شیوه ها و روش های افزایش خلاقیت کدامند

شیوه ها و روش های افزایش خلاقیت کدامند

خلاقیت، عموماً به‌صورت فرآیند تولید چیزی جدید و ارزشمند، تعریف می‌شود. مهارت یافتن راه‌حل‌های جدید برای مشکلات، یکی دیگر از تعاریف خلاقیت است. این مهارت محدود به هنرمندان، نوازندگان و نویسندگان نیست بلکه یک مهارت مفید برای افراد در همه‌ی جنبه‌های زندگی است. گاهی اوقات فکر می کنیم فقط یک سری افراد خیلی خاص دارای خلاقیت هستند. اگر شما یکی از این افراد نیستید این به معنی محکومیت شما به یک زندگی عادی نیست.خلاقیت درست مثل ماهیچه می ماند و می توان با کمی تلاش و سخت کوشی آن را تقویت کرد. به خاطر بسپارید که خلاقیت یک فرآیند غیرفعال نیست. نمی توان عقب نشست و منتظر الهام یود. این کار انگیزه را از شما گرفته و دلسردتان می کند. باید به دنبال روش هایی برای تقویت خلاقیت باشید. توانایی روبرو شدن با چالش ها به روش های مختلف، حاصل داشتن هوش خلاق است. زمانیکه کودکان خلاقیت را در خود پرورش میدهند، یاد میگیرند به غرایز و توانایی های منحصر به فرد خود اعتماد کنند. آنها نگرش مثبنی به روند حل مساله پیدا میکنند.  کودکان خلاق در بزرگسالی تبدیل به انسان هایی متکی به نفس و کاردان میشوند. و به همان اندازه از بسیاری از لذات زندگی استفاده میکنند.

در اینجا به بیان برخی از روش ها و شیوه های افزایش خلاقیت در افراد خواهیم پرداخت :

کنجکاو باشید : یکی از روش‌های رایج برای ایجاد خلاقیت کنجکاوی است. تابه‌حال به کودکان و میزان کنجکاوی آن‌ها دقت کرده‌اید؟ ازآنجاکه بچه‌ها به دنبال یادگیری و شناخت دنیای پیرامون خود هستند، به‌طور مکرر سؤال می‌پرسند و برای شنیدن پاسخ‌ها اشتیاق دارند. آن‌ها می‌خواهند به معنای واقعی کلمه همه‌چیز را بدانند. خلاقیت برای کودکان امری طبیعی بوده و تا سنین مشخصی سیر افزایشی دارد. این تشنگی برای دانش به همراه رشد سنی کم‌کم ناپدید می‌شود، اما می‌توان با فعال نگه‌داشتن حس کنجکاوی از این نابودی جلوگیری کرد. بنابراین زمانی که در مورد چیزی کنجکاو هستید، به خودتان پاداش دهید. کنجکاوی فرصتی برای کشف موضوعات جدید و نوآورانه است.

به خودتان پاداش بدهید : پاداش دادن به برخی فعالیت ها نتیجه معکوس می دهد و انگیزه را از بین می برد و پدیده توجیه افراطی بوجودمی آید. بنابراین وقتی به خلاقیت ها و افکار خلاق پاداش می دهیم نتیجه معکوس می دهد. با این حال برخی محققان دریافتند هنگامی که به کودکان برای نقاشی های خلاقانه قول پاداش می دهند خلاقیت بیشتری از خود نشان می دهند. پس برای این که خودتان را تشویق کنید به خودتان در ازای خلاقیت های قول پاداش بدهید. فقط مراقب باشید که در این کار افراط نکنید زیرا انگیزه و خلاقیت را از شما می گیرد.

توهم خلاق : خیلی اوقات آنچه را که فکر می کنیم واقعیت است، واقعیت نیست. واقعیت ها با پنج حس انسان درک می شوند. چیزهایی که چشم می بیند و طوری که مغز آن را تفسیر می کند باعث این خطا می شود. چشم می بیند، اما وظیفه ی ذهن چیز دیگری است. کار ذهن مرتب کردن، دسته بندی و قابل فهم کردن جرقه هایی است که پس از دیدن، مغز آن را ایجاد می کند بنابراین تصاویری که در ذهن است، کپی مستقیم اشیاء نیست بلکه کدهای خلاصه ای است که از طریق شبکه ی عصبی مغز می رسد. منظور و هدف این تکنیک این است که شما بتوانید با قدرت توهم بعضی از اوقات با خطاهای عمدی طور دیگری به مسائل نگاه کرده تا بدین وسیله اصل و واقعیت موضوع را دریابید. این سعی باعث می شود مقداری اطلاعات از شکاف های موجود در بافت های عصبی، آزاد شده و به وسیله پیوند با اطلاعات قبلی، الگوی ذهنی جدیدی ساخته شود و یا موضوع از الگوی ذهنی قبلی به الگوی دیگری انتقال یابد.

تلاش برای ارتباط : به منظور گسترش ایده های خلاق، باید به برقراری ارتباط ایده ها پرداخت. این امر می تواند به صورت نوشتاری صورت پذیرد; زیرا زبان نوشتاری در طول زمان باقی می ماند و می تواند با ارزیابی شدیدتری موردنظر قرار گیرد. از سوی دیگر، قرار دادن ایده ها در معرض و دسترس دیگران به ما فرصت می دهد تا مجدداً به آن ها نظر بیندازیم و دقایقی آن ها را ارزیابی کنیم. امر ارزیابی سبب می شود تا ایده هایمان را روشن تر و مشخص تر تعریف کنیم.

ایده هایتان را آزمایش کنید : اعتبار هر ایده یا رویکردی که به ذهنتان رسیده است را مورد آزمایش قرار دهید. چون بسیاری از ایده ها برای ارائه فاکتورهای قابل قبولی ندارند و نمی توانند اجرایی شوند. همچنین ممکن است بسیاری از آن ها به دلیل شرایط محیطی، اجتماعی و… قابلیت پیاده سازی نداشته باشند. پس ایده های قابل اجرا را از سایر ایده ها متمایز می کنید. این کار امکان سنجی ایده نام دارد و به شما کمک می کند که در آینده بتوانید ایده های اجرایی و قابل قبولی را ارائه دهید.

پذیرای ریسک باشید : هنگامی‌که به تقویت مهارت‌های خلاقانه خود می‌پردازد، تلاش‌های شما ممکن است هر بار به موفقیت منجر نشود، شما در حین پرورش استعدادهای خلاقانه‌ی خود مهارت‌هایی را ایجاد می‌کنید که به شما در آینده کمک خواهند کرد. پس ریسک عدم موفقیت در دفعات متعدد را پذیرفته و ناامید نشوید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com