روش های مناسب جهت درمان آرتروز کدامند

روش های مناسب جهت درمان آرتروز کدامند

آرتروز یکی از شایع ترین بیماری های خود ایمنی است. این بیماری تا 1.3 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد که در این میان، بانوان سهم بیشتری به خود اختصاص می دهند. آرتروز یا آرتریت روماتوئید ساختار و عملکرد غضروف های بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. غشایی به نام سینوویوم فضا و مایع برای روانکاری و حرکت غضروف ها را ایجاد می کند. در آرتریت روماتوئید، سیستم امینی به سینوویوم حمله می کند و این شرایط به یک واکنش ایمنی التهابی منجر می شود که موجب شکل گیری درد، تغییر شکل مفصل و ناتوانی می شود. رژیم غذایی می تواند درمان های سنتی برای آرتروز را تحت تاثیر قرار دهد.

در اینجا به معرفی برخی از روش های موثر در درمان آرتروز خواهیم پرداخت :

آب درمانی : طبق دستورالعمل‌ها و توصیه‌های کالج آمریکایی روماتولوژی درباره‌ی آرتروز، انجام تمرینات آبی می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای درمان آرتروز باشد. به گفته‌ی پزشکان، برخی افراد آن‌چنان دچار درد هستند که نمی‌توانند ورزش‌های معمول را انجام دهند؛ ولی ورزش‌های آبی به بیماران کمک می‌کنند بدون اعمال استرس بیش از اندازه‌ بر مفاصل تحمل کننده‌ی وزن بدن، بتوانند فعالیت بدنی داشته باشند. طبق توصیه‌ی بنیاد آرتروز در ایالات متحده، یک برنامه‌ی ورزشی در استخر آب گرم تهیه کنید که بتوانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید؛ ابتدا در قسمت کم عمق و بدون تجهیزات خاص، و سپس با گذشت زمان به صورت پیشرفته آن را ادامه دهید.

خوردن کلم بروکلی : مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد که کلم بروکلی از بروز آرتروز و تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کند و رژیم ٢ هفته‌ای آن در درمان این عارضه‌ها موثر است. یک آنزیم در بدن وجود دارد که باعث تخریب غضروف‌ها می‌شود؛ کلم بروکلی مانع تأثیر مخرب این آنزیم می‌شود. در این آزمایش، ٢٠ داوطلبی که برای عمل زانو درنظر گرفته شده بودند، قبل از عمل جراحی به مدت ٢ هفته از رژیمی استفاده کردند که در آن مصرف روزانه ١٠٠ گرم بروکلی توصیه شده بود. پس از ٢ هفته نتایج کاملا شگفت‌انگیز بود چراکه ‌درصد قابل‌توجهی از بیماری بهبود یافته بود. مدیر این پروژه تحقیقاتی به بیماران مبتلا به آرتروز توصیه کرد از رژیمی استفاده کنند که در آن مقدار بالایی از کلم بروکلی گنجانده شده باشد.

ورزش : ورزش زانو برای درمان آرتروز زانو بسیار مفید است: عضله های قوی پا از زانو حمایت می کنند و ضربه را پیش از رسیدن به زانو جذب می کنند. ورزش دادن عضله های چهارسر گردش خون را در مفصل زانو افزایش می دهد و براساس یافته های پژوهش های انجام شده، تغییرات زیست شیمیایی سودمند در مایع مفصلی زانو را بر می انگیزد و خاصیت لغزندگی و روان کنندگی حرکت آن را بهبود می بخشد. از این گذشته ورزش کردن دامنه حرکتی زانو را افزایش می دهد. با این وجود، نرمش هایی که منجر به کشش بیش از اندازه عضله های چهارسر می شوند برای آن دسته از بیماران مبتلا به آرتروز زانو که دچار انحراف زانو هستند، می توانند مضر باشند و به وخامت شرایط شان بیانجامد. پزشک معالج یا دکتر فیزیوتراپی با توجه به وضعیت زانو راهنمایی های لازم را درباره انتخاب نرمش مناسب ارائه می دهد.

ماساژ : ماساژ با روغن خردل برای درمان آرتریت ( آرتروز ) و التهاب بسیار مناسب می باشد . روغن به عنوان پماد طبیعی عمل می کند و جریان خون را تحریک می کند . مقداری روغن خردل را گرم کنید و اگر تورم هم وجود داشته باشد می توانید مقدار مساوی روغن خردل را با آب پیاز مخلوط کنید و سپس بر روی مفصل خود بمالید و سپس دور مفصل خود پلاستیک فریزر و یا پارچه ای تمیز بپیچید ، برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید این کار را قبل از به خواب رفتن انجام دهید. همچنین می توانید مقدار کمی روغن اوکالیپتوس را بر روی مفصل خود ماساژ دهید و روی آن را بپوشانید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی : آرتروز بیماری مفاصل است و یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم مشکل غضروف‌هاست. در واقع این بیماری متابولیسم استخوانی را به هم می‌زند. برای همین هم باید هر آنچه باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود را عزیز دانست. برای کسی که با مشکل آرتروز مواجه است کلسیم ارزش بالایی دارد. زمانی که کلسیم با ویتامین C همراه می‌شود می‌تواند دردهای آرتروز زانو و پا را تسکین دهد. برای این کار می‌توانید مکمل مصرف کنید. البته با مشورت با پزشکتان. توجه داشته باشید برای جذب حداکثری کلسیم حتماً لازم نیست که به میزان زیادی شیر و محصولات لبنی پر چرب میل کنید. بدون شک ماست و پنیر به خصوص پنیر تهیه شده از شیر بز می‌تواند کمک کننده باشد. اما با این حال ماهی ساردین، بادام، کشمش، خانواده‌ی کلم‌ها مانند کلم بروکسل، بروکلی، کلم چینی، کلم برگ و غیره و برخی از آب‌های معدنی نیز منبع کلسیم هستند. نکته‌ی قوت این مواد غذایی در این است که بر خلاف شیر علاوه بر کلسیم حاوی مواد مغذی دیگری هستند که برای بدن مفید است. به عنوان مثال باید بدانید که 100 گرم کلم چینی به اندازه‌ی یک لیوان شیر کلسیم دارد. اما همین 100 گرم کلم حاوی آنتی‌اکسیدان‌ نیز می‌باشد. برای تسکین درد مفاصل باید علاوه بر جذب کلسیم و ویتامین C به فکر تأمین پتاسیم مورد نیاز بدنتان نیز باشید. پتاسیم به میزان قابل توجهی در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. باید بدانید که این ماده‌ی معدنی جلوی از بین رفتن کلسیم را می‌گیرد و حالت اسیدی بدن را خنثی می‌کند. ویتامین D و ویتامین K نیز به جذب و حفظ کلسیم در استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com