهای آفتاب : حتی اگر از برنزه کردن منصرف شده باشید، باز هم احتمالش هست که موهای شما در معرض پرتوهای فرابنفش باشند. این پرتوها به تدریج استحکام و خاصیت ارتجاعی موهای شما را از بین می‌برند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طولانی مدت باعث تضعیف و شکستن تارهای مو می‌شود و ریزش مو را به دنبال دارد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com