صدای مفصل به چه معنا است

صدای مفصل به چه معنا است

زانو درد بنا به دلایل مختلف ممکن است ایجاد شود؛ از کهولت سن گرفته تا راه رفتن‌ها و نشستن‌های غیر اصولی. اما گاهی این درد در زانو با صدا همراه است. در این صورت نیاز است که درد زانو همراه با بررسی بیشتری باشد. گاهی اوقات شنیدن صدا از زانو همراه با زانو درد است و در موارد دیگری هیچ نشانه یا علامت دیگری همراه با صدا دادن زانو مشاهده نمی شود، در این موارد ممکن است در مواقعی علت صدای زانو به این دلیل باشد که برخی از قسمت های مفصل زانو به درستی در جای خود حرکت نمی کنند و به سایر قسمت های پا فشار وارد می شود و از آن ها در انجام حرکت استفاده می شود. در داخل مفصل مایعی وجود دارد که باعث حرکت آسان‌تر استخوان‌های مجاور هم می‌شود. در این مایع گذشته از مواد مختلف گازهای گوناگونی نیز وجود دارند. افزایش حجم مفصل که با کشش به طور مثال انگشت ایجاد می شود موجب کاهش فشار داخل مفصل شده، و این امر یک حالت مکش و خلاً را در داخل مفصل ایجاد می کند. کاهش فشار و حالت مکش باعث می شوند که گاز‌های محلول در مایع مفصل به صورت حباب در‌آیند. ترکیدن این حباب ها باعث ایجاد صدا و آرامش شخص می شود.

در اینجا برخی از عللی را که موجب صدا دادن مفاصل می شود بیان خواهیم کرد :

پارگی غضروف یا مینیسک: پارگی مینیسک که یک غضروف خاص در مفصل است می تواند باعث صدا دادن و تق تق زانو شود. هنگامی که مینیسک پاره می‌شود، بخش‌های کوچکی از آن ممکن است در مفصل زانو گیر کند و به این ترتیب حرکت زانو باعث صدا دادن آن می‌شود. در این شرایط درد زانو و صدا دادن آن بطور مکرر احساس شده و قطع می‌شود و این شرایط در تمام زمان‌هایی که بخش پاره شده در اطراف مفصل حرکت می‌کند، احساس می شود.

آسیب و پارگی رباط : پارگی رباط های زانو شایع ترین علت صدا دادن زانو در هنگام آسیب وارد شدن به زانو است و شخص درهنگام وارد شدن آسیب احساس می کند صدایی در زانوی خود شنیده است . به خصوص در هنگام بروز آسیب ها و پارگی رباط صلیبی قدامی زانو ، صدای تق تق زانو شنیده می شود. همچنین ممکن است بعد از پارگی رباط زانو نیز باز هم زانو صدا بدهد چرا که به علت وارد شدن آسیب به زانو ، حرکت مفصل زانو به حالت عادی و نرمال انجام نمی شود.

آرتروز : بر طبق گفته بنیاد آرتروز، حدود ۲۷ میلیون آمریکایی به آرتروز مبتلا هستند. این نوع از آرتروز عمدتاً افراد بالای ۶۵ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آرتروز اغلب مفاصلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که مانند مفاصل دست بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع آرتروز مفاصل تحمل‌کننده وزن ازجمله زانو و ران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به‌آرامی سبب فروپاشی غضروفی‌های بالش­ مانند مفصل شده و التهاب و درد ایجاد می‌کنند. باگذشت زمان، غضروف از بین رفته و استخوان‌ها بر روی یکدیگر ساییده می‌شوند. کرپیتوسی که با درد همراه است معمولاً توسط آرتروز ایجاد می‌شود.

کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو : استفاده بیش از حد از زانو و فشار آوردن به آن می تواند موجب صدا دادن زانو شود . در این حالت کشکک زانو به درستی در جای خود در مفصل زانو حرکت نمی کند و ممکن است این امر موجب ایجاد صدایی در زانو هنگام حرکت شود . این عارضه شایع ترین دلیل صدا دادت زانو در میان ورزشکارانی است که بدون وارد شدن آسیب ناگهانی ، زانویشان صدا می دهد.

مشکلات لیگامان : رباط‌ها یا لیگامان‌های رشته‌های ضخیمی است که باعث استحکام مفصل شده است. چندین نوع مختلف لیگامان در مفصل زانو وجود دارد که شامل لیگامان کاسه زانو، لیگامان‌های جانبی، لیگامان‌های متقاطع صلیبی (جلویی، پشتی ومیانی) است. این لیگامان‌ها می‌توانند دچار کشیدگی و پارگی شوند، زمانی‌که این لیگامان‌ها دچارآسیب‌دیدگی می‌شوند، زانو استحکام خود را از دست می‌دهد. آسیب‌دیدگی لیگامان‌ها باعث کشیده شدن غیر طبیعی استخوان‌ها روی یکدیگر می‌شود و در صورتی که چندین مفصل به صورت همزمان پاره شوند باعث جابه جایی و صدا دادن زانو می‌شود.

وزرش در جلوگیری و بهبودی درد های مفصلی بخصوص زانو حرف اول را می زند لازم به ذکر است خیلی از مردم می پندارند که چون درگیر عارضه های مفصلی هستند نباید مفاصل خود را حرکت دهند ،خیر اینگونه نیست و با این کار حتی باعث نا مساعد شدن اوضاع نیز می شوند و بسیار توصیه می شود افراد روزانه در سطح کاملا صاف حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند داشته باشند و اکیدا در سطح شیب دار(سربالایی و سرپایینی) پیاده روی نکنند. در ارتباط با مصرف قرص‌های غضروف‌ساز، ضد آرتروز که توسط کانال های مجازی و ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود به جرات می توان گفت بسیاری از این داروها مشکل بیمار را رفع نکرده و تنها سبب زیان مالی و مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن می شود علاوه بر آن مصرف خودسرانه دارو باعث پیدایش بیماری های جدی تر در افراد می شود. همچنین طی مطالعات انجام شده تاکنون مستندات کافی برای اینکه اثبات کند این داروها می تواند غضروف ساز باشد و یا غضروف تخریب شده را ترمیم کنند پیدا نشده است. در صورتی که زانوی شما بدون این که احساس دردی داشته باشید صدا می دهد ، زانوی شما به احتمال زیاد سالم است و نیازی به درمان تق تق زانو نیست ، اما با این حال توصیه می شود که در ملاقات بعدی که با پزشک خود دارید این موضوع را حتما با او در میان بگذارید. اما در صورتی که صدا دادن زانو همراه با علائم دیگری مانند درد یا تورم است لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com