علت ترک خوردن پوست پاشنه پا چیست

علت ترک خوردن پوست پاشنه پا چیست

یکی از مشکلاتی که در ناحیه پا رخ می دهد و بر زیبایی آن تاثیر می گذارد، ترک پا و به خصوص ترک پاشنه پا است. این مساله در خانم ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد. کف پا به دلایل متعددی ترک می خورد.یکی از علت های شایع آن، راه رفتن مداوم روی فرش، موکت و سطح های زبر است.افرادی که پا برهنه راه می روند بر اثر سایش کف پا دچار این مشکل می شوند. با گرم شدن هوا بهتر است پاها را از کفش های بسته در بیاورید و صندل بپوشید. اما پوشیدن صندل می تواند مشکلاتی ایجاد کند. ترک‌های عمیق پا حاصل خشکی زیاد پوست است و گاهی اگزما می‌تواند در این مشکل دخیل باشد. معمولا در دوران یائسگی ترک کف پا به دلیل ضخیم‌تر شدن پوست و دلایل هورمونی تشدید می‌شود. گاهی عفونت‌های باکتریایی و قارچی روی ترک پا سوار می‌شود که در بهبود دیرهنگام زخم نقش دارد. اگر دلیل ترک پا، بیماری‌ای مثل دیابت باشد، حتما باید نمونه بافتی و آزمایش‌های قارچی انجام و متخصص پوست آنها را بررسی کند.

برخی اوقات این ترک خوردگی به عمق پوست و بخش درمیس نیز نفوذ می کند و در این حالت پاشنه پا دردناک می شود. از آن جایی که پوست ناحیه پاشنه پا حساس و خشک است، در بسیاری از مواقع این ترک ها عمقی می شوند. هم چنین وجود پاشنه های ترک خورده نشان دهنده کمبود آهن و اسیدهای چرب امگا3 است. ترک خوردن پوست در بسیاری از نقاط بدن دیده می شود، اما معمولا پاشنه و کنار کف پا نقاطی هستند که بیشتر مستعد ترک خوردگی اند. در ترک کف پا که بیشتر به دلیل خشکی پوست به وجود می آید، شکافی در سطح پوست ایجاد می شود که اغلب بسیار دردناک است. برخی از او قات این ترک خوردگی به عمق پو ست نیز نفوذ می کند و در این حالت پا شنه پا دردناک می شود . در زمانی که پو ست نا حیه پاشنه پا حساس و خشک است ، بسیاری از این تر کها عمقی می شو ند .همچنین از آنجا که خشکی هوا باعث افزایش خشکی پوست می شود، این خشکی عامل مستعد کننده بروز ترک در کف پا خواهد بود . معمولا مشکلات مربوط به پاها، ترک پاشنه پا، میخچه و سایر بیماری‌ها نادیده گرفته می‌شوند؛ در حالی که به راحتی می‌توان آنها را درمان کرد. ترک پا معمولاً عارضه‌ای بدون درد است؛ مگر آنکه این ترک‌ها عمیق‌تر شوند و به بخش میانی پوست سرایت کنند که این حالت علاوه بر دردناک بودن، دچار خونریزی نیز می‌شوند. در چنین مواقعی خطری که فرد را تهدید می‌کند، عفونت نواحی ترک‌خورده است. افراد مبتلا به دیابت و همچنین ضعف سیستم دفاعی بدن در اثر کهولت سن و بیماری، منجر به ترک‌های شدید پا می‌شوند.

با برخی از دلایل این مشکل بیشتر آشنا شویم :

کفش‌های پاشنه بلند : یکی از دلایل اصلی ترک‌خوردن پاشنه‌ی پا، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند است. طبق گفته‌ی ePodiatry.com، پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند باعث افزایش پاشنه‌ی پا می‌شود؛ عاملی که به نوبه‌ی خود فشار اضافی بر روی پاشنه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بیشتر در معرض ترک‌خوردن باشد. بنابراین از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و نازک اجتناب کنید. همچنین کفش‌های نامناسب باعث آسیب‌پذیر و ضعیف‌شدن پای شما می‌شوند. همیشه کفش‌های مناسب را برای نوع پاهای خود خریداری کنید تا پاهایتان در آن‌ها احساس راحتی کنند.

نازک شدن پوست : از بین رفتن انعطاف پذیری پوست و نازک شدن سطح آن (به خصوص با بالا رفتن سن) یکی دیگر از عوامل ترک خوردن پاشنه هاست.

بیماری قارچی : ضایعات قارچی یکی دیگر از بیماری هایی است که ممکن است با مشکل ترک و پاشنه پا اشتباه گرفته شود. این بیماری بیشتر در سنین بالا و افراد مسن دیده می شود. در نگاه اول ممکن است فرد فکر کند به مشکل خشکی پوست ساده دچار شده است، اما اگر ترک ها با پوسته ریزی های چشمگیر همراه باشد و علاوه بر کف پا ناخن و اطراف ناخن را هم درگیر کند، آن زمان است که باید به بیماری قارچ پایی مشکوک شد. در این مواقع یک بررسی آزمایشگاهی برای کشف علت انجام می شود و اگر بیماری قارچی تایید شود، آن وقت داروهای مناسب تجویز می شود و بعد از مصرف طی مدت کوتاهی فرد بهبود پیدا می کند.

اگزمای پوستی : اگزمای پوستی در بعضی مواقع ممکن است باعث به وجود آمدن ترک در کف پا شوند. اما در صورت وجود اگزما ابتدا باید علت اصلی ریشه یابی شود و بعد از به دست آوردن نتیجه درمان درست را به کار برد. البته یکی از علت های ایجاد اگزما می تواند ناشی از شغل فرد باشد. مثلا افرادی که پاهای شان دائما داخل مواد شیمیایی قرار دارد، در این مواقع باید پاها از این مواد دور نگه داشته شوند.

چاقی : اگر اضافه‌وزن دارید، ایستادن می‌تواند فشار بیشتری بر روی پای شما ایجاد کند. چاقی، فشار طبیعی روی پاشنه‌ی پا را افزایش می‌دهد و اگر پوست انعطاف‌پذیر ندارید باعث افزایش فشار و ایجاد ترک می‌شود. هزینه برای خرید کفش مناسب باعث جلوگیری از فشار و آسیب خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از گسترش پاشنه به طرفین، از قالب‌ها و پدهای محافظ پاشنه استفاده کنید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com