راه کارهای مناسب جهت افزایش قد چیست

راه کارهای مناسب جهت افزایش قد چیست

وقتی قد بلندی بخشی از زیبایی و جذابیت می شود،خیلی‌‌ها برای چند سانتی‌‌متر بلندتر شدن حاضرند کفش‌‌های پاشنه 10 ‌سانتی ‌بپوشند و از انواع ماساژورهای کف ‌پا استفاده کنند و حتی گاهی استخوان پای ‌شان را با جراحی بشکنند و چند ماه خانه ‌نشین شوند تا اندکی به قد‌شان اضافه شود. شما از اهمیت ورزش کردن برای حفظ سلامتی و همچنین افزایش قد و تناسب اندام آگاهی دارید. زمانی که شما ورزش میکنید، بدن شما هورمونی به نام هورمون رشد (HGH) را آزاد میکند و این کمپلکس هورمونی، رشد را در استخوان ها، ماهیچه ها، بافت ها و اندام ها اعمال کرده و باعث رشد کلی بدن شما خواهد شد و به بخش های غضروفی بدن هم استحکام بیشتری خواهد داد. گرچه تمام تمرینات ورزشی این اثر را بر روی بدن شما خواهند گذاشت ولی برخی ورزش ها با نام ورزش ها و تمرینات کششی شناخته میشوند و بیشترین تاثیر آنها در افزایش قد خواهد بود.

در اینجا به بیان برخی از روش ها و خوراکی ها که برای افزایش قد موثرند خواهیم پرداخت :

شیر یا ماست مناسب برای افزایش قد کودکان : نوجوانی دوره ی مهمی در ساخت اسکلت بدن است. بنابراین در این دوره باید کلسیم بیشتری جذب شود. یعنی اینکه روزانه 5 مرتبه مواد غذایی حاوی کلسیم مانند ماست یا پنیر و غیره مصرف شود. با همین کار ساده علاوه بلند قد بودن می توانید امیدوار باشید که دچار پوکی استخوان زودرس نشوید. بدون شک مصرف شیر برای کودکان کم سن ضروری است. اما نباید بعد از سنین کودکی از مصرف آن غافل شد. توجه داشته باشید که تا سن نوجوانی مصرف شیر برای رشد شما لازم و ضروری است. محصولات لبنی مواد مغذی مفیدی مانند کلسیم، آهن و پروتئین ها را به بدنتان می رساند که برای رشد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین توصیه می کنیم روزانه چندین نوبت محصولات لبنی اعم از ماست و شیر و پنیر و غیره مصرف کنید. به عقیده ی برخی متخصصان نوجوانان باید روزانه یک لیتر شیر مصرف کنند تا قد بلندی داشته باشند. والدین نیز باید با دقت زیادی تغذیه ی بچه های در حال رشد را زیر نظر داشته باشند و آن ها را راهنمایی کنند.

خواب مناسب : زمانی که استراحت می‌کنید، بدن رشد می‌کند و بافت‌های تازه تولید خواهد کرد. اگر به اندازه کافی بخوابید هورمون رشد در بدن شما عملکرد بهتری داشته و قد شما بلندتر می‌شود. کم خوابی موجب کاهش ترشح هورمون رشد و همچنین بروز مشکلات جسمانی و روانی می‌شود. اگر شب‌ها دچار بی خوابی می‌شوید به دنبال درمان بی خوابی خود باشید چرا که بدن بین ۷ تا ۸ ساعت به خواب احتیاج دارد.

