دلایل ایجاد سنگ کلیه در بدن چیست

دلایل ایجاد سنگ کلیه در بدن چیست

سنگ کلیه از اتصال مواد معدنی، اسیدها و نمک‌ها در داخل کلیه به‌وجود می‌آید. این سنگ‌ها در کلیه قرار دارند و می‌توانند گاهی اوقات موجب انسداد دستگاه ادراری شوند و درد و فشار زیادی در هنگام ادرار ایجاد کنند. سنگ کلیه زمانی بروز می‌کند که ادرارتان محتوی مقادیر زیاد موادی باشد که خاصیت متبلور شدن دارند. درد مربوط به سنگ کلیه می‌تواند آزاردهنده باشد و حتی در مواردی شما را برای درمان به اورژانس بکشاند. هرچند بیش‌تر سنگ‌ کلیه‌ها بدون این‌که آسیب جدی وارد کنند، خود به خود دفع می‌شوند، اما اگر هیچ تغییری صورت نگیرد، در ۵۰ درصد از آدم‌ها ممکن است بعد از ۵ سال دوباره رخ بدهد. علل ایجاد سنگ های کلیوی متعددند که در عادی ترین حالت، ادرار غلیظ شده امکان کریستالی شدن و چسبیدن مواد معدنی به یکدیگر را فراهم می سازد. حرکت و عبور سنگ کلیه غالباً با درد همراه است. به طور معمول درد از ناحیه پهلو و یا کمر دقیقاً در زیر دنده ها شروع می شود و به سمت تحتانی شکم و یا لگن حرکت می کند، زمانیکه سنگ وارد مجاری ادراری می شود شدت درد تغییر می یابد.

در اینجا به بیان برخی از علل و عوامل مهم ایجاد سنگ کلیه خواهیم پرداخت :

احتمال بروز سنگ کلیه در طول زندگی بین ١۰ الی ١۵ درصد است و بستگی به جنس، نژاد و محل زندگی دارد. احتمال ایجاد سنگ کلیه در مردان ۲، ۳ برابر زنان است. هر چند مطالعات جدید ارولوژی نشان می دهند که بروز سنگ کلیه در بانوان افزایش یافته و این اختلاف در حال کم شدن است. همچنین بروز سنگ کلیه در قبل از ٢٠ سالگی نادر و بیشترین احتمال بروز آن در دهه ٦-٤ زندگی است.

جراحی برای کاهش وزن : شاید شما هم به فکرتان برسد که مگر چاقی خود بر ایجاد سنگ کلیه تأثیر ندارد؟ جواب درست این است که بله چاقی احتمال ابتلا شدن به این مشکل را افزایش می‌دهد. ولی زمانی که فردی اقدام به انجام جراحی برای لاغری می‌کند درواقع موجب تغییر در دستگاه گوارش خود می‌شود و این امر ایجاد سنگ کلیه را تشدید می‌کند؛ بهتر است بدانید که پس از جراحی‌های کاهش وزن سطح اگزالات معمولاً بالاتر می‌رود.

وسواس در مصرف سبزیجات برگ‌دار : سبزیجات برگ‌دار به ویژه اسفناج اگزالات زیادی دارند. این مواد شیمیایی به کلسیم متصل می‌شوند و باید از طریق دستگاه ادراری دفع شوند، اما اگر غلظت آنها بالا برود می‌توانند در ادرارتان تجمع بیابند و سنگ کلیه تشکیل بدهند. سبزیجات برگ‌دار قطعا از سالم‌ترین موادی هستند که می‌توانید بخورید، اما اگر با سنگ کلیه دست به گریبان هستید، شاید بهتر باشد جای سبزیجات غنی از اگزالات مثل اسفناج را با سبزجاتی که اگزالات کم‌تری دارند (کلم کالی) عوض کنید.

پروتئین حیوانی : رژیم غذایی پر پروتئین همراه با افزایش دفع کلسیم، اگزالات و اورات است. در واقع مصرف زیاد پروتئین حیوانی با بار اسیدی آن ( 1 میلی اکی والان هیدرژن در هر گرم پروتئین ) سبب افزایش دفع کلسیم می شود. لذا برخی محققان، رژیم های غذایی گیاهی را به افراد مستعد ابتلا به سنگ های کلیه توصیه می کنند .

شرایط محیطی : احتمال بروز سنگ کلیه در افراد ساکن مناطق گرم یا خشک، مانند کوهستان، صحرا و مناطق حاره بیشتر است. مشاغلی که با حرارت و گرما سر و کار دارند (به علت احتمال بیشتر از دست دادن مایع و کم آب شدن بدن حین ساعات کاری) بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

اختلالات تیروئید : این اختلالات می‌توانند موجب شوند تیروئید مقدار زیادی هورمون پاراتیروئید تولید کند. نتیجه‌ی آن افزایش سطح کلسیم است. سنگ کلیه می‌تواند باعث انسداد در دستگاه ادراری شود و درد شدیدی ایجاد کند. در برخی افراد سنگ استروویت (این سنگ زاویه‌دار و از سنگ کلسیمی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر است) بر اثر عفونت‌های مزمن دستگاه ادراری ایجاد می‌شود. این پدیده در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد.

شرایط تغذیه : عوامل تغذیه ای، وجود مواد معدنی در آب های محلی و معدنی از جمله دلایل مختلف جغرافیایی و محیطی است که افراد را مستعد ابتلا به سنگ کلیه می کند. به عنوان مثال مردم نواحی جنوبی آمریکا بیشتر و نواحی غربی کمتر دچار سنگ های کلیوی می شوند. محققان بر این باورند که رژیم غذایی نقش مؤثری در بالا بردن احتمال ابتلا به سنگ کلیه دارد به طوری که آمریکایی ها به دلیل مصرف بیش از حد پروتئین و سدیم بالا بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com