موقعیت بدنی مناسب : بیشتر افراد زمانی که می‌نشینند موقعیت بدنی مناسبی ندارند و این کار به یک عادت همیشگی تبدیل می‌شود. در طول زمان، اینگونه عادت‌ها می‌تواند باعث خم شدن نخاع شود. فرم خم شده در قسمت بالایی بدن باعث سرکوب رشد خواهد شد. به عبارت دیگر، یک موقعیت بدنی خوب باید به گونه ای باشد که در آن سرو گردن در یک ردیف قرار بگیرند. اگر هم اکنون موقعیت بدنی خوبی ندارید آن را اصلاح کنید. تمرینات کششی زیادی وجود دارد که می‌تواند در ترک این عادت به شما کمک کند. ایده‌آل ترین ورزش برای انجام، به نوع انحنای غیر طبیعی ستون فقرات بستگی دارد. برای اینکه آسیبی به ستون فقرات وارد نشود مطمئن شوید که عادت نشستن و ایستادن خوبی دارید. زمانی که راه می‌روید همیشه پشت خود را صاف نگه دارید و سر را بالا بگیرید. اگر بیشتر اوقات از رایانه استفاده می‌کنید، از نشستن‌های طولانی مدت پرهیز کنید. سعی کنید زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید. در این مدت می‌توانید تمرینات کششی را نیز انجام دهید. خستگی مفرط می‌تواند باعث نشستن‌های غیر طبیعی شود و بر روی ستون فقرات فشار وارد نماید.

شنا : شنا کردن ورزشی است با حرکات کششی بسیار، که همین امر باعث افزایش تدریجی قد شما می‌شود. با این حال اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که باید مدت زیادی به این ورزش بپردازید تا نتایج دلخواه‌تان را مشاهده کنید. بدین منظور توصیه می‌شود روزانه و به مدت دو ساعت شنا کنید.

ویتامین D ، کلسیم، روی : ویتامین D برای رشد سلامت استخوان‌ها ضروری است،‌ به خصوص در مورد کودکان. ویتامین D را می‌توان از غذاهایی مانند ماهی، قارچ و لبنیات، تخم‌مرغ، یونجه و توفو یا قرار گرفتن در معرض نور مناسب خورشید به دست آورد. کلسیم دریافتی هم بسیار اهمیت دارد چرا که استخوان‌ها برای رشد و شکل‌گیری به این ماده نیاز مبرمی دارند. منابع غنی کلسیم عبارتند از پنیر،‌ دانه‌های سویا،‌ ماهی ساردین، سبزیجات و لبنیات. روی دریافتی خود را با استفاده از غذاهایی مانند حبوبات، مارچوبه، تخم‌مرغ، شکلات و صدف افزایش دهید تا رشد سلامت شما بهبود یابد. مصرف روی به خصوص در کودکان اهمیت دارد چرا که کمبود روی باعث توقف رشد می‌شود.

کاهش یا قطع مصرف تنقلات نامناسب : تنقلاتی مانند چیپس و پفک و سایر تنقلات شور به نوعی آفت قد کودکان محسوب می گردند. این مواد سبب افزایش سدیم خون می گردند. دفع سدیم اضافی سبب دفع متعاقب کلسیم و کاهش  باز جذب آن از کلیه می گردد که ادامه این روند سبب تامین نشدن کلسیم مورد نیاز برای رشد استخوانی کودک می گردد. از سوی دیگر نوشیدنی های گازدار و شیرین مثل نوشابه ها به دلیل داشتن اسید فسفریک سبب اختلال در چرخه فسفر-کلسیم که تحت تنظیم هورمون های پاراتورمون ، کلسیتونین و ویتامین D است شده و جذب کلسیم را کاهش داده و دفع آن را می افزاید. با به حداقل رساندن میان وعده ها ، اسنک ها و تنقلات شور و نوشیدنی های شیرین و گازدار و جانشینی آن ها با میان وعده های با ارزش مانند نان ، پنیر ، گردو ، آلوچه ها و لواشک های بهداشتی می توانید سبب ادامه رشد قدی کودک خود شوید.

گول تبلیغات را نخورید : یادتان باشد تبلیغاتی که از روش های مختلف افزایش قد دیده می شود، صرفا برای فروش محصولات است و تاثیری روی افزایش طول قد افراد بالغ ندارد. البته ممکن است مصرف قرص های کلسیم و منیزیم برای بعضی افراد به عنوان داروهای مکمل برای سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان توصیه شود ولی در رشد آن ها تاثیری نمی گذارد. این قرص ها در صورتی برای افراد بالغ توصیه می شوند که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی این مواد را دریافت نکنند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com